וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: כך חולצו מהמים טייסי המטוס שהתרסק מול עזה

8.7.2013 / 0:01

בסרטון שפרסם דובר צה"ל נראים הטייס והנווט נמשכים לכיוון המסוק המחלץ של יחידת 669. עוד ניתן לראות את שברי המטוס שהתרסק לתוך המים. השניים פונו במצב קל לבית החולים

צילום: דו"צ, דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד

דובר צה"ל פרסם אמש (ראשון) סרטון המתעד את רגעי חילוץ הטייס והנווט שנטשו מוקדם יותר מטוס קרב מסוג F-16I ("סופה") שהתרסק במי הים שמול רצועת עזה, רגעים ספורים לפני ההתרסקות. לאחר שהטייס הודיע בקשר כי הוא נוטש את המטוס, הוזעקו לוחמי יחידת החילוץ 669 למקום, איתרו את השניים במים ולאחר שעה קלה חילצו אותם במצב קל ופינו אותם לבית החולים שיבא בתל השומר. בסרטון נראים השניים נמשכים לכיוון מסוק ה"יסעור" המחלץ וכן שברי המטוס שהתרסק בתוך המים.

חילוץ הטייסים בלב ים מול חופי עזה, 7 ביולי 2013. דובר צה"ל
הטייסים חולצו לאחר כשעה בתוך המים/דובר צה"ל

מחקירה ראשונית עולה כי הטייסים, טייס אחד בהצבת חירום ונווט בהכשרה, המריאו מבסיס חצרים לטיסת אימוני יירוט יחד עם שלושה מטוסי קרב נוספים מסוג סופה. במהלך הטיסה, במרחק של כ-50 קילומטרים מחופי ישראל ובגובה רב, דיווח הטייס בקשר על תקלת "קאט מנוע", שמשמעותה היא שהמנוע היחיד של מטוס כבה לחלוטין. מרגע זה, ניסה הטייס להפעיל מחדש את המנוע בכמה דרכים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הרמטכ"ל, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ ומפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג וצוות כלי השיט מסייעים בפעולות החילוץ. יולי 2013. דובר צה"ל
הרמטכ"ל גנץ היה באזור במקרה והגיע לנהל את פעולות החילוץ מלב ים/דובר צה"ל

קצין בכיר בחיל האוויר שמצוי בפרטי המקרה סיפר כי חלפו דקות אחדות עד שהטייס והנווט החליטו לנטוש. ברגע הנטישה, הקריא הטייס את נקודת הציון בה נמצא המטוס והודיע בקשר: "אני נוטש". בשלב זה הוקפצו לעברם לוחמי יחידת העילית 669 במסוק יסעור והשניים נטשו את המטוס באמצעות כיסא מפלט. למרבה המזל, הם חולצו בשלום וכאמור הועברו לסדרת בדיקות רפואיות בבית החולים תל השומר.

לאחר ההתרסקות, הגיעו למקום הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, מפקד חיל הים רם רוטברג ודובר צה"ל תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי. הבכירים, שהיו באזור בזמן ההתרסקות שינו את מסלול הסיור וניהלו מלב ים את פעולות החילוץ וההצלה. בעקבות האירוע, הורה מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, להפסיק את טיסות האימונים במטוסי "רעם" ו"סופה" עד לסיום החקירה, כיוון שלשני המטוסים יש מנוע דומה מתוצרת חברת "פרט אנד ויטני", שקיבלה דיווח על התאונה ותשתתף בתחקיר.

הפצועים בהתרסקות מטוס מגיעים לבית החולים תל השומר. יולי 2013. דרור עינב
השניים פונו במצב קל לבית החולים שיבא בתל השומר/דרור עינב

מדובר במטוס קרב רב-משימתי תוצרת חברת "לוקהיד מרטין" אשר נכנס לשירות בשנת 2004. מאז הצטרף לחיל האוויר הישראלי הוא השתתף במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים רבים בהם מבצע "עופרת יצוקה", אך לשיאו הגיע במבצע "עמוד ענן". בשנת 2010 התרסק המטוס במהלך אימון סמוך למצפה רמון בנגב. שני טייסים נהרגו. בשנת 2008 הופסקו הטיסות של מערך הסופה בשל דליפת חומר החשוד כמסרטן ורק לאחר סדרת בדיקות ושיפורים חזר המטוס לשמיים. התאונה האחרונה של המטוס אירעה ביולי 2012 בעת טיסת אימון לתדלוק במהלכה נשבר צינור התדלוק של מטוס הראן (בואינג 707) וגרם לנזק למטוס הסופה. הנושא תוחקר והתגלה כי בשל טעות אנוש של טייס הסופה אירעה התקלה שיכולה הייתה להביא להתרסקות המטוס. האירוע הסתיים ללא נפגעים.

הפצועים בהתרסקות מטוס מגיעים לבית החולים תל השומר. יולי 2013. דרור עינב
הפצועים בהתרסקות מטוס מגיעים לבית החולים תל השומר. יולי 2013/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully