וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט משחק לידי האיראנים

29.4.2013 / 16:02

בעבודה דיפלומטית מאומצת הצלחנו לשכנע את העולם בסכנה הנשקפת מאירן ולחזק הסנקציות עליה. דני אילון מזהיר שדברי רה"מ לשעבר על ה"הגזמה" באיום מזיקים לאינטרסים אסטרטגיים

לישראל, כמו לכל מדינה בקהיליה הבינלאומית, הזכות ואף החובה להתריע מפני איומים הנשקפים לה ו/או לשלום וליציבות באזורה ובעולם. כשותפה אסטרטגית של ארצות הברית ומדינות המערב, ישראל מקיימת דיאלוגים מקיפים, עמוקים ורציפים אל מול קהיליות המודיעין, הממסדים הביטחוניים וההנהגות הפוליטיות של בעלות בריתה.

דיאלוגים אלו מנוהלים הרחק מעיני התקשורת והציבור. המלצות לפעולה, אם ישנן כאלה, נידונות בפורומים המצומצמים והבכירים ביותר. אף מדינה, ובמיוחד המעצמה המובילה ארה"ב, אינה מוכנה לקבל המלצות לפעולה בצורה פומבית מפי גורמים זרים. גם ישראל לא מקבלת הוראות בכלל, ובפומבי בפרט, כיצד לנהל את מדיניותה.

ביחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב התקיים תמיד כלל זהב: "אפס הפתעות בין בעלות ברית". נהוג לתאם או לפחות ליידע מבעוד מועד הצהרות פומביות או פעולות הקשורות לאינטרסים של אחת מהן. כך למשל, בימים שלפני מלחמת המפרץ השנייה ב-2003, נמנע אריאל שרון, ראש ממשלת ישראל דאז, מהצהרות בנושא, וואף הנחה את חברי הממשלה לא לקרוא לארה"ב להתערב בעיראק. מלבד הכבוד לריבונות האמריקאית, שרון דאג שמא ישראל תיתפס כמדינה אגרסיבית מחרחרת מלחמה או כמתערבת באינטרסים האמריקאיים. צדק, לפיכך, ראש הממשלה בינימין נתניהו, כשבסוף השבוע האחרון הנחה את חברי ממשלתו לא להתבטא בנושא הנשק הכימי בסוריה.

לא ניתן להגזים בעוצמת האיום

הסוגיה היחידה שבה ישראל חורגת מהמקובל היא סוגיית האיום האיראני, שבה מתמקדים דוברים ישראלים בכל פורום בינלאומי. ישראל מדגישה את האיום הקיומי הנשקף מאיראן, לא רק לישראל אלא לכל מדינות האזור ולעולם כולו - וקוראת לנקוט צעדים לעצירת תכנית הגרעין האיראנית. לא ניתן להגזים בעוצמת האיום האיראני. איום זה מתבטא לא רק בבניית היכולות הגרעיניות ואמצעי השיגור של האייתולות בטהרן, אלא גם ברמת הכוונות שלהם כפי שהן מתבטאות בהצהרות ובפעולות הטרור שלהם.

יש להניח שמדיניות ייחודית זו של ישראל בנושא איראן תרמה לא מעט להחרפת הסנקציות הבינלאומיות על איראן בשנה האחרונה, הגם שעוצמת האיום ובהילותו ידועים ומוסכמים על רוב קהיליות המודיעין במערב.

כיום, ערב בחירות משמעותיות לנשיאות באיראן, מתלבטות שש מדינות ה"p5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ום וגרמניה) לגבי המשך ההתמודדות מול איראן. כל התבטאות מפי ישראלים בכירים ביותר - כמו הדברים שמשמיע ראש המוסד לשעבר מאיר דגן או כמו אלו שנשמעו אתמול בניו יורק מפי מפי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שאמר כי "אנחנו מגזימים באיום האיראני" - עלולה למנוע החרפת לחץ על איראן מצד הקהילה הבינלאומית. התבטאויות כאלה אף עלולות לשחק לידי האיראנים הטוענים כל הזמן כי ישראל וארה"ב מגזימות בעניינם, וכי כל פעילותם הגרעינית הינה תמימה ולמטרות שלום בלבד, ובסגרת זכותם כחברים באמנה למניעת תפוצת נשק הגרעיני (NPT). בשורה התחתונה, התבטאויות מעין אלו גורמות נזק לאינטרס האסטרטגי של ישראל.

הכותב, דני אילון, שימש כשגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ

לכל הטורים של דני אילון בוואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully