וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 50 שנה: מי הכינרת שוב זורמים בירדן הדרומי

קובי דוד

26.5.2013 / 16:35

לראשונה מאז 1964 זורמים מים בנהר הירדן שמדרום לכינרת. המטרה היא להחיות מחדש את האפיק ולהפוך אותו לסביבת גידול פוריה. בתוך שנים, תוגבר הזרימה משמעותית. צפו בתמונות

צילום: דובר רשות המים אורי שור, עריכה: מיכאל ברגמן

היסטוריה בצפון הארץ: כמעט 50 שנה אחרי שיבש, מהיום (ראשון) זורמים מים באפיק הדרומי של נהר הירדן אשר מכיל כיום בעיקר שפכים. הודות לפרויקט שיזמה רשות המים בשיתוף עם רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, מוזרמים כאלף מ"ק מים לשעה ממי הכינרת לנהר הירדן שמדרום לאגם הלאומי - במטרה להחיות מחדש את האפיק ולהפוך אותו לסביבת גידול פוריה.

מנכ"ל רשות המים, אלכס קושניר, הדגיש כי זה הוא רק שלב א' בפרויקט להשבת המים לירדן שנפסק ב-1964, וכי בעתיד יהיה ניתן לשקול הזרמת כמות מים נוספת. "תוך שנתיים יחל לפעול מתקן טיהור שפכים, כחלופות לשימור מפלס ואיכות המים, תוך הורדת רמת המליחות וכן ליעדי אספקת מים עתידיים", אמר מוקדם יותר החודש.

לדבריו, המטרה היא להזרים מעל 30 מיליון קוב מים בשנה להשקיה. "הטיהור יאפשר הורדת כמות הכלור במים המטוהרים מ-3,000 מיליגרם כלור לליטר, לאלף מיליגרם" אמר והוסיף כי המתקן יהווה פתרון למזהמים השונים לאורך הנהר, בעיקר שפכים סניטריים. "כלל הפעילות תשפיע על שיפור איכות המים וכן תאפשר שיקום אקולוגי להגדלת המגוון הביולוגי והחזרת מינים נכחדים".

הזרמת מים לירדן הדרומי. ג'יליס
המים מהכינרת פורצים מהמשאבה אל הירדן הדרומי/ג'יליס

מנהלת הפרויקט מטעם רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, ענבל אברהם, אמרה כי במסגרתו יפונו מוקשים לאורך נהר הירדן והגדר העליונה, באורך של מעל 30 ק"מ, כולל פיתולי הירדן. כתוצאה מכך, אזורים נרחבים ייפתחו לציבור ויאפשרו גישה לשיקום הנהר.

סעד אבו חמואר, נציג בכיר ממדינת ירדן שלוקחת אף היא חלק בפרויקט, בירך על שיתוף הפעולה, ואמר כי "בירדן מוקמת כעת מועצה לאומית שתעסוק בשיתוף הצוות הישראלי בשיקום נהר הירדן". רמון בן ארי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, הוסיף לסיכום כי "מטרת הפרויקט היא לטפח ולשקם מגוון אקולוגי, בתי גידול, מעיינות, שטחים טבעיים, שימור חקלאות כבסיס כלכלי מרכזי במרחב, תוך הכרה בלגיטימציה ההדדית והחיים במשותף כערך יסודי וכמינוף לשלום, ולכן הפרויקט מתקיים בשיתוף המדינות השכנות, בעיקר ירדן, תחת הכותרת 'מנוף לשלום, אתגר סביבתי והזדמנות לפיתוח כלכלי'".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
הזרמת מים לירדן הדרומי. ג'יליס
הזרמת מים לירדן הדרומי/ג'יליס
סכר אלומות נפתח, מאי 2013. ג'יליס
סכר אלומות נפתח, מאי 2013/ג'יליס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully