וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת סנודן נמשכת: "הוא בריא ונמצא במקום בטוח"

24.6.2013 / 18:36

מייסד "ויקיליקס" אסאנג' טען כי הוא יודע היכן שוהה המדליף, אך לא פירט. אקוודור, שקיבלה מארה"ב בקשה להסגיר את סנודן, שוקלת זאת. בצהריים המריאה טיסתו של סנודן בלעדיו

בעוד שהתעלומה באשר למקום הימצאו של אדוארד סנודן, המדליף האמריקני שחשף את מערכת המעקב האלקטרונית "פריזם" והמריא אתמול מהונג קונג לרוסיה, עדיין נמשכת, אמר היום (שני) ג'וליאן אסאנג', מייסד אתר ההדלפות "ויקיליקס", כי הוא יודע היכן סנודן נמצא. לטענתו, מדובר במקום בטוח, וסנודן בריא. עם זאת, אסאנג' סירב לנקוב במקום שבו שוהה לכאורה סנודן.

"מצבם של מר סנודן ושל שרה האריסון, נציגת 'ויקיליקס' המלווה אותו, טוב והם בריא ובמקום בטוח", אמר אסאנג' ממקום מושבו בשגרירות אקוודור בלונדון, שם הוא עצמו זכה למקלט מדיני. "אדוארד סנודן עזב את הונג קונג ב-23 ביוני בדרכו לאקוודור, דרך רוסיה ומדינות נוספות", אמר אסאנג' לכתבים בשיחת ועידה מבניין השגרירות. אסאנג' ציין עוד בשיחה כי סנודן קיבל מסמכי פליט מממשלת אקוודור, ואלה סייעו לו לעבור בבטחה בסוף השבוע מהונג קונג לרוסיה. יחד עם זאת, הוא הסביר כי מסמכים מסוג זה אינם מבטיחים כי בקשתו לקבלת מקלט מדיני תתקבל. דוברת "ויקיליקס", קריסטין הרפנסון, שהשתתפה גם היא בשיחה, הוסיפה כי הארגון העביר לאיסלנד ולמדינות נוספות בקשה רשמית למקלט מדיני עבור סנודן.

ג'וליאן אסאנג' נואם בשגרירות אקוודור בלונדון. 19 באוגוסט 2012. רויטרס
אסאנג' נואם בשגרירות אקוודור בלונדון, בחודש אוגוסט/רויטרס

מוקדם יותר היום הודיעה אקוודור כי תשקול את בקשת ארצות הברית להסגיר לידיה את סנודן, וכי תקבל בקרוב החלטה בנושא. שר החוץ של אקוודור, ריקרדו פטינו, אמר לכתבים במהלך ביקורו בהאנוי בירת וייטנאם כי ממשלתו תבחן את הבקשה, שאותה העביר נציג ארצות הברית בקיטו בירת אקוודור. "נשקול את עמדת ממשלת ארצות הברית ונקבל החלטה התואמת את החוקה ואת החוקים בארצנו, וכן את הריבונות והמדיניות הבינלאומית", אמר. פטינו הוסיף כי זכויות אדם מהוות השיקול העיקרי בפרשה, ואף טען כי זה "פרדוקסלי" שאדם שחשף לכאורה פרשה הנוגעת לפרטיות של בני אדם נרדף כעת בעצמו.

המטוס שעליו היה אמור להמריא אדוארד סנודן מרוסיה לקובה, 24 יוני 2013. רויטרס
המטוס המריא ללא הנוסע סנודן. טיסת "אירופלוט" לקובה, בצהריים/רויטרס

"משתמשים במילה 'בגידה', אבל מי בגד במי?", תהה פטינו. "האם אלה אנשים שבגדו, או אליטות מסוימות?". השר האקוודורי הוסיף כי מערכת היחסים בין ארצו לבין ארצות הברית "צריכה להיות מבוססת על כיבוד הריבונות של שתי המדינות, ופעולותינו מקורן בעקרונותינו. אנו שוקלים את ההשלכות של החלטותינו, אך אנו פועלים בשם עקרונותינו".

בצהריים היה אמור סנודן להמריא ממוסקבה לקובה, בטיסה של החברה הרוסית "אירופלוט", אולם המטוס שהיה אמור להמריא כשסנודן על סיפונו נעל את דלתותיו ויצא לדרך מבלי שסנודן עלה לטיסה. שני מושבים במטוס, שהיו רשומים על שמו, נותרו ריקים, והתיישבו בהם נוסעים אחרים. המטוס, עמוס בעיתונאים שהזמינו כרטיסים מיוחדים כדי לשוחח עם סנודן, המריא להוואנה בירת קובה, וכמה מהנוסעים התלוצצו שנפלו קורבן ל"תעלול של מרגלים". הטרמינל היה עמוס מפה לפה בסוכני ביון רוסים, וצוות האוויר של "אירופלוט" דרש מהנוסעים בטיסה למסור את הטלפונים הניידים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully