וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווח הטייקונים על הגז הוא הרווח שלנו

20.6.2013 / 18:27

דני אילון מותח ביקורת על ההחלטה להקטין את ייצוא הגז הטבעי, ומסביר כי כולנו היינו מרוויחים מהדיבידנדים הפוליטיים והכלכליים. והדאגה לעצמאות האנרגטית? היא מוגזמת

החלטת הממשלה להקטין את יצוא הגז הטבעי מישראל לרמה של 40% מהעתודות, סותרת את ההיגיון שעמד בבסיס ההחלטה המקצועית של ועדת צמח, שקבעה רמה של 50% לייצוא.

ועדת צמח, שהורכבה ממומחים מדיסציפלינות רבות ומגוונות, הביאה בחשבון את כלל השיקולים בסוגיה, בהם הגדלת היצוא הישראלי והעשרת קופת המדינה, ההשלכות על שער השקל לעומת מטבעות זרים, העצמאות האנרגטית של ישראל, ההשלכות על איכות הסביבה וכן משמעויות אסטרטגיות שנוגעות למעמדה של ישראל באזור ומעבר לו.

העיקרון שהנחה את חברי הוועדה היה למקסם את התועלת מעתודות הגז הישראליות עבור אזרחי ישראל והמדינה, תוך שמירה על איזון נכון בין האינטרסים החברתיים, הכלכליים והמדיניים. דבר אחד הוועדה לא הביאה בחשבון: דעת הקהל הציבורית, שהושפעה מהלך הרוח הכללי נגד מי שמכונים "טייקונים".

לא להלכי רוח פופוליסטיים

הגדלת ייצוא הגז אכן הייתה מעשירה את אותם טייקונים, אך בהתאמה, הייתה גם מעצימה את מעמדה הכלכלי והמדיני של ישראל עשרת מונים. הגדלת ייצוא הגז הייתה משפיעה מיידית על כלל המשק ורווחתו: ישראל הייתה מקבלת מוקדם יותר תגבולים גדולים יותר, שהיו יכולים לאזן את תקציב הממשלה ולשפר את יציבות המשק. אפילו האזרח הקטן היה נהנה מהורדת המסים שהייתה מתאפשרת.

בזירה הבינלאומית אין חברויות, יש רק אינטרסים. ככל שמדינות רבות יותר יהיו תלויות בישראל לאספקת גז, שהוא מוצר אסטרטגי ראשון במעלה, כך תגדל יכולת ההשפעה והתמרון המדיני של ישראל. סביר להניח שייצוא משמעותי של גז ישראלי לאירופה, למשל, יצמצם החלטות וצעדים אנטי-ישראליים שם. בד בבד, יצוא גז ישראלי לפלסטינים, לירדן ובעתיד אולי למדינות נוספות באזור, יגביר את הסיכויים לפיוס ולדו-קיום בשלום.

מנגד, הטיעונים המושמעים על ידי מתנגדי היצוא, המתמקדים בשמירת עצמאותה האנרגטית של ישראל, הם מוגזמים - בעיקר בהתחשב בעתודות הגז הפוטנציאליות שטרם נחשפו. כזכור, עוד בטרם נמצאו עתודות הגז, ידעה ישראל להתמודד בהצלחה עם המחסור במשאבי אנרגיה.

מכאן, מתן המשקל העודף בתהליך קבלת החלטה לגבי יצוא הגז של הדרג הפוליטי להלכי רוח פופוליסטיים הנוגעים לרווחי הטייקונים וטיעון ה"עצמאות האנרגטית" פוגע באינטרסים של ישראל. רווח הטייקונים הוא בעיקר הרווח שלנו, בתנאי כמובן שיהיה מידתי והוגן.

הכותב הוא דני אילון, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ

לכל הטורים של דני אילון בוואלה!

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully