וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתן גט - ובתמורה לא יועמד לדין בעבירות מין

גלעד גרוסמן

1.9.2013 / 19:11

י', אם לשני ילדים, ניסתה במשך שבע שנים לקבל גט מבעלה לשעבר, שברח מהארץ וחשוד בביצוע העבירות בה ובאחיה. רק לאחר שהפרקליטות התחייבה שלא להעמידו לדין, חתם על ההסכם

"שבע שנים הייתי בכלא, עכשיו קיבלתי אוויר" - כך אמרה י', שקיבלה לאחרונה גט מבעלה, לאחר שהייתה עגונה במשך אותה תקופה. הגט התקבל לאחר שבצעד יוצא דופן הסכימה הפרקליטות להתחייב שלא להעמיד לדין את בעלה לשעבר, שעזב את ישראל, ואשר חשוד בביצוע עבירות מין בי' ובאחיה. "כואב לי שסגרו את התיק. הוא עשה דברים מאוד קשים, והוא צריך לשבת מאחורי סורג ובריח", אומרת י'. "אבל בשביל לקבל את החיים שלי בחזרה, לא הייתי יכולה להמשיך ולחכות".

י' ובן זוגה התחתנו לפני כעשור ונולדו להם שני ילדים. בשלב מסוים עזבה י' את הבית. לדבריה, זאת מפני שסבלה מהתעללות מינית ונפשית ממושכת מצד בעלה. לפני כשש שנים עזב הבעל את ישראל, וזאת מבלי להעניק גט לאשתו. "להיות עגונה זה כמו להיות בבית כלא. זה המון צער, כאב ותסכול", סיפרה לוואלה! חדשות. "בחברה החרדית זה עוד יותר חזק, כי אי אפשר להכיר גבר אחר ולהתחיל פרק ב'. "אפילו אם בטעות דיברת עם גבר ברחוב אז נוצרה בעיה. זה כל הזמן להתחבא, אפילו אם אני נפגשת עם העורך דין שלי בבית קפה". לטענתה, גם ילדיה הושפעו מהמצב הרגיש. "הם היו נתקלים בשאלות למה להם אין אבא", סיפרה. "הבת שלי אמרה לי שהיא מתפללת כל יום שאני אקבל גט ואתחתן מחדש".

מורכבות משפחתית

לאחר שהבעל עזב את הארץ הגישו י' ואחיה תלונות במשטרה על כך שהוא ביצע בהם שורה של עבירות מין. בפרקליטות החליטו לסגור את התיקים מחוסר ענין לציבור. זאת, מכיוון שלא ניתן היה לחקור את הבעל ובשל סוגיות התיישנות. באותו זמן שהה הבעל באנגליה, אולם לאחר שבני משפחתה של י' הצליחו לעלות על עקבותיו הוא נמלט להונגריה. מכיוון שהוא בעל אזרחות הונגרית, לא ניתן היה לבקש את הסגרתו לישראל. י' ניסתה להשיג את הסכמתו של הבעל להעניק לה גט, אולם הוא סירב. בין השאר, הבעל התנה את מתן הגט בכך שהפרקליטות תסגור את התיק מחוסר אשמה - צעד שיבטיח שלא ניתן יהיה להעמידו לדין - וכן בביטול חוב המזונות שלו לאישה, שהסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים.

בתחילת השנה שעברה, לאחר שהמאמצים להגיע להסכם עם הבעל כשלו, פנה לפרקליטות עורך דינה של י', הרב עו"ד צוריאל בובליל, מומחה לדיני משפחה שהקים מרכז לסיוע לעגונות, בבקשה למצוא פתרון "יצירתי" שיתיר את עגינותה. בפרקליטות גילו הבנה למצבה של י', אולם סירבו לשנות את עילת סגירת התיק, מכיוון שאין קשר בין ההליך הפלילי לבין הגט. כמו כן, בפרקליטות סברו כי אם הבעל ישוב לישראל ניתן יהיה להעמידו לדין, לפחות בחשדות ביחס לאחיה של י'. "צר לנו מאוד על הבעייתיות והמורכבות המשפחתית", נכתב במכתב ששלחה עורכת הדין רווית הרמן מפרקליטות מחוז תל אביב אל הרב בובליל, "אך באלו, כשלעצמן, אין כדי להשפיע על עצם ההחלטה בדבר סגירת התיקים ועילת הסגירה".

האישה לא התייאשה, ובערב פסח האחרון חתמה על הסכם בתקווה שיוביל לפתרון הבעיה. "אנו - העגונה וצוריאל (בא כוחה) חותמים כי אנו עושים הסכם עם אלוקים לשחרור מעגינותה, השנה", נכתב בהסכם, "ומבקשים ממנו להסיר כל מכשול בדרך להסרת העגינות, ולגרום לכל אדם שיוכל לסייע בשחרור, להתגייס לכך, במסירות נפש!".

לא ברור אם היה זה ההסכם שהוביל לשינוי המיוחל, אולם לאחרונה הסכימה פרקליטת מחוז תל אביב, עורכת הדין אראלה סגל-אנטלר, לחתום על הסכם עם הבעל, לפיו הפרקליטות מתחייבת שלא לנקוט כלפיו בהליכים פליליים בגין התלונות שהוגשו נגדו. זאת, בתנאי שיעניק גט לאשתו עד סוף חודש זה. מדובר בהחלטה יוצאת דופן, שהתקבלה רק לאחר התחבטויות רבות בפרקליטות, ורק לאחר שגם אחיה של י' הסכים לסגירת התיק בעניינו. ההחלטה התקבלה לאחר שהוחלט בפרקליטות כי האינטרס המרכזי במקרה זה הוא לאפשר לי' לשקם את חייה.

ואכן, לפני כחודש חתם הבעל על הגט, ובית הדין הרבני אישר את הסכם הגירושין בין השניים. עד הרגע האחרון התקשתה י' להאמין שהפעם אכן תקבל את הגט המיוחל. "היו המון פעמים שהגענו להסדר וברגע האחרון הוא סירב לחתום", אמרה. "אחרי ההחלטה של הפרקליטות התחלתי לראות אור בקצה המנהרה, אבל התאפקתי עד שראיתי שזה בידיים שלי. אחרי זה ממש רקדתי ברחובות. לא האמנתי, וגם היום אני עדיין לא מעכלת את זה". בקרוב צפויה י' להתארס ולפתוח פרק חדש בחייה. "אסור לנשים עגונות לוותר", היא מבהירה. "זה לוקח הרבה זמן, ויש הרגשה שבתי הדין לא ממהרים, אבל חייבים להמשיך ולהפעיל לחץ. כל מה שיש לי בראש עכשיו זה להקים בית ומשפחה. זה מה שתמיד רציתי".

לקריאה נוספת:
הרב לאו על עגונות: "נעשה המקסימום במסגרת ההלכה"
37 שנים ללא גט: מצבן הבלתי נסבל של העגונות בישראל
קיבלה גט מהבעל האלים אחרי 7 שנים: "לא מעכלת"

  • עוד באותו נושא:
  • גט
  • עגונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully