וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נחשף מקור "האור הלבן" שלפני המוות?

רבים שהסתכלו למוות בעיניים העידו שראו אור לבן, שחשו כי עזבו את גופם, או שהביטו בעצמם מוטלים חסרי חיים. מדענים מעריכים כי ייתכן שמה שחוו נגרם מפעילות יתר בגלי המוח

הבזק של פעילות חשמלית במוח יכול ליצור את החוויה המוחשית אותה מתארים אנשים שעמדו בפני המוות ושרדו – כך על פי מחקר חדש שפורסם ב-BBC. החוקרים בחנו חולדות גוססות וגילו רמות גבוהות של גלי מוח ברגע בו מתו. החוקרים מאוניברסיטת מישיגן סיפרו כי בקרב בני אדם, זה יכול ליצור מצב של תודעה גבוהה.

ד"ר גימו בורג'יגין שהובילה את המחקר שהופיע בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים סיפרה כי "אנשים רבים חשבו כי המוח, לאחר מוות קליני, אינו פעיל או בפעילות מופחתת, ואנו מראים כי זה ממש לא המקרה. אם כבר – הוא הרבה יותר פעיל במהלך הגסיסה מאשר במצב הכרתי". בנסיבות מסוימות שאינן מוכרות ומבלבלות – כמו חווית (NDE) Near-Death Experience - המוח הופך מגורה יותר ופעיל יותר, הסביר ד"ר ג'ייסון רייתווייט מאוניברסיטת ברמינגהאם.

אור לבן בשמיים. GettyImages
התופעה היא מין 'חגיגה אחרונה' של המוח"/GettyImages

רבים שהסתכלו למוות בעיניים העידו שחשו כי עזבו את גופם, הביטו מטה וראו את עצמם מוטלים חסרי חיים, בטוחים שרוחם עושה את דרכה אל העולם שמעבר. עם זאת, קשה ללמוד על התופעה הזו בקרב בני אדם. בכדי לנסות ולהתחקות אחר התופעה, החוקרים באוניברסיטת מישיגן בחנו תשע חולדות בעודן גוססות. ב-30 שניות בהן ליבה של החיה הפסיק לפעום, הם הצליחו למדוד את העלייה החדה בגלי המוח בתדר גבוה הקרויים תנודות גמא.

אותם פולסים חשמליים מסייעים "לקשר" מידע בחלקים שונים של מוח אנושי. אצל החולדות, הפולסים החשמליים הללו נמדדו ברמות גבוהות יותר לאחר דום הלב מאשר כאשר במצב ערות. ד"ר בורג'יגין סיפרה כי ייתכן שאותו הדבר קורה במוח האנושי, והתנודות הגבוהות הללו יכולות להיות הגורם להזיות שלפני המוות. "זה יכול להוות בסיס בשבילנו להסביר את התופעה. העובדה שהם רואים את האור מצביעה אולי על כך שקליפת הראייה במוח בפעילות יתר – ויש לנו ראיות שמציעות כי זה אולי זה באמת המקרה, מאחר שראינו תנודות גמא מוגברות ממש מעל האזור במוח בו נמצאת קליפת הראייה", אמרה.

עם זאת, את ממצאי המחקר יצטרכו להיבדק בקרב בני אדם שחוו מוות קליני ושרדו. מחקר מדעי על אנשים שחוו NDE הוא מאתגר במיוחד מאחר שלא ניתן לחזות את הרגע שבו היא תתרחש – דבר ההופך את האפשרות "לצפות" ברגע כמעט בלתי אפשרי. בהתייחסו למחקר, אמר ד"ר רייתווייט כי "זוהי הדגמה נקייה מאוד לתופעה שמוכרת לנו די הרבה זמן כמו חווית ה'כמעט מוות'- המוח הופך למגורה יותר ופעיל יותר - התופעה היא מין 'חגיגה אחרונה' של המוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully