וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר פלסטיני חושף: נתניהו ניהל מו"מ חשאי עם הרשות ב-2011

בריאיון בלעדי לוואלה! חדשות מגלה ראש הוועד הפועל של אש"ף יאסר עבד רבו, כי בסדרת פגישות עם הצוות הישראלי, בהם ראש הממשלה, הוסכם לחדש המו"מ בהתבסס על גבולות 67'

ישראל והרשות הפלסטינית ניסו לנהל "ערוץ אחורי" של משא ומתן או לפחות להתחילו, כבר בסוף שנת 2010 ותחילת 2011, בשורה של מפגשים חשאיים שהתנהלו בין שליחו של ראש הממשלה עורך דין יצחק מולכו וראש הוועד הפועל של אש"ף יאסר עבד רבו – כך אמר בראיון שהעניק בשבוע שעבר ממקום מושבו ברמאללה לוואלה! חדשות. לטענתו, במהלך השיחות, שהסתיימו במפגש בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בביתו של מולכו במרכז הארץ, הביע נתניהו נכונות לחדש את המו"מ לאחר הכרזה על מסגרת לשיחות – שתי מדינות בגבולות ארבעה ביוני 1967 אולם לאחר מכן הוא חזר בו והקשר נקטע.

מזכ"ל הוועד הפועל של אשף: "דרוש דיאלוג אמיתי". דניאל בוק
"דיברנו על כל הסוגיות. אבל אני שבתי ודרשתי בפגישות האלה שישראל תציג את המפה שלה לרעיון שתי המדינות". עבד רבו/דניאל בוק

על אף שנדמה כי הקיפאון המדיני עם הפלסטינים נשבר רק בשיחות שהתקיימו בשנה שעברה בעמאן, כעת מתברר כי ראש הממשלה בעצמו היה מעורב בניסיון לנהל מגעים עם הפלסטינים בשנת 2011. "הפגישה עם ראש הממשלה התקיימה באמצע פברואר, כמדומני ב-15 בחודש", סיפר עבד רבו. "היא התקיימה בביתו של מולכו בקיסריה. נכחו בה ארבעה בלבד: ביבי, אני מולכו ורעייתו. אולם קדמו לה שורה של מפגשים, עשרה להערכתי, ביני לבין השליח מטעם ראש הממשלה. הפגישות התנהלו בירושלים, שוב - בבית של מולכו. דיברנו על כל הסוגיות. אבל אני שבתי ודרשתי בפגישות האלה שישראל תציג את המפה שלה לרעיון שתי המדינות ותביע בפומבי נכונות לדבר על גבולות 1967 כמסגרת השיחות. מולכו לא היה מוכן להציג מפה והשיחות היו ממש מתישות - הרבה דיבורים ללא הסכמים. הן נשמרו בחשאי עד היום למעשה", אמר. לדבריו, היחידים שידעו עליהן בצד הפלסטיני היו יו"ר הרשות אבו מאזן, וראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. ראש צוות המו"מ מטעם אש"ף, סאיב עריקאת – לא היה בסוד העניינים.

"במקום מפה, מולכו היה מוכן לצרף לשיחות איש צבא, מומחה למפות שיציג בפניי את הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל. מולכו הדגיש בפגישות את החשיבות של בקעת הירדן, גושי ההתנחלויות, ותחנות התראה בהרי הגדה. שללתי את האפשרות הזו. הוא טען שהוא רוצה להראות לי על מפה את השיקולים הללו אבל אני מצדי אמרתי לו שענייני הביטחון של ישראל אינם נקודת התחלה. אני הבהרתי שראשית צריך להסכים לדבר על גבולות 1967 ואז להתחיל לדון על ענייני ביטחון או אפילו במקביל", סיפר הבכיר הפלסטיני.

לטענתו, לפגישות לא היה תיעוד ולא היו רישומים. "בשלב מסוים אמרתי למולכו שאם יסכימו למסגרת של 1967, נוכל לדבר על חילופי שטחים מוגבלים ועל הסדרי הביטחון - אבל לא ייתכן היה ש'שיקולי הביטחון' יקבעו את הגבולות", אמר. באותם ימים של שיחות חשאיות מתחיל גל ההפיכות בעולם הערבי, שהפך לנושא דומיננטי בהן. לדברי עבד רבו, באחת הפגישות האחרונות אמר לו מולכו כי הוא לא יכול לתת תשובה על העמדה שהציעו הפלסטינים. "ההבנה שלי והתפקיד שלי מסתיימים כאן", הצהיר בפניו מולכו דאז, "אני אציע לראש הממשלה שתיפגשו, ואם תצליחו להגיע להבנות - אז זה כבר משהו שונה לגמרי. רק ראש הממשלה יכול להתקדם מכאן", שחזר עבד רבו.

ואמנם הפגישה עם נתניהו יצאה לפועל. היא נמשכה כשעתיים וחצי לערך. "הוא החל לדבר ולצערי מהרגע הראשון כבר חשתי שהוא מנסה לעבוד עלי. זה היה נתניהו הקלאסי. הוא דיבר על 3,000 שנים של היסטוריה יהודית, על אביו ומה ראה לנגד עיניו. כאשר הוא סיים את ההקדמה שלו פניתי אליו ואמרתי לו: תן לי לומר לך, אנחנו לא סומכים עליך ואנחנו לא מאמינים לך. זו גם התחושה בקרב העם הפלסטיני'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"הזיכרונות שלי הם מיפו"

עבד רבו המשיך בגישה התקיפה כלפי נתניהו אמר לו כי אמירות לגבי 3,000 שנה של היסטוריה יהודית לא יקדם את השניים במו"מ. "מה שאכפת לי זה מה שיש עכשיו, ומה שהיה לפני 60 שנים. הזיכרונות שלי והמשפחה שלי הם מיפו, שם נולדתי. 'אתה רוצה שנתחיל לדבר על זה', שאלתי, 'בוא נעזוב ונתקדם'. נתניהו ממש קפץ ממקומו: 'נולדת ביפו?', הוא שאל. והא הסתכל עליי ואמר: 'אני מבטיח לך שאחרי שכל זה יסתיים, ארשה לך לחזור לגור ביפו'. אני חייכתי. אמרתי לו שאני לא מבקש בית לעצמי ביפו אלא הומלנד - מולדת לבני עמי. וביבי שוב נהיה רציני. הוא דיבר על הנחיצות של בקעת הירדן לביטחון ישראל וציין אפשרות שטנקים איראניים יחצו את הירדן. אמרתי לו שיש לי רעיון כיצד לפתור זאת. אני תמיד ציני, אפילו אשתי כועסת עליי שאני ציני מדיי אבל לא יכולתי שלא להגיב ככה. 'אתה יודע שבקעת הירדן והנהר אינם מחסום בפני טורי שריון איראניים והדבר היחיד שיכול להגן עלינו מפלישה איראנית זה הרי ירדן שממזרח לנהר. זה הקו ההגנתי היחיד. אז בוא נכבוש יחד את ירדן ונבנה שם קו הגנה'. הוא אמר לי 'אני לא צוחק'. והסברתי שזה לא יוביל לשום דבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אולמרט אמר לנו מפורשות: 'אני אשאיר את התיק של המו"מ לזה שיבוא אחריי'"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי עבד רבו, הוא ציין בפני נתניהו כי הוא גם נכח בשיחות החשאיות עם ראש הממשלה לשעבר אולמרט אהוד כאשר האחרון הראה לפלסטינים את המפה ההיא. "אנחנו היינו מוכנים לחילופי שטחים ביחס של 1.9% ואולמרט דרש 6.4%. סיפרתי לביבי שבפגישה האחרונה עם אולמרט בלשכה שלו בירושלים, הוא אמר לנו מפורשות: 'אני אשאיר את התיק של המו"מ לזה שיבוא אחריי', והוא אמר לנו שמי שיירש אותו יהיה ביבי. הוא הסביר שהוא אוהב את ציפי לבני ושהיא נחמדה מאוד אבל שהיא לא תצליח להיות ראש הממשלה. 'אני אשאיר את זה לביבי', אולמרט אמר", כך לפחות טוען הבכיר הפלסטיני. לדידו, גם המידע הזה לא סיפק את ראש הממשלה, שאמר באוזניו כי הוא לא מכיר את ההסכמה הזאת. "אמרתי לו שיש לנו משהו משותף, 'גם התיקים שלנו הלכו לאיבוד'. הוא צחק".

עבד רבו הוסיף וסיפר כי בפגישה עלו נושאי ליבה אחרים ובהם ירושלים והפליטים. "סיפרתי לו שערפאת כבר אמר לביל קלינטון בקמפ דיוויד שהעדיפות הראשונה מבחינתנו היא לפתור את הבעיה של הפליטים בלבנון. נתניהו לא פסל דבר. הוא בעיקר הקשיב. הוא שאל אותי מה לגבי הרעיון של ועדה משותפת שתנהל את ענייני הר הבית בירושלים – כפי שהציע אולמרט. צחקתי ואמרתי שאני רואה שכנראה שכן השאירו לו תיק והוא צחק. אמרתי לו שזה רעיון טוב לדבר עליו. בסופו של דבר אמרתי לו: 'אם אתם רוצים להתחיל משהו רציני, אם תסכימו על גבולות 67 כבסיס ובכלל זה בירושלים, הרי שאפשר לדבר על כל שאר הדברים'".

בנימין נתניהו, אבו מאזן וברק אובמה בפסגה בוושינגטון ספטמבר 2010. AP
" הוא ביקש למסור איחולים לאבו מאזן. ומאז לא שמעתי לא מביבי ולא ממולכו". אבו מאזן, אובמה ונתניהו בוושינגטון ב-2010/AP

הפלסטיני פנה לראש הממשלה ושאל אותו הם הרשות מוכנה להתחיל במו"מ מידי. "אמרתי שכן. הוא שאל מי יהיה במשלחת הפלסטינית לשיחות, ואמרתי לו שאם יסכים לעקרון שהצגתי בפניו, אזדקק לחמש דקות שיחת טלפון ואחזור אליו עם השמות. הוא פנה אל מולכו ואמר לו: 'אתה תוביל את המשלחת הישראלית, יחד עם שני האחרים - אתה יודע מי'. הוא שאל אותי אם אלה כל הדרישות שלנו ואמרתי שכן. הוא הסכים שצריך למצוא מקום נוח לדבר בו, מקום מבודד שבו יתנהלו שיחות של בין שבועיים לחודשיים. הוא ביקש שנכין את המשלחת הפלסטינית ושאלתי אם הוא מסכים למה שהצעתי. הוא אמר לי 'תן לי יומיים ואחזור אליך'. נפרדנו לשלום. הוא ביקש למסור איחולים לאבו מאזן. ומאז לא שמעתי לא מביבי ולא ממולכו. לאחר כשנה העברתי לו מסר דרך גורם שלישי שכבר שנה אני יושב ליד הטלפון ומחכה, אבל נתניהו לא הגיב".

הערוץ בין עבד רבו ונתניהו לא נחשף עד כה. קדמו לו שיחות ישירות בין אבו מאזן וראש הממשלה בספטמבר 2010, שהסתיימו ללא תוצאות לאחר שישראל סירבה להאריך את ההקפאה של הבנייה בהתנחלויות. סבב נוסף של שיחות בין מולכו, יועז הנדל ועריקאת החל בינואר 2012 ונמשך כ-20 ימים, הפעם בעמאן. גם לאחריו לא נוצרה פריצת דרך שתביא לחידוש השיחות הישירות בין שני המנהיגים. בעוד שבוע ימים אמור לנחות בישראל מזכיר המדינה ג'ון קרי, במסגרת מאמציו לחדש את המו"מ בין ישראל והפלסטינים.

מלשכת ראש הממשלה סירבו להגיב לכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully