וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הודיעה רשמית: רוחאני המתון נבחר לנשיא

למרות ההערכות לפיהן יתקיים סיבוב שני בבחירות לנשיאות המדינה, משרד הפנים הודיע כי איש הדת חסן רוחאני נבחר לנשיא, לאחר שקיבל מעט יותר ממחצית מהקולות. קליבאף סיים שני

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

יש נשיא חדש לאיראן: שר הפנים במדינה, מוסטפה מוחמד נג'אר, הודיע הערב (שבת) כי איש הדת חסן רוחאני הוא הנשיא הנבחר, לאחר שניצח כבר בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות המדינה. למרות ההערכות לפיהן יתקיים סיבוב שני בבחירות למדינה, רוחאני הצליח לקבל יותר מ-50% מהקולות, הרבה יותר מראש עיריית טהרן, מוחמד באקר קליבאף, שזכה רק לכ-16.56% מהקולות, וסיים שני. נג'אר אמר: "מר חסן רוחאני זכה ברוב המוחלט של הקולות, והוא נבחר לנשיא".

הבחירות באיראן - סיקור נרחב בוואלה! חדשות
תוצאות חלקיות באיראן: חסן רוחאני על סף ניצחון
פרשנות: המחנה הרפורמיסטי חי וקיים
דרך האמצע: חסן רוחאני מתמרן בין שמרנות לרפורמה

חסן רוחאני, מועמד בבחירות לנשיאות איראן. AP
הנשיא הנבחר. רוחאני/AP

הבחירות התאפיינו בשיעור התייצבות גבוה במיוחד, עם 72 אחוזי הצבעה, יותר מפעם הקודמת. כמו כן, הפעם לא דווח כמעט על אי-סדרים בקלפיות. נשיא המדינה לשעבר, אכבר האשמי רפסנג'אני, שנפסל מלהתמודד בבחירות הנוכחיות, אמר כי "אפילו האויבים שלנו יכולים לראות שאלה היו הבחירות הדמוקרטיות ביותר בעולם".

לפי הנתונים הרשמיים רוחאני קיבל 18,613,329 מקולות הבוחרים, קליבאף קיבל 6,077,292 קולות, סעיד ג'לילי עם 4,168,946, מוחזן רזאאי עם 3,884,412, עלי אכבר ולאיתי קיבל 2,268,753 ומוחמד גרזי סיים אחרון עם 444,015 מקולות הבוחרים.

ראש העיר טהרן, מוחמד באקר קאליבאף, פרסם עם ההודעה על התוצאות הרשמיות הודעה בה בירך את רוחאני, על נצחונו בבחירות. קאליבאף הודה לעם האיראני על השתתפותו בהצבעה. גם המועמד ג'לילי בירך אף הוא את רוחאני, ואמר כי "כולם חייבים לסייע למועמד הנבחר כך שיוכל לשרת את העם".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

המועמדים בבחירות:

על פי סעיף 117 בחוקה האירנית, סיבוב שני היה אמור להתקיים אם איש מהמועמדים לא קיבל רוב מוחלט של מעל ל-50%.

עשרות מיליוני איראנים יצאו אתמול לקלפיות, כדי לבחור נשיא חדש שיחליף את הנשיא המכהן, מחמוד אחמדינג'אד. הוא מסיים שתי קדנציות מלאות ואינו רשאי להתמודד פעם נוספת.

אזרחים איראנים עומדים בתור לקלפי. רויטרס
מצביעים בתור לקלפיות/רויטרס

רוחאני, שמכהן כיום כראש המכון למחקר אסטרטגי, החל את הבחירות הללו דווקא כמועמד המיוחס למחנה השמרני. זאת, על אף עובדת היותו בעל קשרים טובים מאוד עם האשמי רפסנג'אני, שמתקרב בשנים האחרונות אל הצד הרפורמיסטי.

מתחילת הדרך הצהיר רוחאני כי אם יזכה בתפקיד הנשיא, תהיה ממשלתו מורכבת מדמויות המגיעות מכל גווני הקשת הפוליטית האיראנית, וכי היא תהיה על-מפלגתית בהגדרה. הצהרה זו הלכה והסתברה אט-אט כקריאה להגדלת מעורבותם של רפורמיסטים בזירה הפוליטית, כך שעם התקרבות מועד הבחירות, הלכו גם הצהרותיו של רוחאני והתקרבו עוד יותר אל תומכי הזרם הרפורמיסטי במדינה. בראיונות התעמולה שנערכו עמו בטלוויזיה הממלכתית, כמו גם בעימותים הטלוויזיוניים עם שאר המועמדים, הלך רוחאני ומיצב עצמו צעד אחד לפני חציית הקו שבין שני המחנות ושני הזרמים. כך, אם על אותו ציר דעות נמצא המועמד עארף בקצה המכונה רפורמיסטי, עומד כעת רוחאני קרוב אליו מתמיד. עם פרישתו של עארף מהמירוץ, התחזק רוחאני עוד יותר.

בעמדות שמביע רוחאני, ובהבטחות שהוא נותן, הוא מבקש למצב את עצמו בעיני המצביעים הפוטנציאליים כמועמד האמצע. לא שמרן או רפורמיסט, אלא שניהם גם יחד. ההערכה לה זכה – לפחות עד לתחילת מערכת הבחירות – מלשכת המנהיג העליון, כמו גם התמיכה הגדולה שקיבל מידידו הקרוב, רפסנג'אני, מצטרפים למילים החמות שהוא עצמו מרעיף בימים האחרונים על הנשיא לשעבר, חאתמי, המשתייך למחנה הרפורמיסטי.

חסן רוחאני, המועמד המתון בבחירות באיראן, מצביע בקלפי בטהרן, 14 ביוני 2013. רויטרס
רוחאני מצביע בבחירות, אתמול/רויטרס

בינתיים, נראה כי ברפובליקה האיסלמית משלימים עם ניצחונו של רוחאני. מוחמד רזא עארף, שהיה אחד המתמודדים לנשיאות איראן ופרש מהמרוץ לפני יום ההצבעה, התקשר לברך את רוחאני על הישגו בבחירות. עארף נמנה על המחנה הרפורמיסטי וככל הנראה מרבית מתומכיו הצביעו לרוחאני.

עלי אכבר ולאיתי, יועצו לענייני חוץ של המנהיג העליון חמינאי, הודה הבוקר בתבוסתו במרוץ. הוא אמר שהוא חש שעול כבד ירד מכתפיו ואיחל הצלחה ליתר המועמדים, אותם כינה "יריבים וחברים, וכולם משרתים טובים של המשטר". גם גרזי הודה בתבוסתו. הוא פרסם הצהרה בה בירך את המנהיג העליון עלי חמינאי, את האומה האיראנית כולה ואת "הנשיא הנבחר", מבלי לנקוב בשמו.

בחירות באיראן. AP
כלל המועמדים הביעו שביעות רצון מהליך הצבעה/AP

נציגיהם של ששת המועמדים פרסמו הודעה משותפת, שבה הביעו שביעות רצון מהליך ההצבעה וקראו לתומכיהם שלא לצאת בחגיגות מוקדמות. "יש יחידים שהפיצו שמועות שונות בקריאה לגבש גוש חוסם בהצבעה", אמרו. "אנחנו מבקשים מהאומה האיראנית להתעלם מהשמועות הללו ולא להתקהל בשום צורה לפני שהרשויות מכריזות על התוצאות הרשמיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully