וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח האיחוד לשעבר למזרח התיכון: "לא בעד חרמות"

26.8.2013 / 12:00

מיגל מורטינוס דיבר במסגרת המושב השני של ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין מחוז תל אביב והמרכז ואתר וואלה! חדשות, העוסק במאבק בין שלטון החוק לשמירה על יציבות שלטונית

עריכה: טל רזניק

שליח האיחוד האירופי לשעבר למזרח התיכון, מיגל מורטינוס, התייחס היום (שני) לחרם של האיחוד עם ההתנחלויות, ואמר: "אני לא בעד חרמות". הוא ציין כי בתקופת כהונתו גובשו יחסים טובים בין האיחוד האירופי לישראל. "אני מבין שהדיון היום הוא איך נוכל לעבוד יחד כדי לתמוך בשיחות השלום. היום המטרה היא לא להציב מכשולים לתהליך השלום. ישראל צריכה לחדול מפעילות בהתנחלויות. עלינו לשים פקטורים שיוצרים שיח חיובי ולא מכשולים". את הדברים אמר מורטינוס במסגרת ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין תל אביב והמרכז ואתר וואלה! חדשות.

הפאנל השני של הוועידה המסורתית, המתקיימת השנה בחסות אתר וואלה! חדשות במלון אינטרקונטיננטל בתל אביב, מתקיים תחת הכותרת "הדחת ראש ממשלה מכהן – האם יש לאמץ את החוק הצרפתי?". את המושב מנחה ברוך קרא, כתב ופרשן לענייני משפט בחדשות ערוץ 10.

ח"כ עמיר פרץ, מר מיגל אנחל מורטינוס שר החוץ הספרדי לשעבר ובוז'י הרצוג בוועידת המשפט- פאנל בנושא הדחת ראש ממשלה מכהן. דרור עינב
יו"ר הפאנל, השר פרץ, ומיגל מורטינוס/דרור עינב

יו"ר המושב, השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, הציג את הסוגיות המרכזיות בדיון. "כל הדמוקרטיות מתלבטות בין הצורך למשול לבין המלחמה בשחיתות", ציין. לדבריו, יש לצמצם הדחות שלא בבחירות למקרים חריגים בלבד. "לדעתי החוק הצרפתי לא מתאים למדינת ישראל", אמר. "הוא מתקיים סביב מצב שבו ראש ממשלה ונשיא לא יכול לכהן יותר משתי קדנציות. כאן זה בלתי מוגבל".

עם זאת, הוא ציין כי לא ניתן להשאיר את המצב כפי שהוא. "צריך למנות תובע מיוחד שיכול להורות על פתיחה בחקירה נגד ראש ממשלה ונשיא. הצעתי שנשיא בית המשפט העליון יקבל סמכויות של תובע מיוחד בתום כהונתו. לא יהיה מצב שאותו אדם יישאר שנים בלתי מוגבלות, אלא שתהיה החלפה מעת לעת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

בפתח הפאנל, התייחס השר פרץ לסוריה, ואמר כי שאלות צבאיות עומדות בתקופה זאת באופן מובהק אל מול שאלות מוסריות. "אני בהחלט חושב שמדינת ישראל לא יכול להישאר אדישה למתרחש בסוריה", ציין פרץ. "אנחנו צריכים למצוא את הדרך הנכונה לבטא את מעורבותנו. יחד עם זאת, כולנו בוערים מבפנים, אנו נדרשים לעשות מאמץ בלתי אנושי להתאפק. זהו מעשה כמעט בלתי אפשרי. ברגעים אלה ממשלת ישראל עושה כמיטב יכולתה לתרום למשבר הקשה של אלפי ילדים. מכיוון שאני לא בטוח התערבות ישירה של מי תהיה הדרך להתגבר על הטרגדיה, ממשלת ישראל נוהגת במידתיות נכונה, אבל גם למידתיות הזה יגיע הרגע שנגיד 'יש גבול'".

שר הרווחה לשעבר ח"כ יצחק הרצוג, אמר באותו נושא כי הייתה התלבטות אם זה נכון להתערב. "צריך להבין שאסד זה ציר רשע יחד עם איראן וחיזבאללה. אבל בהינתן אסון על דלתנו, עלינו להציג עמדה מוסרית נחרצת ולקוות שארצות הברית תגבש ליגה גדולה שתמגר את שלטון הרשע הזה", ציין.

ועידת המשפט- פאנל בנושא הדחת ראש ממשלה מכהן. דרור עינב
חברי הפאנל בנושא הדחת ראש ממשלה/דרור עינב

הרצוג המשיך והתייחס לנושא הפאנל, וטען כי ראש ממשלה שווה לכל אדם אחר. הוא הסביר עם זאת כי הפוליטיקה מסיטה את הדיון, שהתחושה הסובייקטיבית של אותו אדם שזה נעשה ממניעים פוליטיים. "מה טוען ראש ממשלה? 'עושים זאת כלפי מטעמים פוליטיים'. אני גאה לבוא ולומר מכל הדמוקרטיות בעולם אנחנו העמדנו לדין נשיא, ראש ממשלה".

ח"כ משה מזרחי, יו"ר השדולה למאבק בשחיתות במנהל הציבורי וראש אגף החקירות והמודיעין לשעבר אמר כי משטרת ישראל לא יכולה לפתוח אפילו בזנב של פעילות בלי אישור היועץ המשפטי לממשלה. "אין מדינות אחרות בהן מישהו כל כך בכיר מורה על חקירה", אמר מזרחי, והוסיף: "גם בי הטיחו שיש שיקולים נסתרים, רדיפה אחרי אישי ציבור. בואו נגיד את האמת - אנחנו רוצים שבמקום שבו מחליטים על חיינו יהיה שיקול דעת".

עו"ד יעקב וינרוט, ממשרד עורכי הדין י. וינרוט ושות', המשתתף אף הוא בפאנל, ציין כי העיקרון שעליו חונך הוא שאין הבדל בין דם לדם. "דינו של ראש ממשלה זהה לכל אדם אחר", אמר עו"ד וינרוט. "לגבי הטענות בדבר המשילות – ישנם עוד אירועים שיכולים לחסל את יכולתו של ראש ממשלה לתפקד". לדבריו, היה צריך לקבוע גוף משפטי שתהיה לו סמכות לקבוע אם יש נסיבות שמחייבות התפטרות של ראש ממשלה מכהן. כשנשאל אם אינו סומך על הפרקליטות, אמר: "סומך, אבל לא לתת להם את הסמכות המכרעת".

ח"כ  הרצוג בוועידת המשפט- פאנל בנושא הדחת ראש ממשלה מכהן. דרור עינב
"גאה לבוא ולומר מכל הדמוקרטיות בעולם אנחנו העמדנו לדין נשיא, ראש ממשלה". ח"כ הרצוג/דרור עינב

במושב משתתפים גם מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר, עו"ד גלעד שר ממשרד עורכי הדין גלעד שר ושות' ועו"ד אלון גלרט ממשרד עורכי הדין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם ושות'. כמו כן, עקרונות החוק הצרפתי מוצגים על ידי עופר בורנשטיין.

כאמור, מדובר במושב השני מתוך חמישה שישודרו במלואם בוואלה! חדשות לאורך כל היום. בכינוס משתתפים בכירים במערכת המשפט, שרים וחברי כנסת וחוקרי משטרה בכירים. היום יינעל בשעה 16:30 בטקס פתיחת שנת המשפט, בהשתתפות שרת המשפטים, ציפי לבני, נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, פרקליט המדינה, משה לדור והיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין.

לוח זמנים לוועידה:

12:00 – 13:30: מושב בנושא ראשי ערים בישראל תחת חקירה – הזיקה בין תרומות כספיות לשחיתות

14:30 – 16:00: מושב בנושא סוביודיצה – עיקרון פומביות ההליך המשפטי ויחסי הגומלין בין התקשורת לבית המשפט

14:30 – 16:00: מושב בנושא האח הגדול בישראל – הזכות לפרטיות אל מול ביטחון הציבור והאזנות הסתר

16:30: טקס פתיחת שנת המשפט

  • עוד באותו נושא:
  • משדר
  • משפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully