וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדען איראני כותב מהכלא: "לא אעבוד בתכנית הגרעין"

אומיד כוכבי, בן 31, למד בספרד ובארה"ב ונעצר ב-2011 כשהגיע לביקור מולדת בטהרן. לטענתו השלטונות ניסו לפתות אותו להתגייס למערכה הצבאית אך הוא סירב. ברשת קוראים לשחררו

אומיד כוכבי, פיזיקאי איראני שלמד בארצות הברית ונעצר עם שובו לביקור מולדת, טוען כי השלטונות בטהרן רודפים אותו בשל סירובו לסייע לתכנית הגרעין הצבאית של המדינה. כתב העת המדעי Nature פרסם עותק ממכתב שחיבר לאחרונה החוקר הצעיר, שבו הוא מבקש סיוע בשחרור מהכלא וכותב כי ברצונו לחזור לעבודת המחקר.

כוכבי, בן 31, נעצר בחודש ינואר 2011, ומאז מתנהל קמפיין באינטרנט לשחרורו. במכתב ששלח כוכבי בחודש שעבר לשותפו לשעבר בחדר באוניברסיטת טהרן, הוא כותב כי השלטונות בטהרן פנו אליו פעמים רבות בבקשה לשיתוף פעולה, לפני שנעצר ובזמן מאסרו. לפי הדיווחים האחרונים, כוכבי עצור באגף 350 בכלא "אווין" בבירה האיראנית, הנודע לשמצה כשמור לאסירים פוליטיים.

מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן, פברואר 2007. Vahid Salemi, AP
כוכבי סירב לעבודה בתכנית הגרעין. המתקן להמרת אורניום באיספהאן/AP, Vahid Salemi

לפי כתב העת Nature, כוכבי למד במכון למדעי הפוטונים בברצלונה ב-2007, וב-2010 עבר לארצות הברית ולמד באוניברסיטת טקסס. הוא נעצר בטהרן כשהגיע לביקור בסוף ינואר 2011, ובחודש מאי שעבר נידון לעשר שנות מאסר בגין "שיתוף פעולה עם ממשלה עוינת".

ארגונים מדעיים בינלאומיים קראו לשחרורו של כוכבי ולכל הפחות לעריכת משפט חוזר והוגן בעניינו. במכתב הוא מציין כי מאז שנת 2005 הוצעו לו כמה פעמים משרות בתחום הצבאי והמודיעיני באיראן, אך מדגיש כי הוא סירב לכולן. בין היתר, כותב כוכבי, סוכנות הגרעין של איראן פנתה אליו והציעה לו עבודה תמורת מלגה מלאה ללימודי דוקטורט בפיזיקה.

הרשויות באיראן סירבו להגיב על פרסום המכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully