וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי לקה בשבץ מוחי קשה – והתעורר ללא נזק

קובי מנדל

30.4.2013 / 0:10

רופאיו של אלי אזערי העריכו כי יישאר צמח, אך למרות התחזית הפסימית החליטו לבצע בו צנתור. למחרת התעורר מהתרדמת כשאינו סובל מכל פגיעה מוחית. "90% מהמטופלים במצבו מתים"

אלי אזערי בן ה-38 מחיפה הוגדר על ידי רופאי בית החולים רמב"ם שבעיר לנס רפואי. הוא לקה בשבץ מוחי קשה שגרם לו להיכנס לתרדמת, ולאחר שנותח העריכו שיסבול מנזק מוחי קשה ושככל הנראה יישאר צמח. אך נגד כל הסיכויים, אזערי לא רק שהחלים, אלא שבעוד כחודשיים אף יזכה לעמוד מתחת לחופתו בכוחות עצמו.

אזערי הגיע לבית החולים כשהוא סובל מחסימה בעורק המוביל לגזע המוח, והוגדר כמקרה קשה ביותר. הנתון שפעל לרעתו של אזערי יותר מכל היה הזמן הרב שחלף מאז לקה בשבץ המוחי ועד כניסתו לטיפול – שבע שעות וחצי – פרק זמן שמשמעו סיכון בנזק בלתי הפיך. בשל גילו הצעיר, החליטו הרופאים לבצע צנתור מוח ולהעניק לאזערי סיכוי, גם אם קלוש, לחיות. ההחלטה הזו הצילה את חייו של הצעיר, שלמחרת התעורר מהתרדמת – ללא כל נזק מוחי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הסיכוי להתאושש ממצב כזה הוא כמעט בלתי אפשרי". אזערי ורופאו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי ד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירו-רדיולוגיה פולשנית בבית החולים שביצע את הצנתור, אזערי הגיע לבית החולים כשסיכוייו לשרוד קלושים. "על פי הספרות הרפואית, 90% מהחולים שמגיעים במצבו של אלי מתים", הסביר ד"ר אמסלם. "אחוז גבוה מהם הופכים לצמח. הסיכוי להתאושש ממצב כזה הוא כמעט בלתי אפשרי".

למרות הנתונים הקשים, לאחר התייעצות עם האחראי לטיפולי שבץ מוחי במחלקת נוירולוגיה, ד"ר גרגורי טלמן, החליט ד"ר אמסלם כאמור לבצע צנתור במוחו של אזערי. לאחר שמיפה את אזור קריש הדם וגודלו, העלה אמסלם צנתר דרך עורק המפשעה של אעזרי, עד למוחו. דרך הצנתר הוכנס מכשיר זעיר שצורתו כמעין רשת למוחו של אזערי. המכשיר מסייע לרופא "לדוג" את הקריש שחוסם את העורק ובכך לפתוח את החסימה ולחדש את אספקת החמצן למוח.

שיעור לפני החתונה

הניתוח הסתיים אמנם בהצלחה, אולם התחזיות באשר לסיכויי ההתאוששות של אזערי היו עדיין עגומות. בתום הניתוח שארך כשעה הוא הועבר למחלקה לטיפול נמרץ כללי. להפתעתם הרבה של הרופאים, אזערי התעורר למחרת מהתרדמת, ובאורח פלא – כשהוא אינו סובל מכל נזק. "אנחנו עשינו כל מה שיכולנו מבחינה רפואית, אולם אין ספק שההתאוששות המהירה שלו מפתיעה", ציין ד"ר אמסלם. "להוציא נזק מינימלי לראייה ולהליכה, אלי יצא מהאירוע הזה ללא פגע. זה מה שאנו מגדירים כנס רפואי".

בתום שהות של כמעט שבועיים ברמב"ם, בימים הקרובים ישתחרר אלי מבית החולים ויחל בתהליך השיקום. בעוד כשלושה שבועות הוא היה אמור להינשא לבחירת לבו, פזית אסרף. החתונה נדחתה בחודשיים עקב מצבו הרפואי, אבל עד לאירוע המשמח חוגגים אלי, ארוסתו ושאר בני המשפחה את חזרתו לחיים. "אני לא זוכר הרבה ממה שקרה", הוא אומר. "בעיקר את הרופאה עומדת מעליי במחלקה אחרי שהתעוררתי ומברכת אותי ברכת בוקר טוב. אני עדיין לא מאמין שיצאתי מזה".

עבור פזית הארוסה, הדרמה שחוותה עם אלי הפכה לשיעור חשוב בזוגיות טובה: "בת זוג, חשוב שתדע מה עובר על בן הזוג שלה בדיוק", הסבירה אסרף, "אם זה כאב ראש קטן או חולשה או כל דבר אחר שהבן זוג מתלונן עליו, חשוב לדעת איך הוא מרגיש בדרך כלל. אסור לזלזל וחייבים ללכת להיבדק, כי מודעות יכולה להציל חיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully