וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ללא חינוך גופני לילדים - המרחק לסוכרת מתקצר"

9.8.2013 / 4:25

בפנייה לשרי הבריאות והחינוך דורשת האגודה הישראלית לסוכרת להכפיל את שעות שיעורי החינוך הגופני בבתי הספר. לפי הנתונים, ישראל "מובילה" בחוסר פעילות גופנית בקרב ילדים

פנייה לשר החינוך - הגדל את כמות שעות החינוך הגופני במערכת החינוך: פרופ' ארדון רובינשטיין, יו"ר האגודה הישראלית לסוכרת, פנה בימים האחרונים במכתב לשר החינוך, שי פירון ושרת הבריאות, יעל גרמן, בדרישה לחייב את בתי הספר היסודיים והתיכונים לקיים ארבע שעות של שיעורי חינוך גופני, זאת בניגוד לשעתיים השבועיות הקיימות כיום. "בשנים האחרונות, עם ההתקדמות הטכנולוגית, ילדים ובני נוער צמצמו את זמן הפעילות הגופנית שלהם בצורה משמעותית", אומר פרופ' רובינשטיין, "הם משחקים שעות מול המחשב, מחוברים תמידית לטלפון הסלולרי ואנו רואים את התוצאה על פני השטח. חלה עלייה משמעותית במקרי ההשמנה הקיצונית של הדור הצעיר והמרחק למחלת הסוכרת - מתקצר".

פרופ' רובינשטיין מבקש כעת לשים את שיעורים אלה במרכז סדר העדיפויות כבר מגן הילדים. "לא ייתכן שבמסגרת התוכנית לאורח חיים בריא, לא תהיה כל מחויבות מצד הגנים ובתי הספר להקצות יותר שעות לשיעורי החינוך הגופני. שעתיים של פעילות גופנית בשבוע זה פשוט לא מספיק".

אילוסטרציה. ShutterStock
"עם ההתקדמות הטכנולוגית, ילדים ובני נוער צמצמו את זמן הפעילות הגופנית שלהם בצורה משמעותית"/ShutterStock

פרופ' רובינשטיין ממליץ גם להקדיש חלק מזמן הלימודים לשיעורים בנושא תזונה נכונה. במכתבו כתב "יש להקצות זמן של שעה אחת בחודשיים לנושא של אורח חיים בריא, ומניעת השמנה, סוכרת ומחלות כלי דם ולב". פרופ' רובינשטיין מסביר "לצערי קיימת בורות גדולה בקרב ילדים ובני נוער בכל הקשור לתזונה נכונה. מחקרים רבים בתחום הוכיחו כי הידע בנושא זה הוא המפתח להצלחה".

ועדת החינוך של הכנסת קיימה בתחילת החודש ישיבה בנושא מכירת משקאות ודברי מזון לא בריאים בבתי הספר. מנתונים אשר הוצגו בפני הוועדה עולה, כי כיום כ-50% מהתלמידים רוכשים את ארוחותיהם בבתי הספר. ביחס לעולם, ישראל ממוקמת בין עשרת המקומות הראשונים מהמדינות הסובלות מהשמנה ומקום ראשון בחוסר פעילות גופנית בקרב ילדים ובני נוער. בקרב המתגייסים – בעשור האחרון אחוז המתגייסים השמנים הכפיל את עצמו. עוד עולה מסקרים שהוצגו בוועדה, כי 42% שותים לפחות פחית משקה ממותק אחת ביום – דבר אשר מעלה את הסיכון לחלות בסוכרת ב-22%. כמעט כל אחד משלושה תלמידים סובל מעודף משקל. על פי הערכה של משרד הבריאות, הנזק הכספי שהשמנה גורמת בישראל, ובכלל זה עלות הטיפול בה ובמחלות הנלוות לה מסתכם בכ-10 מיליארד שקלים.

בדיון השתתפו נציגי משרד החינוך, הבריאות, הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, מנהלי בתי ספר ועוד. כל המוזמנים הסכימו שהמצב כיום מצריך שינוי מהותי בנושא מכירת מוצרים אלו בבתי הספר. עירית לבני, נציגת משרד החינוך, טענה בדיון שכאשר המשרד ניסה לאכוף את חוזר המנכ"ל הם קיבלו איומים מחברות וספקים גדולים במשק.

אילוסטרציה. ShutterStock
"מגפת ההשמנה והסוכרת היא אחת הבעיות המרכזיות בתחום בריאות הציבור במאה ה-21"/ShutterStock

יו"ר הוועדה, ח"כ עמרם מצנע (התנועה), אמר בסיכום הדיון כי "זאת תרבות של התנהגות שמתחילה בבית, צריך לטפל בנושא ואני מקווה שנתחיל באמירה אמיתית כדי לשנות את כללי ההתנהגות". עוד הוסיף מצנע "אנחנו בוועדה מתחייבים לקדם את החוק במהירות, אך אני קורא למשרד החינוך לאכוף את חוזרי המנכ"ל באמצעות כל הכלים העומדים ברשותו".

ממשרד החינוך נמסר כי "ברגע שיתקבל המכתב בלשכתו של שר החינוך הרי שהפונה יקבל תשובה במישרין כמקובל".

ממשרד הבריאות נמסר כי "אכן מגפת ההשמנה והסוכרת היא אחת הבעיות המרכזיות בתחום בריאות הציבור במאה ה-21. כדי לתת מענה, שותף המשרד, יחד עם משרד התרבות והספורט ומשרד החינוך בהובלת התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים - 'א?פ?ש??ר?יב??ר?יא', שמטרתה ליצור סביבת חיים פיזית, חברתית, תקשורתית ומוסדית, המקדמת ומאפשרת חיים פעילים ובריאים ותומכת בהם. התכנית כוללת עידוד לפעילות גופנית ולהרגלי אכילה בריאים יותר ומבוקרים בכלל מעגלי האוכלוסייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully