וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתלת כליה הדדית בין ערבים ליהודים: "התחברנו"

קובי מנדל

30.5.2013 / 18:09

רשא אקרט, ערבייה תושבת חיפה, תרמה כליה לדוד בן יאיר, יהודי תושב הקריות. שמואל, בנו של דוד, תרם כליה למוחמד, בעלה של רשא. מוחמד: "אנחנו חלק בלתי נפרד זה מזה עכשיו"

צילום ועריכה: עופר גולן, דוברות בית החולים רמב"ם

סולידריות חברתית בבית החולים רמב"ם בחיפה: מוחמד אקרט, ערבי תושב חיפה בן 32, ודוד בן יאיר, יהודי תושב הקריות בן 57, מאושפזים באותו חדר בבית החולים. עד לפני כשבוע הם לא הכירו זה את זה, אולם כיום השניים הללו קשורים אחד לשני ב"קשר חיים" ייחודי, שגבר על כל המחלוקות המובנות בין יהודים לבין ערבים שכה נפוצות במחוזותינו.

הסיבה להיווצרות החברות האמיצה בין השניים, היא תרומת כליה הדדית בין שתי משפחות השניים. בתחילה, תרמה רעייתו של אקרט, רשא, בת 30, כליה לבן יאיר. לאחר המעשה הנדיב, שהציל את חייו של בן יאיר, תרם בנו שמואל, בן 34, כליה למוחמד. בבית החולים טוענים כי תופעה כזו, הקרויה "השתלה צולבת", כלומר שתי השתלות המתרחשות באופן הדדי בין שתי משפחות זרות שאינן נמצאות בקשר דם האחת עם השנייה, אינה נפוצה בישראל, ולכן היא בוצעה בניתוח מורכב שכמותו מעט מאוד בוצעו בארץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שני מושתלי הכליה בבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ה"השתלה הצולבת" מתבצעת כאשר אין התאמה של סוגי הדם והרקמות בין תורם לבין קרוב משפחתו, או כאשר יש נוגדנים בגוף החולה אשר מקשים עליו לקבל כליה מקרוב משפחתו. במצב כזה, מחפשים את האיבר, במקרה הזה כליה, באמצעות מנגנון מידע המבוסס על שיתוף פעולה בין בתי החולים. במקרה של אקרט ובן יאיר נמצא כי בני משפחותיהם מתאימים לתת תרומת כליה באופן צולב.

ד"ר ראוי רמדאן, מנהל היחידה למעקב מושתלי כליה בבית החולים רמב"ם, יצר את הקשר הראשוני בין המשפחות. לדבריו של ד "ר רמדאן, כאשר עלתה ההצעה להשתלה הצולבת, הארבעה לא היססו לרגע. "אנשים תמיד רוצים להרגיש טוב יותר ולהבריא, על אחת כמה וכמה לחיות", הוא מסביר. "להם זה לא משנה מי תרם למי. מבחינתם הם תרמו לקרוב המשפחה שלהם ובזכות התרומה הזו הצילו את חייו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ביום שלישי בשבוע שעבר התקיים הניתוח הדרמטי, כאשר רשא אקרט ושמואל בן יאיר נכנסו בו זמנית לחדרי הניתוח הסמוכים זה לזה. בניתוח, שארך כשלוש שעות, הסירו הרופאים את כליותיהם והכינו אותם למצב של השתלה. מיד בתום הניתוח עברו השניים להתאוששות ובמקומם תפסו את חדרי הניתוח מוחמד אקרט ודוד בן יאיר. בניתוח שארך כשלוש שעות וחצי, הושתלו כליות התורמים בשני הגברים בהצלחה. השניים מתאוששים ועתידים להשתחרר לבתיהם בימים הקרובים.

היום (חמישי) נפגשו לראשונה ארבעת בני המשפחה, שני התורמים עם שני המקבלים, מאז העניקו זה לזה את חייהם במתנה. "דיברנו על הכל: ילדים, משפחה, וכל מה שעברנו בחיים", סיפר דוד. "מוחמד הוא אדם מקסים. הגורל הפגיש בינינו, והתחברנו גם בגוף וגם בנפש". "שותפו לחדר של בן יאיר, מוחמד, מלא מחמאות גם הוא. "דוד הוא אחלה בנאדם, ואנחנו ממש משפחה", הוא סיפר בשמחה. אנחנו מאוד נהנים ביחד ודואגים זה לזה. אנחנו חלק בלתי נפרד זה מזה עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully