וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיקה שמסתירה התחייבויות בחדר סגור

21.7.2013 / 10:46

דני אילון מברך על הטקטיקה של קרי שהביאה לחידוש המו"מ, ומציע את השלב הבא: הסכם ביניים ארוך טווח שבו יכירו הפלסטינים במדינת הלאום היהודי תמורת פלסטין ללא גבולות קבע

בסוף השבוע נפל דבר: אחרי חמש שנות קיפאון מוחלט, הכריז מזכיר המדינה ג’ון קרי בעמאן בירת ירדן על פתיחת שיחות המשא-ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים - הישג נאה לממשל האמריקאי, שלא הצליח להביא לשום התקדמות בנושא הזה במהלך הקדנציה הראשונה של הנשיא ברק אובמה.

קרי יכול לזקוף את הצלחתו הנוכחית לזכות העובדה שהשכיל להתגבר על נסיונותיהם הנמשכים של שני הצדדים להסיט את הדיונים מהעיקר, ולהתחפר בעמדות מסורתיות בנושאים שאינם מהותיים להסדר עצמו - כמו סוגיית שחרור האסירים ושאלת המשך הבנייה בהתנחליות. אחרי חמישה סיבובי ביקורים עקרים באזורנו, הפעם הסתער קרי על הנושאים העיקריים - הגבולות וההכרה, והצליח להביא לפריצת דרך.

על חשיבותה של עמימות בונה

לקח משמעותי חשוב נוסף מההתפתחות האחרונה נוגע להתנהלות התקשורתית. בעבר הפעילו האמריקנים לחץ פומבי ציבורי על הצדדים להגיע לשוחלחן המשא-ומתן, כמו הדרישה המוקדמת מישראל להקפיא התנחלויות. הפעם, קרי פעל בחשאיות מול הצדדים תוך איפול תקשורתי כמעט מלא. ניהול השיחות הרחק מעיני התקשורת מאפשר למנהיגים יכולת תמרון וגמישות, ללא לחץ ציבורי ופוליטי מבית. בהסכמת הצדדים, הכריז קרי כי הוא הדובר היחיד המתדרך ומעדכן את התקשורת - וזאת בכדי למנוע לחצים מיותרים על מנהיגי שני הצדדים.

קרי אמנם הכריח את ישראל והפלסטינים לגשת ישר לסוגיות הליבה, אך כדי לא להביא להתנגשות מוקדמת בין הצדדים, הוכרז על תהליך הדרגתי: שרת המשפטים ציפי ליבני ומנהל המשא-ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת יעמלו בסדרת פגישות ביניהם על מסגרת המשא-ומתן וסדר הנושאים, לפני פסגת המנהיגים. כל אלו הם חלק מיישום הכלי המדיני המכונה בדיפולומטיה "העמימות הבונה" - הצדדים יוכלו להתחייב לדבר אחד בחדרים הסגורים, ולהכחישם בפומבי בפני עמם.

העמימות הבונה מאפשרת התנעת תהליך ומניעת משברים בתחילתו. ואולם, אין די בה כדי להתגבר על המחלוקות הקשות בסוגיות הליבה, כגון ירושלים והמקומות הקדושים, או שיבת הפליטים. על כן, חשוב שקרי יכין "תכנית ב'", שתביא להסכם ביניים ארוך טווח. במסגרת הסכם כזה תוכל ישראל להכיר בעצמאות מדינת פלסטין ריבונית ללא גבולות סופיים, תמורת הכרה פלסטינית עקרונית בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

דני אילון שימש כשגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ

לכל הטורים של דני אילון בוואלה!

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

עוד בנושא:
נתניהו: נביא הסכם עתידי עם הפלסטינים למשאל עם
העיקשות של קרי השתלמה, אך האם יש למו"מ סיכוי? / נטשה מוזגוביה
לפחות בסוגיית האסירים, אבו מאזן יכול לסמן וי / אבי יששכרוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully