וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו מזל"ט מול חיפה

מטוס F-16 של חיל האוויר ירה טיל אחד ופגע במזל"ט שחדר מלבנון וכנראה שוגר על ידי חיזבאללה. כלי הטיס יורט כ-8 ק"מ מחופי חיפה. נתניהו: רואה בחומרה את ניסיון החדירה

צילום: ערן גילווארג, לע"מ, דובר צה"ל; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו בשעות הצהריים (חמישי) מטוס זעיר ללא טייס (מזל"ט) שהמריא כנראה מאזור צידון שבלבנון וחדר לשטח האווירי של ישראל, כשמונה קילומטרים מערבית לחיפה. אחד ממטוסי הקרב שהוזנקו, מסוג F-16, ירה טיל לעבר כלי הטיס הבלתי מאויש - ופגע בו. במערכת הביטחון מעריכים כי ארגון חיזבאללה שיגר את המזל"ט. רשת "אל-מנאר" של ארגון הטרור השיעי בלבנון דיווחה כי מטוסים ישראליים נצפו בשמי לבנון בזמן התקרית.

מטוס חיל האויר הפיל מזל"ט סמוך לחיפה. אפריל 2013. ערן גילווארג
ספינות חיל הים מחפשות אחר שברי כלי הטיס שייורט/ערן גילווארג

היחידה לבקרה אווירית, שהסתייעה בכוחות הגנה אוויריים, זיהתה את כלי הטיס. לאחר שהתברר שלא מדובר במטוס של צה"ל או מטוס ששייך לחברות אזרחיות, עלתה סבירות גבוהה שמדובר במזל"ט איראני שנמצא בידי חיזבאללה, והתקבלה החלטה ליירטו. בצה"ל סירבו להתייחס לשאלה האם הייתה התרעה מוקדמת על חדירת המזל"ט. קצין בכיר בחיל האוויר שיבח את טייס מטוס הקרב שפגע במזל"ט, והדגיש כי קשה מאוד ליירט כלי טיס כה קטן באוויר. גורם צבאי מסר כי ב"חיזבאללה עושים מאמצים רבים בשנים האחרונות להצטייד במזל"טים איראניים לצורכי צילום ואף ב'מזל"טים מתאבדים'. חיל האוויר הישראלי מתאמן על משימת הגילוי והיירוט, ולמרות הקושי בתחום הוא רשם עד כה הצלחות".

ארגון חיזבאללה סירב להגיב על על יירוט המזל"ט. "אין לי מידע רשמי שאני יכול למסור", אמר אברהים מוסאווי ל"דיילי סטאר". דובר כוחות האו"ם בלבנון, אנדראה טננטי, אמר כי יוניפי"ל עודכן על המקרה באמצעות כלי התקשורת, וכי הכוח בודק את הדיווחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
תיעוד: כך פוצץ מל"ט חיזבאללה שחדר לישראל. דובר צה"ל
רגע הפלת המל"ט הלבנוני, בסוף השנה שעברה בשמי הנגב/דובר צה"ל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בעקבות יירוט כלי הטיס כי הוא "רואה בחומרה רבה את הניסיון הזה לפרוץ את גבולנו. נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל". ראש הממשלה עודכן על ניסיון החדירה כשהיה בטיסה בדרכו לצפון. מסוקו נחת לזמן קצר עד לסיום היירוט, ואז המשיך ליעדו. דובר צה"ל מסר כי "כלי טיס בלתי מאויש אשר ניסה לחדור לשטח מדינת ישראל יורט בהצלחה סמוך לשעה 14:00 על ידי חיל-האוויר. כלי הטיס הופל מעל הים, בשעה שהיה בדרכו לעבר חופי מדינת ישראל. כוחות צה"ל סורקים כעת את המרחב הימי". בהודעה נמסר כי כלי הטיס זוהה כשישה מייל מחופי ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אזור יירוט כלי הטיס שחדר למרחב האווירי של ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחר הצהריים, התייחס ראש הממשלה למתיחות הגוברת בגבול הצפון, ואמר כי "ישראל עוקבת בעניין ובדאגה אחר המתרחש בסוריה ובלבנון". בסיור שקיים בכפר ג'וליס הוסיף ראש הממשלה: "סוריה מתבקעת ולבנון לא יציבה. בשני המקומות נשקפים איומים בלתי מבוטלים כלפי מדינת ישראל. בסוריה ישנם שני איומים. הראשון הוא זליגת נשק מתקדם לידי ארגוני הטרור, והשני הוא ניסיון חדירה של מחבלים דרך גבולותינו וירי לעבר יישובים". נתניהו אמר כי "מדינת ישראל תיערך כראוי לטפל בכל איום, גם מסוריה וגם מלבנון, מהים מהאוויר ומהיבשה".

ב-6 באוקטובר הפילו בדרום הארץ מטוסי קרב של חיל האוויר מטוס לא-מאויש, ששלח הארגון הלבנוני. הוא חדר לשמי הארץ וטס מעל מתקנים רגישים, ויורט מעל יער יתיר. לטענת מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, המטוס גמא מרחק של עשרות קילומטרים והצליח לתעד במצלמותיו אזורים שונים בארץ, ולהעביר את המידע בשידור חי למפעיליו. נסראללה אמר כי המטוס יוצר באירן והורכב בלבנון. "ידענו שיפילו את המטוס", טען נסראללה, אך הוסיף בנאום שנשא בשעתו כי ההישג הגדול ביותר הוא שהמטוס הצליח לטוס מעל הכור האטומי בדימונה.

כבר באוגוסט 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, החדיר חיזבאללה מזל"ט לתוך שטח מדינת ישראל. מטוסי קרב הצליחו לאתר את המזל"ט, לעקוב אחריו ולהשמיד אותו מול חופי ישראל, צפונית-מערבית לחיפה. צה"ל גילה את המזל"ט עוד בשטח לבנון, כעשר דקות לפני שחדר לתחום האווירי של ישראל. כעבור שישה ימים הופל מזל"ט נוסף ששוגר על ידי החיזבאללה.

לקריאה נוספת:
חדירות מזל"טים: נקודת התורפה של חיל האוויר
נסראללה: המזל"ט שהופל - מטוס אירני שהורכב בלבנון

השתתף בהכנת הידיעה: עמרי נחמיאס

עדכון ראשון: 16:37

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully