וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בלי אלימות: במלחמה הטובה לא הורגים ולא בוכים

7.6.2013 / 20:57

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. גם יותר מעשור אחרי שמת סבי איני מצליח לשכוח את הסיפורים שסיפר לי. כילד הערצתי את מעללי הגבורה על ימיו באצ"ל, אך מאוחר יותר, כשכבר העז לפרט על חוויתיו בחיל המודיעין, נרתעתי. דרשתי שיעצור. במלחמת ששת הימים הוא נשלח לסיני כדי להביט בחיילים המצרים שנכנעו, בשורות השבויים שנמשחו בדבש והועמדו שעות תחת השמש היוקדת. רק עקיצות החרקים באיברי המין הצליחו לחלץ מילים מפיהם. לכמה מהם היו חסרות שיניים שחיילי צה"ל הספיקו לעקור עבור הזהב שבסתימות.

מדובר רק בסיפור פרטי-נקודתי, אבל סיפורים דומים נדחקו הצידה לטובת רעיון בסיסי אחד: מדינת ישראל התגבשה סביב האתוס שמלחמת ששת הימים הייתה "מלחמה טובה". אנחנו הפתענו, האויב הובס, צה"ל הלם והערבים הוכו. בהמשך יהיו שירים וחגיגות ושטחים גדולים ואלפי מתים במלחמות הבאות.

חיילים מצריים שנפלו בשבי במעבר רפיח, מלחמת ששת הימים. GettyImages
חיילים מצריים שנפלו בשבי במעבר רפיח, מלחמת ששת הימים/GettyImages

2. הביטוי המבלבל "מלחמה טובה", הגיע לכדי שלמות בפרויקט חדש. דובר צה"ל הפעיל השבוע חשבון טוויטר בשם "צה''ל משחזר את המלחמה הגדולה, דקה אחרי דקה". אלא שזוועות המלחמה מתקשות להתגנב בין הדיווחים המשמחים. "מושל ירושלים הירדני הגיע לרחבת הכותל וחתם על כתב כניעה", נכתב כדי לציין את כיבוש ירושלים. גם על מאות ההרוגים לכוחותינו לא מרחיבים במילים, אלא בעיקר מפרטים את ההישגים הצבאיים: "400 טנקים מצריים כבר הושמדו".

אחד הציוצים נשמע כאילו נוסח ע"י מומחי התעמולה של חיזבאללה: "האויב לא ידע מה פגע בו". הטוב ביותר נשמר לקינוח: "נאצר טוען בפני חוסיין כי 'מטוסינו הולמים בישראל' - טענה מעניינת, בהתחשב בכך שמטוסי המצרים הושמדו על הקרקע עוד אתמול". נאצר, נאצר, שוב נאצר והטענות "המעניינות" שלו. מעניין איך ייראה חשבון טוויטר שישחזר את הטענות של ראש אמ"ן לראש המוסד אחרי מלחמת יום כיפור (ניחוש: יהיה "מעניין").

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

3. פרט לדיקלום מורשת קרב מוכרת ציוצי השיחזור אינם תורמים דבר. הם מתעלמים מהמטרה לשמה נוצר טוויטר, ככלי לעידכון מיידי על אירועים עכשוויים, שמאפשר דו-שיח בין מייצר התוכן לעוקביו. אחד העוקבים, שביקש לסתור את דברי צה"ל, הביא קישור למאמר העוסק בכשלונות חיל הים במלחמה ועל המאמץ להסתירם. הוא לא זכה לתגובה.

גופים רשמיים בעולם, ממשרדי שריף נידחים ועד מפקדות צבא שלמות, למדו היטב כיצד להשתמש בטוויטר כדי למסור את המידע המדויק והנכון ביותר לצרכני התקשורת, באופן שרק מחזק את אמינותם. רק לאחרונה ראינו כיצד שימוש נבון בטוויטר סייע לרשויות במסצ'וסטס לסתור מידע שקרי שהופץ לעיותנאים בזמן הפיגוע בבוסטון.

טוויטר שחזור מלחמת ששת הימים של דובר צה"ל. דובר צה"ל
טוויטר שחזור מלחמת ששת הימים של דובר צה"ל/דובר צה"ל

4. במבצע עמוד ענן, חשבון הטוויטר (האמיתי) של דובר צה"ל פעל לרוב ביעילות בתחום ההסברה. כעת מעניין לגלות מה יקרה במלחמה (האמיתית) הבאה: האם צה"ל ידבוק בחשבון הרגיל שלו, שמעדכן את הציבור בזמן אמת בשלל נושאים, או שמא יהיה עליו להימלט גם למחוזות החשבון שמעלה רק דיווחים "שמחים" מדפי ההיסטוריה.

במקרה כזה, שבו צה"ל מתייחס רק לפן אחד של העבר, יש חשש אמיתי שכולנו נשכח שמלחמה היא מלחמה, ושהיא אינה משחק שבו אפשר לרמות ולהסתיר בצד את הקלפים הרעים.

5. וכדי לסיים באווירה שמחה, הנה שיר יפה על תוצאותיה של מלחמה טובה:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully