וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמדים לרבנות: בין אויב ש"ס ליקיר הרב עובדיה

17.7.2013 / 23:28

רשימת המועמדים הסופית לתפקיד הרב הראשי התקבעה על עשרה שיעמדו לבחירה בשבוע הבא. הרב אליהו מקווה לצלוח את בג"ץ, הרב יוסף מתפלל לתמיכת אביו והרב סתיו רוצה מהפכה

בתום שבועות ארוכים של מאבק עתיר יצרים, הודיעה היום (רביעי) ועדת הבחירות של הרבנות הראשית על סגירת רשימת המועמדים הסופית לתפקיד הרב הראשי לישראל – האשכנזי והספרדי. כעת, אמורים חברי הוועדה לבחון באופן פרטני את תקינות המועמדות של כל רב אשר הגיש את מועמדותו. בשעות הקרובות הם אמורים לפרסם את החלטתם, אולם ככל הנראה לא ייפסלו מועמדים על ידי הוועדה וכולם יעמדו לבחירה ביום רביעי.

לתפקיד הרב הראשי הספרדי מתמודדים שישה רבנים: הרב ציון שלום בוארון, הרב שמואל אליהו, הרב יהודה דרעי, הרב יצחק יוסף, הרב רצון ערוסי והרב אליהו אברז'ל. לתפקיד הרב הראשי האשכנזי מתמודדים ארבעה רבנים: הרב דוד סתיו, הרב דוד לאו, הרב יעקב שפירא והרב אליעזר איגרא.

האויב של ש"ס: הרב ציון שלום בוארון

הרב ציון שלום בוארון, בן 68, נחשב למקורבו של הרב הראשי הספרדי הנוכחי, שלמה עמאר, והוא החליט על התמודדותו לאחר שחוק עמאר, שהיה אמור לאפשר לו להתמודד לקדנציה נוספת, ירד מהפרק. מאחורי הקלעים מייחסים גורמים לרב עמאר פעילות אינטנסיבית בניסיון להביא לבחירתו. הרב בוארון נולד בעיר טריפולי שבלוב. בגיל ארבע עלה לארץ עם משפחתו ומקום מושבם נקבע במעברה בבנימינה. את לימודיו עשה בישיבת חדרה, וכן בישיבת "תורה והוראה" בירושלים. לאחר חתונתו למד בכולל "תורה והוראה" בתל אביב ובכולל "סלונים" של הרב אברהם יגל.

לדיינות הוא הוסמך על ידי הרבנים הראשיים לשעבר, הרב עובדיה יוסף והרב הראשי הרב שלמה גורן. בשנת 1984 הוא התמנה לתפקיד דיין. תחילה שימש דיין בטבריה ולאחר מכן בצפת ובנתניה. בהמשך הוא מונה לאב בית דין בבאר שבע ובפתח תקווה, וכיום הוא משמש חבר בית הדין הגדול לערעורים.

למרות התנגדותו של הרב עובדיה יוסף לבחירתו, והעמדת בנו הרב יצחק יוסף כמועמד ש"ס לרב הראשי, בוארון ממשיך במרוץ, וכרגע הוא נחשב לאחד המועמדים שלהם הסיכויים הגבוהים יותר להיבחר. היום נערכה פגישה בין הרב לבין שר התקשורת לשעבר משה כחלון, שבה קרא כחלון לבחור בו לתפקיד. כחלון אמר כי האישיות של הרב "היא הנכונה בזמן ובמקום הנכון כדי לאחד את כל חלקי העם, נשים וגברים, חילונים וחרדים". כחלון אף פועל זה כמה שבועות בין ראשי הרשויות הנמנים על חברי הגוף הבוחר, ומשכנע אותם לבחור בו.

בוארון מתגורר בירושלים והוא נשוי ואב לתשעה ילדים. הוא נחשב לבקיא בכל תחומי התורה וגישתו ההלכתית מיוחסת לדרכו של בית הלל, דרך שמסתמכת יותר על כוח ההיתר, ופחות על הגישה המחמירה. הרב בוארון עוסק גם בבעיות של עגונות ומסורבות גט ולאחרונה סמכו ארגוני הנשים העוסקות בכך את ידיהן על מועמדותו.

נץ מדיני ויונה הלכתית: הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, הוא בנו של הרב הראשי לשעבר, הרב מרדכי אליהו, ונמנה על הציבור הדתי-לאומי. התמודדותו תידון בבג"ץ ביום שני הקרוב, יומיים לפני מועד הבחירות לרבנות הראשית, בהקשר להתבטאויות שונות הנחשבות קיצוניות ונוגעות בעיקר לציבור הערבי בישראל.

אליהו נולד בירושלים לפני 57 שנה, והוא למד והוסמך לרבנות בישיבת מרכז הרב בירושלים. הוא שירת בצה"ל כקצין בחיל השריון. בגיל 29 התמנה לרבה של שלומי וב-25 שנים האחרונות הוא רבה של העיר צפת. הרב אליהו נחשב בציבוריות הישראלית לבעל דעות קיצוניות מבחינה מדינית ודתית, אך בדומה לאביו, פסיקתו ההלכתית נחשבת למקלה, מתחשבת ומקובלת על ציבורים רבים כפי שהיה אביו.

הרב אליהו משמש יו"ר ועדת הרבנים של מד"א ופועל בנושא ומעודד צעירים דתיים להתנדב בארגון. הרב אף הקים פרויקט מיוחד, שבמסגרתו אסירים משוחררים עובדים ומשקמים את בית העלמין העתיק בצפת. תחום בולט נוסף שהרב משקיע בו ממרצו ומזמנו הוא תחום הגרעינים התורניים של בני הציבור הדתי-לאומי בעיירות פיתוח ובערים שונות ברחבי הארץ.

מקורביו מציינים כי הרב אליהו הוא מאמין גדול בדיאלוג, ומשקיע זמן רב למפגשים ודיאלוגים עם אנשי דת מרחבי העולם. לטענתם, אם ייבחר לתפקיד הוא יפעל לאחדות העם ואיחוי הקרעים בין החלקים שונים באוכלוסייה, כמו גם להגברת אמון הציבור במוסד הרבנות הראשית.

בשם האב: הרב יצחק יוסף

הרב יצחק יוסף, בן 61, הוא בנו של הרב הראשי לשעבר ומנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס, הרב עובדיה יוסף. עד היום בצהריים לא היה ברור אם הוא יוכל להתמודד, כיוון שתעודת ההכשר שלו לרב עיר - תנאי להתמודדות - לא חודשה. אולם, ברגע האחרון אישרה מועצת הרבנות הראשית את מועמדותו לתפקיד.

יוסף נולד בירושלים והוא בנו השישי של הרב עובדיה. את לימודיו עשה בישיבת פורת יוסף, בישיבת הנגב בנתיבות ובישיבת חברון בירושלים. כבר בגיל 18 החל לרכז את פסקי ההלכה של אביו, מהם חיבר את סדרת הספרים "יביע אומר". בשנת 1975 התמנה לרב המושבים בר-גיורא, נס הרים ומטע הסמוכים לירושלים. בשנת 1973 הקים יחד עם אביו את כולל חזון עובדיה בבירה, שנועד להכשרת רבנים ודיינים מקרב הציבור הספרדי. בשנת 1980 הוסמך לדיינות על ידי הרב הראשי לירושלים, הרב משאש.

מועמדותו לתפקיד הרב הראשי לא הייתה מובנת מאליה, משום שבתחילה העדיף אביו לקדם את מועמדותו של בנו אברהם, רבה של העיר חולון. אך לאחר חקירה משטרתית שנפתחה נגדו, החליט אביו שמועמדו יהיה יצחק. סיכוייו להיבחר תלויים בעיקר ביכולת של אביו לפעול למען בחירתו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

יסיר מועמדותו? הרב יהודה דרעי

הרב יהודה דרעי, בן 55, אחיו של יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי, לא נחשב לבעל סיכויים גדולים לזכות בתפקיד, וקיים סיכוי שבסופו של דבר יסיר את מועמדותו כדי להגדיל את סיכוייו של הרב יצחק יוסף. הרב נולד בעיר מקנס שבמרוקו ובגיל עשר עלו בני משפחתו לישראל. הוא למד בישיבת פורת יוסף ובישיבת עטרת ישראל. בתחילה שימש רב שכונת רמות בירושלים ועמד בראש כולל האברכים "קול יהודה". בשנת 1997 התמנה לרבה של העיר באר שבע ומאז הוא משמש בתפקיד. בשנת 2005 הוא התמודד על תפקיד הרב הראשי של תל אביב מול הרב ישראל מאיר לאו אך הפסיד במרוץ. עשייתו כולל חיבור כמה ספרים העוסקים בתחום ההלכה.

לרומם את מוסד הרבנות: הרב רצון ערוסי

מקורביו של הרב רצון ערוסי טוענים כי מטרת ריצתו לתפקיד הרב הראשי הספרדי נובעת מכך שהוא רוצה לרומם את מעמדו של מוסד זה. לדבריהם, רוב מוחלט של הפונים לשירותיה של הרבנות הראשית הם אנשים שאינם מכירים את היהדות בחיי היומיום. לפיכך, השירות המתקבל וצורת התנהלות הדברים הם קריטיים למעמד התורה בישראל.

הרב ערוסי נולד בתימן ולאחר עלייתו לארץ הוא למד בישיבת הדרום שברחובות. לאחר מכן למד בישיבת חברון בירושלים והוסמך לרבנות על ידי הרב עובדיה יוסף, הרב יחזקאל סרנא, ראש ישיבת חברון, הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא. הוא שירת בצבא ואף היה קצין. הוא משמש רב העיר קריית אונו זה שלושים שנים, וכן דיין וחבר מועצת הרבנות הראשית.

ערוסי נחשב מומחה בדיינות ובמשפט עברי ומרצה באוניברסיטאות ומקומות נוספים על המשפט ההלכתי. הוא נחשב מומחה למשפט עברי, ומחזיק בתואר ד"ר למשפטים מאוניברסיטת תל אביב. לערוסי אף יש בית דין לממונות הפועל בקריית אונו אשר בעקבותיו קמו רבים נוספים ברחבי הארץ.

בדרך הרמב"ם: הרב אליהו אברז'יל

דרכו ההלכתית של הרב אליהו אברז'יל מיוחסת לדרכו של הרמב"ם ומשנתו. אם ייבחר, אומרים מקורביו, בכוונתו לנתק את הרבנות מהפוליטיקה. עוד מציינים, כי בכוונתו להפוך את הרבנות לנחלת הכלל ולהפסיק לשייך אותה לחוג מסוים. הרב אברג'יל הוא בן 65, וכבר בגיל 23 כתב את ספר ההלכה הראשון שלו. הוא משמש ראש ישיבת "צוף דבש" ורבה של שכונת בקעה בירושלים. במשך 30 שנה שימש אב בית הדין בבאר שבע. בשנת 1980 קיבל הסמכה לדיינות מהרב מרדכי אליהו ומהרב אלקנא שפירא. בשנת 1972 הגיש עבודה סמינריונית אשר זיכתה אותו בפרס ובתעודת הצטיינות על שם הרב הראשי לשעבר, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג.

ויתור על הביורוקרטיה: הרב דוד סתיו

הרב דוד סתיו נחשב לבעל גישה ליברלית וגם ארגון צהר, בראשו הוא עומד, פועל לקירוב לבבות בדרך של הסברת פנים. אם ייבחר, בכוונתו לשפר את שירותי הדת לכל אזרחי המדינה ולהפוך אותם יעילים ונעימים יותר. במהלך הקמפיין הוא חזר על המוטו שלו, לפיו גישתו היא "אפס אחוז של ויתור על ההלכה עם מאה אחוז של ויתור על ביורוקרטיה". הוא נחשב לאחד משני המועמדים המובילים באגף האשכנזי במרוץ.

הרב סתיו, בן 53, נולד בירושלים ולמד בישיבה התיכונית "נתיב מאיר" ולאחר מכן בישיבת מרכז הרב. את הכושר לדיינות הוא קיבל בכולל פסגות שבו למד כמה שנים. הוא שירת שמונה חודשים בחיל השריון במסגרת תכנית הסדר. בשנת 1986 שימש רב מחנך בישיבת אור עציון ורב המושב בני דרום. במשך שנתיים שימש רב של קהילת אנטוורפן בבלגיה ובשנת 1998 ייסד יחד עם הרב יובל שרלו והרב שי פירון את ישיבת "אורות שאול". בין השאר, הוא שימש כשנתיים רב בית הספר הדתי לקולנוע מעלה. בשנת 2009 התמנה סתיו לרבה של שוהם והוא משמש בתפקיד זה עד היום.

לא מזוהה עם ציבור מסוים: הרב דוד לאו

הרב דוד לאו, בנו של הרב הראשי האשכנזי הקודם, הרב ישראל מאיר לאו, לא מזוהה באופן גורף עם ציבור מסוים והוא אהוד גם על חלקים בציונות הדתית וגם על רבים מקרב החרדים. היום הביע תמיכה במועמדותו הרב עובדיה יוסף, ואמר שיפעל למען בחירתו.

הרב לאו, בן 47, נולד בתל אביב ולמד בישיבת "היישוב החדש". לאחר מכן למד בישיבת "בית מתתיהו". הוא שימש כמה שנים רבה של העיר שוהם. עם הקמת העיר מודיעין התמנה לתפקיד הרב הראשי של העיר החדשה. הרב לאו התגייס לצבא והוא רב-סרן במילואים בחיל המודיעין.

לא זכה לתמיכת החרדים: הרב יעקב שפירא

הרב יעקב שפירא מקובל על הפלג היותר חרדי בציבור הדתי-לאומי ולמרות קרבתו וקשריו גם לחלקים בציבור החרדי הוא לא זכה לתמיכתם הפומבית במרוץ. גם ניסיונותיו וניסיונותיהם של גורמים המקורבים לו לשכנע את הרב אהרון שטיינמן ואת הרב עובדיה יוסף שיתמכו בו לא צלחו, והשניים הביע את תמיכתם ברב דוד לאו.

הרב שפירא, בן 63, הוא בנו של הרב הראשי האשכנזי לשעבר, הרב אברהם שפירא. הוא נולד בירושלים ולאחר פטירת אביו התמנה לעמוד בראש ישיבת מרכז הרב, שם הוא למד ולימד לאורך השנים.

בעל סיכויים נמוכים: הרב אליעזר איגרא

הרב אליעזר איגרא, בן 59, נחשב למועמד עם סיכויים נמוכים יחסית להיבחר לתפקיד הרב הראשי. הוא נולד בירושלים ומשתייך לציבור הדתי-לאומי. איגרא למד בישיבה התיכונית "חורב" שבבירה, ולאחר מכן בישיבת ההסדר "כרם" ביבנה. את שירותו הצבאי עשה בשריון ואף לחם במלחמת יום הכיפורים. לאחר נישואיו התגורר בהתנחלות עפרה, והיה בין מקימי כולל לדיינות ביישוב פסגות הסמוך. בשנת 1989 הוא התמנה לדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע ולרב היישוב כפר מימון. משנת 1999 הוא עומד בראש בית הדין המיוחד לענייני יחסים באזור הדרום, ובשנת 2012 הוא התמנה לדיין בבית הדין הגדול בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully