וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי, תציג תכנית

5.7.2013 / 11:36

ערב הביקור שיכריע את גורל המו"מ, מציע דני אילון לשר החוץ האמריקאי לעזוב את העיסוק בזוטות כגון מחוות, ולעבור ישר לתכל'ס: סוגיות הליבה. רק כך נדע מי הסרבן האמיתי

תשעה נשיאים אמריקנים ו-11 שרי חוץ עסקו בנסיונות לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מאז 1967 ועד היום. ג'ון קרי הוא מזכיר המדינה ה-12, וטרם התחוור אם יוכל לשחזר את הצלחותיהם של הנרי קיסינג'ר או ביל קלינטון, או שמא ייכשל כמו וויליאם רוג'רס, וורן כריסטופר, מדלן אולברייט, קולין פאוול ואחרים. נחישותו ורצינותו של קרי אינן מוטלות בספק, אך עוד מוקדם לומר אם יש בו מן התחכום ויכולת התמרון והשכנוע של קיסינג'ר.

אחרי הסבב האחרון של ביקורים בירושלים וברמאללה, מסתמן כישלון של קרי, לפחות עד כה, בהנעת הצדדים לבוא לשולחן הדיונים. הכישלון הזה הוא תוצאה של טביעה בפרטי הפרטים של ההכנות לקראת המשא-ומתן, במקום לרכז מאמץ לפריצת דרך בסוגיות הליבה. המשך הדשדוש והעיסוק בנושאים כמו מספרי אסירים לשחרור, הצהרות בנושא בנייה בשטחים, התייחסות לשטחי סי ושאר עיזים כגון אלה יתישו את מזכיר המדינה ויגרמו לכישלון שליחותו.

האיש שמכיר את כל הטריקים

סביר להניח שקרי ואנשי מחלקת המדינה המנוסים מבינים כי התעקשות הצדדים על נושאי זוטות הם חלק מטקטיקת משא-ומתן ושיפור עמדות - אבל התעקשות יתר בנושאים אלו מעידה על סרבנות. על זהירותו של קרי מפני מניפולציות של הצדדים ניתן ללמוד מצירופו לביקור זה של היועץ המשפטי הבכיר של מחלקת המדינה, ג'ונתן שוורץ. שוורץ ליווה את התהליך מאז הסכמי אוסלו והוא מכיר היטב את כל הטריקים ושלל הטיעונים האפשריים. הוא האיש שיוכל להבחין מיד מתי בעיה אמיתית מתעוררת ומתי מדובר במיקוח או טיעון סרק לשם הכשלה.

בימים אלו ממשיכים המגעים מאחורי הקלעים, על מנת להכין את ביקורו הבא של קרי, כנראה כבר בשבוע הקרוב, שיכריע את גורל המשא-ומתן. דרך אפשרית של קרי לפרוץ את המבוי הסתום היא לדלג מעל הפרטים המשניים ולהניח הצעה עקרונית, בפני שני הצדדים - ובכך יחזיר את היוזמה והשליטה לידיו במקום להיגרר אחרי הצדדים.

הצעה אפשרית אחת כזו היא הכרה פלסטינית במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי תמורת הסכמה ישראלית על גבולות סופיים ומוכרים למדינת פלסטין העצמאית והריבונית. אפשרות נוספת היא הנחת תכנית אמריקאית על השולחן להתוויית הסדר ביניים ארוך טווח שיכלול סידורי ביטחון וריבונות פלסטינית על גבולות זמניים בלבד.

רק תגובה חיובית של שני הצדדים לאחת מן ההצעות האלה תצדיק את המאמצים האמריקניים לקידום פתיחת המשא-ומתן, ותאפשר התקדמות. הכשלתו של ניסיון כזה על ידי מי מן הצדדים תחשוף מי הוא הסרבן ותחסוך מאמצי סרק רבים.

דני אילון שימש כשגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ

לכל הטורים של דני אילון בוואלה!

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully