וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרים נדהמו: צפרדעים בסיישל שומעות דרך הפה

לצפרדעי גרדינר החיות על האי שבאוקיינוס ההודי אין עור תוף, אבל נמצא שהן מגיבות לקול. מהדמיית רנטגן הסתבר כי הצלילים מועברים לאוזניהן באמצעות עצמות שבתוך חלל הפה

לצפרדע קטנה החיה באיי סיישל יש "בעיה": באוזן התיכונה שלה חסר עור התוף, דבר אשר מונע ממנה לשמוע. אלא שמחקר חדש מגלה כי החיה אינה חירשת, וכי באופן מפתיע היא משתמשת בחלק מסוים בפיה על מנת לשמוע. החוקרים שבחנו את דו-החיים, צפרדע ממין גרדינר, שמו לב שעל אף שאין לה את החלק החשוב באוזן, היא מצליחה לשמוע ולהגיב לקרקורים של צפרדעים אחרות.

כדי לבחון את העניין, במהלך מחקר חדש, עשו החוקרים שימוש בקרני רנטגן כדי "להציץ פנימה" לראשיהן של הצפרדעים, מהקטנות שקיימות בעולם. רשת "פוקס" דיווחה כי הם מצאו כי החיות משתמשות בחלל הפה שלהן כדי להגביר את הצלילים שמגיעים אליהן – ומעבירות אותם לאוזן הפנימית באמצעות רקמה מחברת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רמקולים הוצבו ביער הגשם/מערכת וואלה!, צילום מסך

וכך, בעוד שרוב בעלי החיים בעלי ארבע גפיים מעבירים את הדהודי הקול מעור התוף אל האוזן הפנימית, "הזן הזה של הצפרדעים לא 'פועל' כך", אמר מנהל המחקר רנדאורד בויסטל מהמרכז הלאומי למחקרים מדעיים בצרפת. על מנת לקבוע בוודאות שצפרדעי הגרדינר אכן משתמשות בגלי קול כדי לתקשר עם בני מינן המדענים מיקמו רמקולים ביערות הגשם של סיישל והשמיעו קולות של קרקורים. החיות אכן הגיבו לסאונד שבקע מהרמקולים, מה שהעיד על כך שהן שומעות.

פחות רקמות בפה

הרבה ספוקלציות עלו במשך התקופות, בנוגע ליכולת השמיעה של הצפרדעים הללו, כשבין היתר דובר על "מסלולי שמיעה" דרך הריאות או באמצעות שרירים מיוחדים שמתחברים לאוזן הפנימית. "השאלה אם רקמות גוף יכולות להעביר צלילים תלויה במאפיינים ביו-מכניים", אמר אחד מהחוקרים המחקר פיטר קלונה, מדען במכון מחקר בצרפת. "באמצעות טכניקות של הדמיית רנטגן אנחנו יכולים לקבוע כי בוודאות כי אין סיכוי שהחלקים האלה יתרמו באופן משמעותי להעברת קול לאוזן הפנימית", קבע. מניתוח נתוני ההדמיה והסימולציות שנערכו, גילו החוקרים כי צפרדעי גרדינר יכולות לשמוע דרך הפה, שמגביר את התדרים ואת הקול ומעביר אותו דרך רקמות ועצמות בגולגולת לאוזן.

צילומי הרנטגן הראו כי ל"גרדינר" יש פחות רקמות בין הפה לבין האוזן הפנימית בהשוואה לצפרדעים אחרות, דבר המעיד על השינוי האבולוציוני במין הספציפי הזה. "השילוב בין צורת חלל הפה והעצמות המוליכות מאפשר לצפרדעי גרדינר לקלוט קולות ביעילות ללא שימוש בעור התוף", סיכם מנהל המחקר. הפרטים בנוגע לגילוי הזה פורסמו ב-PNAS, מגזין ידיעות האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית.

לקריאה נוספת:
התגלתה צפרדע שלא קשה לבלוע: בגודל של זבוב
סוכל ניסיון הברחה: צפרדעים ארסיות נתפסו בנתב”ג

  • עוד באותו נושא:
  • צפרדעים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully