וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתגבר על ההיסוס האחרון

דן אלבו

28.8.2013 / 16:53

אסד, בגיבוי האייתוללות מטהרן, מבצע רצח המוני בנשק כימי. ד"ר דן אלבו קורא לא להסס ולכבד אותו בסטירת לחי מצלצלת - כי התמהמהות רק עלולה לקרב אותנו למלחמת עולם שלישית

אם ללא נשק גרעיני, מנהיגי איראן וסוריה מרשים לעצמם לאיים בהצתת המזרח התיכון באש או בהשמדת עמים ומדינות, מה יהא עלינו כאשר מנהיג איראן יוכל במחי לחיצת כפתור לגרור את העולם לאבדון? התמהמהות המערבית לנוכח השימוש בנשק כימי בסוריה יכולה להתפרש בתרבויות מסוימות כביטוי להפעלת שיקול דעת מעמיק, אך בתרבויות אחרות, ההתמהמהות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה עלולה להתפרש כביטוי לאובדן דרך ופחד.

בנסיבות הנוכחיות, נדמה שהאיראנים והסורים מפרשים את ההתמהמהות המערבית בצורה השנייה. אם עתה, בחסות הניסיון להשיג נשק גרעיני, הציר האיראני-סורי מעז לבצע פשעים מובהקים נגד האנושות המתבטאים ברצח המוני של אוכלוסיה אזרחית בנשק כימי - מה יהא כאשר איראן תערוך ניסוי בפיצוץ גרעיני מוגבל כהוכחה לעוצמתה הגרעינית? סוריה ואיראן אינן מותירות בידי המערב שום אפשרות זולת מכת עונשין נגד המשטר הסורי ונטרולה של איראן מיכולותיה באמצעות סנקציות חמורות יותר, או הוצאה לפועל של מכה מקדימה.

אמנם כוחה של איראן כיום אינו מגיע לכדי מאית מכוח ההרס של ארסנל הנשק להשמדה המונית שהיה ברשות ברית המועצות בזמנה (גרעיני, כימי וקונבנציונלי), ולכן אין לכאורה שום סיבה לחשוש. ההבדל היחיד בין עידן המלחמה הקרה לימינו, הוא שאז כל מתקפה ישירה, גם אם מוגבלת, מצד ארה"ב על שטחה של בריה"מ או להיפך, היה בו כדי להצית את מלחמת עולם השלישית, בעוד שעתה אנו במצב הפוך - הימנעות מתקיפת סוריה ואיראן עלולה, במידה רבה של סבירות, להוביל להתלקחותה של מלחמת עולם שלישית.

חוסר אונים מול עליית הרייך השיעי

לא משנה מה הנחת העבודה שלנו, בין אם מנהיגי סוריה ואיראן האחראים לפשעים שנעשו בשבוע שעבר נגד אזרחי סוריה הם מטורפים או אנשים רציונליים המתחזים למטורפים - בכל מקרה, המערב צריך להתקיף מיד! תקיפה מיידית תפסיק את מחול הטירוף שהנשיא בשאר אסד כה מיטיב לרקוד לפנינו. ובהקשר גלובלי, תקיפה עכשיו תבטיח את הכשלת תוכניתה של איראן להשליט על העולם, בחסות הנשק הגרעיני, את הרייך השיעי.

המערב מגלה היום חוסר אונים ורפיסות מול איראן, מדינה שאין לה מאית מכוח ההרס שהיה לבריה"מ לפני נפילת חומת ברלין. בשנת 1935 הנהיג אדולף היטלר גיוס חובה כללי בגרמניה, תוך הפרת הסעיפים העוסקים בגיוס ובגודל הצבא הגרמני בחוזה ורסאי. צרפת ובריטניה עמדו מן הצד בלא לעשות דבר. אם צרפת, שנחשבה אז למעצמה בעלת צבא היבשה החזק ביותר באירופה, הייתה עושה משהו, באופן היפותטי מלחמת העולם השנייה הייתה נמנעת, ופני העולם היום היו אחרים.

ב-20 באוגוסט 1998 שיגרה ארה"ב טילי שיוט לעבר מפעל בסודאן, בטענה שהוא משמש לייצור חומרי לחימה כימיים. חבילת צעדים מדורגת ומוגבלת במתכונת זו נגד סוריה ונגד מתקני הגרעין באיראן תוכל להשיג את היעד. בלי נאומים מתלהמים, בלי אמירות מרחיקות לכת, בלי נאומים אנטי-איסלאמיים. הנוסחה צריכה להיות פעולה מוגבלת, שתיראה יותר כסטירת לחי מצלצלת מאשר כדקירת חרב שנועדה להרוג.

תקיפה בנסיבות הנוכחיות, תכליתה להביא לידי שינוי במדיניות הטיהור האתני בסוריה ובחתירה של איראן להשגת נשק גרעיני. כמה תקיפות מוגבלות להוכחת רצינות הכוונות, שישמידו תשתיות בשווי של כמה מילארדי דולרים, יוכלו בסבירות לא קטנה להצליח לשנות את מדיניותו של המשטר הסורי. צעדי עונשין מוגבלים נגד מתקנים יעמידו את הנשיא הסורי בסטטוס של מנהיג מובס, ויגרמו לו להיראות בפני עמו ובפני שאר עמי האזור כמי שהפסיד מול המערב. נקיטת צעדי עונשין נגד אסד יאפשרו לבודד את המשטר הסורי הנוכחי ואת נשיאו מהעם.

בהמשך, אין לשלול על הסף את ההצעה לנצל את הנסיבות הנוכחיות לתקיפה גם באיראן. תקיפה מעין זו צריכה לבוא לאחר מסע הסברה תקשורתי אינטנסיבי, שבו ידברו מנהיגי המערב ישירות אל העם האיראני, ויסבירו שהמתקפה אינה נגדו אלא נגד המשטר. זאת לפני שמערך הכוחות המתון בעולם הערבי, הכולל את מצרים, סעודיה, ירדן ומדינות המגרב, יקרוס תחת הלחץ האיראני ויפורר את הסכמי השלום עם ישראל. כל דחייה עלולה להביא לכך שבעתיד הלא רחוק, ארצות הברית תצטרך לתקוף את איראן כשכבר יהיה ברשותה נשק גרעיני - ומה יהיה אז?

ד"ר דן אלבו הוא היסטוריון, משורר וחוקר תרבות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully