וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התקציב: רבע מהציבור יקצץ בהוצאות המזון

לפי סקר של עמותת "ידיד", לאחר אישור התקציב והגזירות הכלכליות, כל משק בית צפוי לספוג פגיעה של עד אלף שקלים בחודש. "הנפגעים העיקריים - ילדים, קשישים ונשים בהריון"

רבע מהישראלים עתידים לקצץ בהוצאות המזון כתוצאה מאישור התקציב והגזירות הכלכליות בכנסת - כך עולה מסקר שערכה עמותת "ידיד", המסייעת לאוכלוסיות מוחלשות. על פי הסקר, שכלל מדגם של 513 נשאלים, 24% צפויים לקצץ בהוצאות המזון. עוד עולה כי 11% מהמרואיינים יקצצו בהוצאות התרופות ו-39% יקצצו בהוצאות הביגוד. כמו כן, 35% מהמרואיינים אמרו כי יקצצו בהוצאות התרבות של משק הבית שלהם.

הפגנת גמלאים הגזירות הכלכליות מול קרית הממשלה, מאי 2013. נמרוד סונדרס
"מי שבעיקר ייפגע מכך הם ילדים, קשישים ונשים בהריון". הפגנת קשישים נגד גזירות התקציב לפני כחודשיים/נמרוד סונדרס

מניתוח הסקר שערכה העמותה עלה כי בשאלות המתייחסות להוצאות החינוך והתרופות, לא נמצאו הבדלים בין מרואיינים בעלי רמות הכנסה שונות. "ייתכן שהדבר נובע מתפיסת הוצאות אלה כבסיסיות שאינן ניתנות לצמצום, ללא תלות במצב כלכלי. סעיף ההוצאות לתרופות נתפס כבסיסי והחיוני ביותר, ולכן כשלושה רבעים מהמדגם מציינים כי לא יצמצמו את ההוצאות בסעיף זה".

"התקציב החדש כולל שורה של גזירות כלכליות שיובילו לשינוי המאזן הכלכלי של כל משק בית, הצפוי לספוג בממוצע פגיעה של כ- 500–1000 שקלים בחודש", אמר, סמנכ"ל ידיד, רן מלמד. "אנשים יקנו פחות אוכל ויצמצמו במוצרי מזון בעלי ערכים תזונתיים גבוהים – מוצרי חלב, בשר, ירקות ופירות. הישראלי יקנה פחות ויאכל פחות טוב. מי שבעיקר ייפגע מכך הם ילדים, קשישים ונשים בהריון".

שר האוצר לפיד באישור התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
הבטיח שעוד שנתיים יהיה פה יותר טוב. שר האוצר לפיד/נועם מושקוביץ

בתגובה לממצאי הסקר, אמרה דורית אדלר, חברת הקואליציה לביטחון תזונתי ומנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים הדסה בירושלים, כי על ממשלת ישראל "לפעול מיידית לקביעת סל מזון בריא והוזלת המוצרים שבו בצורה משמעותית, הן על ידי מנגנון של פיקוח מחירים והן בדרך של הפחתת המע"מ, כפי שקיים בחלק גדול מהמדינות המערביות". אדלר הביאה לדוגמא את הודו, שהעבירה רק לאחרונה חוק לביטחון תזונתי שבמסגרתו תסבסד מזון בריא כדרך לטפל בבעיית חוסר הביטחון התזונתי של אזרחי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully