וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי CIA: ישראל פיתחה נשק כימי אחרי מלחמת יום הכיפורים

האתר "פוריין פוליסי" חושף הערכות המודיעין אמריקניות משנות ה-80, בהן עלה חשש שישראל מייצרת ומאחסנת כמה סוגים של נשק - כולל סארין. הנשק פותח בדימונה ובנס ציונה

צילום: מתוך רשתות הטלוויזיה האמריקניות, עריכה: טל רזניק

(בסרטון: הנשיא אובמה מדבר על השימוש בנשק כימי בסוריה)

מסמך סודי של הסי-אי-איי חושף כי ישראל בנתה מאגרים של נשק כימי כאחד מלקחי מלחמת יום הכיפורים. ככל הנראה מדובר בגז עצבים מסוג סארין – אותו נשק קטלני ששימש את המשטר הסורי לטבח בפרברי דמשק בחודש אוגוסט.

מקורו של המסמך, המתפרסם הבוקר (שלישי) בכותרתו הראשית של האתר "פוריין פוליסי", בחוקר בספרייה הנשיאותית בקליפורניה על-שם רונלד רייגן. הוא נכתב בשנת 1982 כחלק מסקירה כוללת של מאגרי הנשק להשמדה המונית במזרח התיכון, ובשנים האחרונות הותר לפרסם את מרבית חלקיו. ואולם, החלק הנוגע לישראל נותר תחת צנזורה, ופורסם רק עתה.

לפי ה"פוריין פוליסי", המודיעין האמריקני מאמין שישראל מחזיקה כיום בכמה מאות ראשי קרב גרעיניים, נוסף על פצצות מימן. ואולם, למרות ששני עשורים עלו דיווחים שונים לפיהם ישראל פיתחה גם נשק כימי, מעולם לא פורסמו ראיות של ממש כדי לאשר זאת.

מלחמת יום כיפור, כוחות צבא הגנה לישראל בדרך לקרב כשמעליהם חיפוי אווירי, רמת הגולן,אוקטובר 1973. GettyImages
חייל ישראלי ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים/GettyImages

לפי המסמך שחיברה סוכנות הביון האמריקנית, תצלומי לוויין שעשתה ארה"ב ב-1982 "גילו ככל הנראה ייצור ואחסנה של גז עצבים". המסמך מתייחס ל"מתקן החשאי בדימונה" - הקריה למחקר גרעיני - כאל המתקן שבו נעשו הפעולות הללו.

כמו כן, מזכיר המסמך את קיומו של "מתקן נוסף לייצור נשק כימי בלב התעשייה הכימיקלית הישראלית". במקרה זה, כוונת מחברי המסמך היא למכון הביולוגי בנס ציונה.

בסי-אי-איי ציינו בזמנו, כי "בעוד שאיננו יכולים לאשר האם הישראלים מחזיקים בחומר כימי קטלני, הרי שכמה ראיות גורמות לנו להאמין שהם אפשרו לעצמם (את היכולת להתחמש ב-) לכל הפחות בגז עצבים קטלני ולא-קטלני, גז עצבים, גז חרדל ובכמה סוגים של גזים לפיזור הפגנות, לצד התקנים לשיגורם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאגרי הנשק נבנו, לפי המסמך, גם בכור הגרעיני בנגב. שרטוטי הקמ"ג בדימונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נכתב כי "ישראל מצאה את עצמה מוקפת בגבולותיה, במדינות ערב שהחלו להתעניין בנשק כימי, ופיתחה מודעות גוברת לפגיעות שלה למתקפתה כימית (...) הרגישות הזו התחדדה בעקבות לכידת כמויות גדולות של ציוד סובייטי הקשור לנשק כימי במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים. כתוצאה מכך, ישראל יזמה תכנית ללוחמה כימית, כהכנה לשימוש במתקפה ובהגנה כאחד".

בספר "ישראל והפצצה", מציין ההיסטוריון אבנר כהן כי ראש הממשלה דוד בן גוריון הורה בחשאי לפתח נשק כימי כבר בימי מבצע סיני ב-1956. עם זאת, הסי-אי-איי מאמין שישראל החלה בפיתוח נשק כימי רק בשנות ה-60 המאוחרות או בתחילת שנות ה-70.

שגרירות ישראל בוושינגטון לא הגיבה לבקשת ה"פוריין פוליסי" להתייחס למסמך. האתר מציין כי מאז כינון האמנה, שנוסחה בשנים 1992-1991, הבית הלבן שומר על שתיקה ביחס לנשק הכימי שישראל אוגרת לכאורה.

בשנת 1993 ישראל חתמה על אמנת נשק הכימי, האוסרת על הפצת נשק כימי, שימוש בנשק כימי או אגירתו. ואולם, ישראל - כמו סוריה וקוריאה הצפונית - מעולם לא אשררה את החתימה, ולכן לאמנה אין תוקף מחייב כלפיה.

לקריאה נוספת
אובמה: נימנע מתקיפה אם אסד יתפרק מהנשק הכימי
כך סייעה ארה"ב לסדאם להשתמש בנשק כימי נגד איראן

לקריאת המסמך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully