וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "ישראל - אי של דמוקרטיה בים סוער"

ראש הממשלה השתתף בחגיגות יום העצמאות של ארה"ב בבית השגריר האמריקני ושלח מסר סמוי למתנגדי מורסי: "עתיד של שגשוג באזור אפשרי". פרס: "אין אלטרנטיבה לפתרון 2 המדינות"

צילום: דניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן

4 ביולי שמח: על רקע המתיחות במזרח התיכון בעקבות הדחתו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, חגגו הערב (חמישי) מאות בני אדם את יום העצמאות ה-237 של ארצות הברית בבית השגריר האמריקני בהרצליה. בין המוזמנים המכובדים שהגיעו לאירוע הנוצץ, הנערך מדי שנה בבית השגריר, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה שמעון פרס וכמובן השגריר האמריקני דן שפירו.

רוה"מ נתניהו ורעייתו, הנשיא שמעון פרס ושגריר ארה"ב דן שפירו בבית השגריר בהרצליה בחגיגות יום העצמאות לארה"ב, יולי 2013. דרור עינב
השגריר שפירו, נשיא המדינה פרס, ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה, הערב בבית השגריר/דרור עינב

בנאומו באירוע, לא התייחס ראש הממשלה נתניהו באופן מפורש לאירועי הימים האחרונים במצרים, אך אמר: "ישראל תמיד הייתה אי של יציבות ודמוקרטיה בתוך ים סוער. זה היה נכון תמיד, אבל היום זה ברור מאי פעם". עם זאת, נתניהו סיפק גם התייחסות אופטימית יותר, כאשר אמר – שוב, בלי להתייחס ישירות לאירועים במצרים – כי מי שדורשים חירות, "מספקים תקווה לכך שהטלטלה במזרח התיכון תוביל בסופו של דבר לעתיד טוב יותר לכל העמים באזורנו. זה לא יקרה בן לילה, אבל אם החירות תכה שורש במזרח התיכון, עתיד של שגשוג באזור יהפוך לאפשרי".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"מעוניינים להבטיח שלום תמידי"

"עד שהיום הזה יגיע", מיהר נתניהו לסייג, "אמריקה יודעת שבמזרח התיכון יש דמוקרטיה אמיתית אחת, מדינה אחת שאפשר תמיד לסמוך עליה – וזו ישראל. שתי החברות שלנו כל כך דומות – שתיהן מגוונות, פלורליסטיות ויצירתיות. הערכים הכי עמוקים שלנו זהים. שנינו מאמינים בהגדרה של הנשיא ג'פרסון לדמוקרטיה – משטר בו הרוב שולט, אבל זכויותיהם של המיעוטים נשמרות בקנאות".

נתניהו התייחס גם למאבק המשותף נגד הגרעין האיראני, ואמר: "הברית בינינו חיונית יותר מאי פעם כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני. הנשיא אובמה אמר שזו מטרה משותפת אבל הזכיר שישראל צריכה להיות מסוגלת תמיד להגן על עצמה, בכוחות עצמה, מול כל איום – ואנחנו דבקים בעיקרון הזה". הוא הוסיף כי הברית בין ישראל וארצות הברית חיונית גם "אל מול המצב בסוריה וחוסר היציבות באזור כולו".

נתניהו הודה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי על מחויבותו לקידום תהליך השלום הישראלי-פלסטיני, וחזר על אמירותיו מהשבועות האחרונים בדבר נכונותו להיכנס למשא ומתן מיידי עם הרשות הפלסטינית. "אנחנו לא מציבים שום מכשול לחידוש שיחות השלום", אמר נתניהו. "אנחנו מוכנים שהשיחות יתחילו מיד ואנחנו מקווים שהפלסטינים יצטרפו אלינו בניסיון להבטיח שלום תמידי בין הצדדים".

רוה"מ נתניהו ורעייתו, הנשיא שמעון פרס ושגריר ארה"ב דן שפירו בבית השגריר בהרצליה בחגיגות יום העצמאות לארה"ב, יולי 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
רק אובמה ומישל חסרים. קבלת הפנים, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

עוד לפני שלב הנאומים ביקשה שרה נתניהו, רעייתו של ראש הממשלה, מהשגריר דן שפירו להעביר ברכה אישית לרגל ה-4 ביולי ל"גברת הראשונה" מישל אובמה, רעייתו של נשיא ארה"ב. מישל אמנם לא הצטרפה לנשיא אובמה בביקורו בישראל במרץ האחרון, אך לאחר הביקור היא שלחה מכתב תודה אישי לרעיית ראש הממשלה, ובו הודתה לה על כמה מתנות שבני הזוג נתניהו שלחו לבני הזוג אובמה, ביניהן צלחת מיוחדת לליל הסדר וצעצוע אישי עבור בו, הכלב הנשיאותי, שלדברי מישל אובמה "הפך לצעצוע האהוב עליו ביותר". ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו הערב כי הוא מקווה ש"בפעם הבאה גם מישל אובמה תגיע לישראל", הצהרה שגררה מחיאות כפיים נלהבות מצד הקהל.

"פתרון שתי המדינות מקובל על הרוב"

נשיא המדינה שמעון פרס הודה בנאומו לתרומה של ארה"ב לחיזוקה של מדינת ישראל. "מדינת ישראל מודה לארצות הברית על שיתוף הפעולה האסטרטגי והביטחוני בין ישראל לארצות הברית אשר הגיע לשיא חסר תקדים תחת ממשל אובמה", אמר. "מאז ומתמיד ארצות הברית תורמת לעולם כולו – מבצר ומוקד לדמוקרטיה ושלום. לישראל לא יכולה הייתה להיות חברה טובה יותר מאשר ארצות הברית. ישראל אמנם קטנה בשטח אך מחויבותה לארצות הברית גדולה ותמשיך להיות כזו".

פרס התייחס בנאומו למשא ומתן המדיני שהוביל קרי ואמר: "פתרון שתי המדינות מקובל על רוב האוכלוסייה בקרב שני העמים, הישראלי והפלסטיני. אין אלטרנטיבה מציאותית לפתרון שתי המדינות. ביקורו האחרון של הנשיא אובמה הזריק אופטימיות רבה לאזור. יש לזכור כי אנחנו והפלסטינים אמנם שני עמים שונים, אך שנינו בנים לאב משותף, אברהם". פרס הוסיף: "הצלחתו של שר החוץ קרי תהיה הצלחתנו".

קצינים וחיילים אמריקנים חוגגים עם חבריהם שעשו עלייה והתגייסו לצה"ל את יום העצמאות של ארה"ב בחוף גרדון בתל אביב, 4 ביולי 2013. סיון פרג', ספק 500
חיילים אמריקנים וחבריהם שעשו עלייה והתגייסו לצה"ל חוגגים בחוף גורדון בתל אביב, הערב/ספק 500, סיון פרג'

שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו הודה בנאומו לראש הממשלה ולנשיא המדינה על השעות הרבות שהקדישו לטובת המאמצים לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים במסגרת ביקוריו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי באזור בחודשים האחרונים. הוא הבהיר כי ארה"ב תמשיך לפעול למען חידוש תהליך השלום וחזר על המחויבות של ארצו למנוע נשק גרעיני מאיראן. השגריר הוסיף כי מלאכת תיקון עולם "היא אתגר שלעולם אינו מסתיים, והמאבק לבניית חברה צודקת ודמוקרטית אינו רק מטרה שיש לשאוף אליה, אלא דבר שיש להשקיע בו מאמצים כל הזמן".

לסיכום, ביקש שפירו להודות לישראל בשמו של הנשיא ברק אובמה. "בואו נחגוג הערב לא רק את עצמאותנו, אלא גם את המסע שלנו ביחד מאז הקמות שתי מדינותינו, את הידידות העמוקה שלנו ואת הברית הביטחונית האמיצה והבלתי שבירה שלנו", אמר.

גם בחוף גורדון בתל אביב חגגו הערב את יום העצמאות של ארצות הברית. כ-30 חיילים וקצינים אמריקנים חגגו יחד עם למעלה מ-150 חיילים בודדים שעלו ארצה מארה"ב כדי להתגייס לצה"ל. המשתתפים נהנו מברביקיו אמריקני מסורתי, בירה ומוזיקה אמריקנית והניפו דגלונים של ארה"ב וישראל. בחגיגות, שארגנו ארגון "נפש בנפש" וארגון ידידי צה"ל בארצות הברית, השתתפו גם שחקני ליגת הפוטבול הישראלית, בהם מהגרים מארה"ב.

אובמה בירך היום את העם האמריקני לרגל יום העצמאות. הוא קרא לאמריקנים לחיות בהתאם למילות הכרזת העצמאות על ידי הבטחת החירות וההזדמנות לילדי ארה"ב ולדורות הבאים. "זו הייתה הכרזה שנשמעה בכל העולם – שאנו לא מתיישבים יותר, אנחנו אמריקנים וגורלנו לא ייקבע עבורנו, אלא אנו נקבע אותו בעצמו", חזר אובמה ל-4 ביולי 1776, יום הכרזת העצמאות האמריקנית.

(עדכון ראשון: 18:19)

מה אתם לא יודעים על ארצות הברית של אמריקה?

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully