וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 רקטות נורו לגליל המערבי, כיפת ברזל יירטה אחת

ירי ראשון מלבנון בשנתיים: סירנות הופעלו באזור נהריה, ורקטות נפלו בשני יישובים. ”החלונות רעדו, היה מפחיד”, סיפרו תושבים. פונו 3 נפגעי חרדה, ונערה שנחבלה בריצה למקלט

צילום: אדריאן הרבשטיין, ערן גילווארג, לע"מ, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

התחממות בגבול הצפון: אחרי כמעט שנתיים ללא ירי מלבנון לשטח ישראל, נורו אחר הצהריים (חמישי) ארבע רקטות לעבר הגליל המערבי. מערכת כיפת ברזל המוצבת בחיפה יירטה רקטה אחת, והאחרות נפלו בשטחים פתוחים, שתיים מהן ביישובים בשטח ישראל, וגרמו לנזקים קלים. זו הפעם הראשונה שמערכת ההגנה האווירית מיירטת רקטה שמקורה בלבנון. רקטה נוספת נחתה ככל הנראה בשטח לבנון.

האירוע התרחש סמוך לשעה 16:30. תושבים רבים דיווחו על אזעקות שנשמעו באזור נהריה, עכו והגליל המערבי. האזעקות נשמעו בשני סבבים. התקשורת הלבנונית דיווחה על ארבע רקטות לפחות שנורו לעבר ישראל מאזור מחנה הפליטים ראשידייה הסמוך לצור.

באתרים בהם נפלו רקטות - בהם בקיבוץ גשר הזיו - נגרם נזק קל לכמה מכוניות, וחלונות בכמה בתים נופצו. מד"א נקרא לטפל בכמה נפגעי חרדה, ושלושה מהם פונו לטיפול בבית החולים בנהריה. עוד בין הנפגעים - נערה בת 14 במצב קל, שמעדה ונפלה בדרך למקלט. אף שנראה כי מדובר באירוע נקודתי, התושבים נקראו להישאר קרובים לחדרי ביטחון, מחשש לשיגורים נוספים.

גורמים מדיניים וביטחונים בירושלים מעריכים כי מאחורי התקיפה עומד ארגון ג'יהאד עולמי שפועל תחת חסות חיזבאללה, אך לא בהכרח תמיד באישורו. עם זאת, בישראל מאמינים כי לא מדובר בניסיון לפתוח חזית בצפון. כמו כן, הסברה כרגע היא כי הירי לא קשור לאירועים בסוריה בימים האחרונים, אלא נובע מהחלטה נקודתית של ארגון הג'יהאד העולמי שהמתין לשעת כושר. בלבנון דווח כי הצבא המקומי הצליח לאתר ארבעה משגרים פשוטים, דבר שככל הנראה מחזק את ההערכה שמדובר בארגון קטן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב בתגובה לאירועים כי ישראל פועלת באחריות, גם על מנת להגן וגם כדי לסכל. "יידע כל מי שפוגע בנו, או מי מנסה לפגוע בנו, שאנחנו נפגע בו", אמר.

בשל התרעה: סוללת כיפת ברזל הוסטה השבוע לצפון

לאירוע הירי קדמה התרעה שהעביר בימים האחרונים ראש אגף המודיעין בצה"ל. בעקבות ההתרעה, הוסטה סוללה נוספת של כיפת ברזל לאזור הצפון. בשל ההתחממות, נסגר אחר הצהריים המרחב האווירי של חיפה. כל ההמראות והנחיתות משדה התעופה של העיר בוטלו. התנועה האווירית במרכז ובדרום נמשכת כסדרה.

קטיושות בצפון. ערן גילווארג
נזק נגרם למכוניות במקום בו אותרו שרידי הרקטה/ערן גילווארג

יעל, תושבת נהריה, סיפרה היום לוואלה! חדשות כי שמעה לפחות שני פיצוצים, שרק בעקבותיהם נשמעה בעיר האזעקה הראשונה. "היינו בדיוק במספרה ליד הבית. היה בום אחד ועוד אחד, ואז שמענו את האזעקה. זה היה מפחיד, רצנו פנימה לתוך הבית ותוך כדי שמענו עוד בום אחד. כעבור כמה דקות נשמעה עוד אזעקה", סיפרה. "היינו בבית ונשמעה שריקה מחרידה", אמר תושב אחד היישובים בנוגע לקול שמאפיין שיגור. "ישר הבנתי שיש אירוע והכנסתי את הילדים לחדר האטום. תוך שניות אחדות נשמעה נפילה", אמר.

ראש מועצת שלומי, גבריאל נעמן, סיפר כי בעקבות האזעקות התעוררה "פאניקה" ביישוב - ששככה רק כעבור שעה. "התושבים חזרו לשגרה, אבל בימים הקרובים המקלטים יישארו פתוחים", הבטיח. ראש עיריית עכו שמעון לנקרי הודיע הערב כי אירוע הקיץ של העירייה, שהיה אמור להתקיים היום - בוטל.

נפילת חלקי כיפת ברזל. ערן גילווארג
שריד מטיל היירוט של "כיפת ברזל" שאותר בשטח/ערן גילווארג

בר לבני, תושבת קיבוץ עברון סיפרה במהלך המשדר המיוחד מאולפן וואלה! חדשות כי היה "בום מאוד חזק, האדמה רעדה". לדבריה, כמה דקות לאחר מכן, נשמעו עוד שני פיצוצים ואזעקה. "מיד נכנסו לחדר הביטחון, נלחצנו נורא. כבר הייתי בטוחה שזו קטיושה כמו במלחמת לבנון השנייה הזכורה", אמרה.

"הפיצוץ היה כל כך קרוב"

תושבת נוספת מהצפון סיפרה כי הייתה סוג של נפילה במרחק של כמה בתים ממקום מגוריה. "הבנות היו בבית איתי, נשמעו פיצוצים עזים מאוד. הפיצוץ היה כל כך קרוב וזה היה אחרת מבעבר, הבית כולו רעד. הבנות פחדו לצאת מהבית, לא יצאנו לראות את הנפילה".

תושבים בגשר הזיו סיפרו כי תחילה נשמע פיצוץ שהזכיר יותר יירוט, לאחר מכן נשמעה האזעקה ואז פיצוץ חזק יותר. למרות שכבר מספר שנים לא נפלו קטיושות בקיבוץ, התושבים זיהו היטב את הקולות ומיהרו עם ילדיהם לחדרים ממוגנים. "אנחנו מכירים את הרעש הזה", אמרה אחת התושבות, "רצתי עם הבנות שלי לממ"ד. הקטנה, שהיא בת שבע - נבהלה והתחילה לבכות. זאת פעם ראשונה שהיא שומעת את זה. אחי וגיסתי תכננו לבוא אלי מהמרכז לסוף שבוע, הם היו כבר בנהריה - שמעו את הבומים ועשו אחורה פנה".

קטיושות בצפון. אדריאן הרבשטיין
הנזק מהנפילות בצפון, הערב/אדריאן הרבשטיין

אזרחים נוספים, שהיו בתחנת הרכבת בנהריה שמעו את האזעקות - וקיבלו הוראה לרדת לאזור מוגן בתחנה. "ראיתי אנשים רצים, לא הבנתי למה, הסדרנים ביקשו לרדת למנהרה ברכבת", סיפר לוואלה! חדשות תושב נהריה רועי זאבי. "הילדים צעקו והיה חם מאוד. אנשים אמרו ששמעו בום אחד. עלינו למעלה, אמרו שהרכבת תצא מיד - ואז שוב הייתה אזעקה ושוב ירדנו בריצה".

"החלונות רעדו"

מטיילים שהיו בקיבוץ גשר הזיו בזמן הנפילות שחזרו את הרגעים המתוחים. "החלונות רעדו, ואחרי הבומים היו אזעקות. אחד היה נשמע קרוב, והשני פחות. יכול להיות שנפל בשדות ליד", אמרו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האזעקות נשמעו בסביבת נהריה והגליל המערבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס לפני כמה ימים לתקרית בגבול הלבנוני שאירעה בשבוע שעבר, ובמהלכה נפצעו ארבעה חיילי צה"ל שהיו בפעילות מבצעית. "העידן של ה'תיירות' הצבאית הישראלית על הגבול עם לבנון ובתוכה הסתיים", הבטיח אז. השבוע הוא אף קיבל אחריות על הטמנת המטען שהתפוצץ. נסראללה אמר לתחנה הלבנונית "אל-מיאדין", שמזוהה עם ארגונו, כי "זה היה מבצע מבוקר ומכוון. זה לא היה מקרי, ולא מדובר במוקש שהשאיר הכובש הישראלי במלחמה".

קטיושות בצפון. אדריאן הרבשטיין
זירת הנפילה/אדריאן הרבשטיין
קטיושות בצפון. אדריאן הרבשטיין
קטיושות בצפון/אדריאן הרבשטיין
קטיושות בצפון. אדריאן הרבשטיין
קטיושות בצפון/אדריאן הרבשטיין

עדכון ראשון: 16:39

לקריאה נוספת:
”כופרים בשליחות ישראל ביצעו הפיגוע בביירות”
פרשנות: נסראללה שוב משלם את מחיר היוהרה

בהכנת הידיעה השתתפו אמיר תיבון וגלעד גרוסמן

מבזקי חדשות בזמן אמת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully