וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: האוגדונר של סוריה מסכם תקופה

19.4.2013 / 13:10

מפקד אוגדה 36 של השריון, תת-אלוף תמיר היימן, עומד להעביר בחודשים הקרובים את המקל. בינתיים הוא שומר על רמת הגולן בתקופה דינמית ואומר: "הייתי משקיע בצימר בגולן"

תת-אלוף תמיר היימן, שריונר מיומו הראשון בצה"ל, יעביר בחודשים הקרובים את הפיקוד על אוגדה 36 לידי השריונר תת-אלוף איציק תורג'מן, על רקע ההתפוררות השלטונית הסורית ברמת הגולן והסכנה הנשקפת ממנה. "זו זכות לפקד על אוגדה 36 בתקופה הזו", אמר תא"ל היימן לפני סיור בגבול הסורי, "מה שמתחולל כאן זה אירוע היסטורי. זה דינמי. מרתק לראות את זה. יש לי עוד כמה חודשים לתפקיד והם בטוח יהיו משמעותיים".

בדרך למעבר קוניטרה התייחס מפקד האוגדה, שנחשבת לאחת החזקות בצה"ל, לאירועים סביב הגבול ובעומק רמת הגולן בצדו הסורי. "מה שהשתנה זה שחקני הטרור שנמצאים בסוריה. אנחנו לא מופתעים מאף שחקן שנמצא בחזית מול הצבא הסורי מצד שני" הסביר. "הקצב האיטי של התפוררות המשטר הסורי הפתיע חלק מהאנשים במערכת. העובדה שעדיין צבא סוריה מצליח לייצר פיקוד ושליטה מפתיעה בחלק מהמקרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שחקני הטרור השתנו". תא"ל תמיר היימן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, היימן מודה, המורדים הצליחו לנכס להם שטחים נרחבים בהם לא קיים צבא סורי – אחרי זמן רב שקצין בכיר בצה"ל לא הודה בכך רשמית. "חלקים ניכרים ממרחב החיץ נפלו לידי המורדים ובחלקים קטנים בתוך החלקים האלה אין בכלל צבא סורי", אמר. "אני יודע לזהות את השינוי. אבל בשאר המרחב אנחנו עדיין יכולים לזהות צבא. זה צבא שמנהל לחימה יום יומית בכל המרחב, צבא שסופג מפלות אבל גם ניצחונות. מאזן ההצלחות והכישלונות לרעתו כמובן אבל זה מתמשך".

מדוע הצבא הסורי לא מצליח להכריע את המורדים למרות עוצמתו?

"זו מלחמת אזרחית טוטלית, כל האמצעים כשרים. ההתנהגות מאוד ברברית כלפי שבויים של שני הצדדים. או שאתה נלחם או שאתה מת והם נלחמים עד הסוף. כמו שאני מזהה את זה, כרגע כמעט אין אירועי כניעה כי בגלל ההתנהגות הברברית יש חשש להיכנע. התופעה שאנחנו מזהים היא פשיטות שהמורדים עושים על מאחזי צבא. אחר כך נסוגים והצבא תוקף חזרה. זה הריטואל - הצבא הסורי לא יוזם אלא מתגונן. זה כמו ההתגוששות בסיבוב ה-15 בזירת אגרוף: זה נותן מכה. זה מחזיר לו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בסוריה - או שאתה נלחם או שאתה מת". כפר סורי שנכבש על ידי המורדים הסורים סמוך לגבול הישראלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאיזה כיוון להערכתך נשקף איום כלפי ישראל אחרי שישקע אבק המלחמה בסוריה?

"האיומים עלינו הולכים ומשתנים. האיום של צבא קונבנציונלי שמסכן את השלמות הטריטוריאלית של מדינת ישראל הולך ופוחת, ובמקביל מתגבר איום של קבוצות פח"ע שיכולות להגיע בחסות הכאוס הכללי עד למרחב רמת הגולן ולפגע בנו. לזה אנחנו מתכוננים".

האם אפשר לומר ששחיקת היכולות של הצבא הסורי עוזרת לצה"ל?

"המורדים לא עושים לי עבודה שביקשתי שיעשו. זו מלחמת אזרחים. אני לא חושב שמישהו היום יכול לכבוש את רמת הגולן ב-24 שעות כמו צבא סוריה. מנגד, ישנו האיום האחר שנשקף משטח חסר משילות, בדומה לאיומים מעזה ומסיני, והוא גובר".

אירועי הירי לכיוון כוחות צה"ל בגבול סוריה במהלך החודשים האחרונים היו בגדר טעות?

"בכל פעם שאירוע ירי שפוגע בנו או סמוך לנו הנחת העבודה הראשונה של הצבא היא שזה אירוע מכוון. לאחר מכן, אנחנו פועלים על מנת לבדוק את ההנחה הזו. עד כה אני יכול לומר שבכל המקרים למעט מקרה אחד שעדיין לא סיימתי את התחקיר בעקבותיו - זה היה ירי זולג וטועה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האיומים עלינו הולכים ומשתנים". תא"ל היימן/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאשר צה"ל ירה טילי תמוז לעבר עמדות סוריות הוא עשה זאת במטרה לשגר מסר לצבא הסורי או כפעולה לסיכול האש?

"יש לי בעיה עם המושג 'הרתעה' - אני אף פעם לא יודע איך למדוד אותו. מי שיורה על חיילים ירי מתמשך ורצוף - יושמד".

איך אתם נערכים להרחיק את האיומים על הגבול עם סוריה?

"יש לנו תכנית אב שלמה שנועדה להתמודד כנגד המציאות הסורית המתפתחת והיא כוללת רכיבים הגנתיים עם רכיבים התקפיים, תשתית, תקשוב, הכול. תכנית מאוד נרחבת. המון כסף וחשיבה מושקעים בה".

התכנית כוללת רצועת ביטחון?

"אני לא רוצה לרדת לעומקם של דברים, אבל היא כוללת רכיבים הגנתיים והתקפיים במסגרת אש וחלק גם בתמרונים מוגבלים אבל זה משהו שנועד מתוך ראייה הגנתית של מציאות חדשה ואיך מגנים על תא שטח".

למה הפליטים הסורים לא בורחים לישראל ומתקדמים רק לעבר ירדן וטורקיה?

"מדינת ישראל לא אטרקטיבית עבור פליטים סורים. זה נושא שהטריד את מנוחתנו רבות. הניסיון מוכיח שהתרחיש הזה לא מתממש כיוון שישראל אינה מקום שבן אדם מסוריה רוצה להגיע אליו. הם מעדיפים ללכת לצפון ולדרום ואלינו לא להגיע".

פליטים סורים בעיר מפרק שבצפון ירדן, 18.2.13. רויטרס
הפליטים מסוריה מעדיפים לא להגיע לישראל. ילדי פליטים סורים בירדן/רויטרס

למרות זאת, אתה ערוך בהיקף גדול לבואם של פליטים?

"יש לנו תכנית בסיסית שנועדה לטפל בתרחיש של התנהגות כזו תחת אש, בהיקפים של עד מאות. התכנית מגדירה מרחבים מסוימים בתוך השטח הסורי ואנחנו יודעים להגן על הקבוצות האלה. אבל המדיניות הברורה לא לקבל קבוצות כאלה לשטחנו. עם זאת, מצאנו מקומות שבהם על אף שמדובר בשטח סוריה הריבונית אנחנו יודעים להגן על האנשים הללו מסכנת חיים".

אתה כל יום נפגש עם מפקדים ולוחמים. הם שואלים אותך מה לעשות כשיהיו עדים לירי של צבא סורי על אזרחים?

"אני אומר את זה בצורה מאוד ברורה: יש לנו מחויבות כצבא למנוע טבח שנמצא תחת הידיים והעיניים שלנו. היה ונזהה טבח, קרי ירי מכוון על אזרחים, בטח אזרחים שנמצאים בסמוך לעמדות צה"ל, אנחנו נפסיק את הירי הזה. אני חושב שלמדנו מההיסטוריה של מדינת ישראל. היה ותחליט לא להפסיק את הירי הזה יש לך אחריות. זו אמירה כללית, אבל כדי לתת תשובה למ"מ אתה יושב מול העמדה ומספר לו את סיפור הדרך. סורים יורים בסורים כמעט שנתיים. אנחנו לא מתערבים ואנחנו לא צד בעניין. כשזה קורה רחוק זה שונה ממצב בו זה קורה מתחת לעמדה שלך. אם נראה טבח חובתנו להפסיק אותו".

בפועל צה"ל מטפל בפצועים סורים. זו מדיניות שיורדת מהרמטכ"ל או שזו החלטה שלך?

"אם אנחנו נתקלים בפצועים על הגדר, וזה קרה לא אחת, המחויבות המוסרית והמבצעית שלנו היא לתת להם טיפול ראשוני. היה והטיפול הזה נדרש להיות יותר משמעותי, כמו שזה קרה בארבעה מקרים שונים, אכן מתקבל אישור מהרמות הבכירות ביותר להטיס אותם לבית חולים. רוב הבעיות שבהן אנחנו מטפלים מתרחשות סמוך לגדר. נותנים טיפול כפי שנדרש. אם יש מקרים שצריכים טיפול מורכב יותר אנחנו לוקחים אותם למוצב קרוב ומטפלים בהם שם על ידי רופאים צבאיים. אין לנו פה בית חולים שדה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם נתקלים בפצועים על הגדר, חייבים להעניק טיפול ראשוני". מוצב צה"ל בגבול סוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הג'יפ הצבאי של מפקד האוגדה מגיע למעבר קונטרה. הוא יורד מהג'יפ ומתעניין לשלומם של לוחמי גדוד הסיור של גולני שמאבטחים את המעבר וממהר להתגאות בדגל הסורי המתנופף לו במרחק של מאות מטרים בודדים מהמקום שבו הוא עומד. "הכול בשליטה של הצבא הסורי כמו שאתה רואה ובשליטה חזקה אחרת הדגל היה מתחלף למשהו אחר", הסביר תא"ל היימן, "אין כאן אל קאעדה ולא מורדים, זה ניפוח תקשורתי. יש איומים כאלה, אנחנו ערוכים לכך. אני חושב שזה יגיע אבל בשלב הזה יש לכולם אינטרס לשמר שקט בגבול הישראלי. אני מאמין שבשלב מסוים הם יפנו חלק מהאלימות נגדנו. אנחנו, כמו שאתה רואה, מקדימים את האיום במערכה שלמה שכוללת תפישת הפעלה, כוחות, ושיפורים טכנולוגיים בשטח. כרגע הסתיימה בניית 60 קילומטרים של גדר לאורך הגבול. בסוף הפרויקט הגדר תהיה באורך 84 קילומטרים. הגבול הסורי-ישראלי משתרך לאורך של 123 קילומטרים וחלקו הררי והוא דורש מענה מסוג אחר".

כוחות אונדו"ף של האו"ם שפועלים ברמת הגולן צמצמו באופן משמעותי את הפעילות שלהם עקב ההתקפות על המוצבים. אתה מעריך שהם יתפרקו?

"אונדו"ף הוא כוח חשוב במרחב אבל אנחנו לא בונים עליו. זה גורם מייצב ומשמש כצינור להעברת מידע על הפרות הפסקת האש. זה עובד וזה חשוב. מבחינה הומניטרית זה חוסך לנו לא מעט התעסקות. אם הוא יתפרק לגמרי – זה לא ישפיע עלינו. הכוח הזה מצוי במציאות קשה מאוד. החטיפה של אנשיו בידי המורדים הייתה אירוע קיצוני. אבל למרות האיומים עליהם הם מחזיקים מעמד וזה מעיד על רמתם. אני לא בטוח שזו הייתה ההערכה במערכת הביטחון בתחילת האירועים בסוריה".
יורשו של בן לאדן, איימן אל זווהירי, הנחה את פעילי אל קאעדה להצטרף ללחימה בסוריה ולהיערך ללחימה מול ישראל.

להערכתך, באל קאעדה בונים אסטרטגיה שתופנה ביום אחד נגד ישראל?

"אני כאיש צבא מאמין להם ובונה מענה לאיומים. אם הם אומרים את זה כדאי שאנחנו נהיה מוכנים לאירוע הזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם כוח אונדו"ף יתפרק זה לא ישפיע עלינו". כוחות אונדו"ף במעבר קונטרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשאני אומר אל-קאעדה - על מה אתה חושב?

"תסתכל על האירועים שהם מקבלים עליהם אחריות בכלי התקשורת. אתה מזהה דפוס פעולה אגרסיבי מאוד עם יכולות מרשימות".

איך אתה רואה את הסיפור הסורי מסתיים?

"להערכתי, המצב הגיע לסיטואציה של אל חזור. השנאה כל כך תהומית, יש איבה קיצונית בין הצדדים שהם לא יצליחו לשקם במשך זמן רב את היחסים ביניהם. זו תהיה מלחמת אזרחים טוטאלית מתמשכת עד הטיפה האחרונה. האכזריות שבה מלבה את האש מחדש. אני מניח שיכולות להיות שתי אפשרויות. מהלך דרמטי שישנה את המצב מקצה לקצה את המציאות והוא לא יתרחש ברמת הגולן. המצב השני והוא נראה הסביר ביותר הוא דעיכה איטית מתמשכת וארוכה מאוד. אני בגזרה שלי יכול לומר כשיוחלף הדגל הסורי בדגל אחר ואני אוכל לומר שהמעבר נפל. ואולי זה סוג של סימן לסוף הדרך ותחילת דרך חדשה".

התושבים בגזרת רמת הגולן חוששים מהידרדרות שתשפיע על רמת הביטחון האישי.

"קח לדוגמה את היישוב אלוני הבשן שם נפל פגז בתוך היישוב, ושניים מדרום ליישוב. כשאנחנו מזהים את התותח הוא מושמד. עד היום אנחנו מניחים שהיה זה ירי טועה ולא מכוון לעבר ישראל. בהתחלה העברנו מסרים מרתיעים דרך אונדו"ף וכשהם לא הבינו ירינו. באחד מאירועי הירי זיהינו את הטנקים של הצבא הסורי. עקבנו אחריהם. הייתה לנו יכולת השמדה על כל טנק בכל מצב נתון. פשוט שמנו צלב על כל אחד מהם. אני לא אשכח את זה. זה היה סוף שבוע מתוח מאוד. אנחנו דרוכים לכל התפתחות".

מיקום נפילת הפצמ"ר באלוני הבשן, פברואר 2013. ג'יליס
"זה היה סוף שבוע מתוח". חיילי צה"ל באלוני הבשן לאחר נפילת פצמ"ר לפני כחודשיים/ג'יליס

אתם ערוכים להתרסקות של המשטר הסורי?

"סוריה זה ארסנל הנשק הגדול ביותר במזרח התיכון. לא נקום בוקר אחד והוא יתפוגג. יש לנו תכנית לכלל האפשרויות ומוקדם מדי לדבר עליהן".

ניתן לראות רועי צאן מתקרבים לגדר עם הכבשים. זה סוג של איום חדש?

"אם אתה תתעטש ליד מוקש סורי הוא יתפוצץ. אם סורי עובר, הוא ידלג בצעד תימני ולא יתפוצץ. אני לא יודע איך זה קורה, עדיין היום זה לא ברור לי. הם פשוט מגיעים עד הגדר. בחלק מהמקרים אנחנו מתחקרים אותם. אם אנחנו לא מזהים שהם פעילים, הם משוחררים. החשש שלנו הוא מרועי צאן שיהיו מורי דרך ויובילו פיגועים ולכן אנחנו לא לוקחים סיכונים מיותרים".

כשאתה מביט על חצי הכוס המלא, מה אתה רואה?

"הדבר האופטימי הוא שהמציאות הביטחונית שאפיינה איום על שלמותה הטריטוריאלית של מדינת ישראל במהלך פתע של מספר דיביזיות סוריות שהייתה יכולת קיימת עד לא מזמן אני חושב שהאיום הזה הולך ופוחת. זו בשורה לאזרחי ישראל. זו בשורה לתושבי רמת הגולן. האיום של הפח"ע של טרור בהיקפים שונים והוא ימשיך להיות איום בגזרה. בראייה הכללית זה יהיה טוב יותר".

איך אתה מסביר את זה שאסד לא מצליח לפרק את כיסי ההתנגדות נגדו?

"ביחס לשריון הסורי אני נזהר מלהיות פטרון ולתת חיווי דעת על כיצד הם פועלים. אבל השריון הסורי נבנה לעבוד בדוקטרינה סובייטית שהעיקרון המשמעותי לנצח בה הוא המסה. וכאשר הוא לא מופעל במסה אז הוא לא פועל כמו שריון סורי שלא יודע לפעול אחרת. היום הוא לא מסוגל לרכז מאמץ. הוא מותקף בכל העומק והרוחב. אין לו בעיה נקודתית שאליה הוא יכול להתנפל כי הוא מוקף צרות. העסק בוער בצורה רחבה ביותר ואז הוא עושה את הדבר שלהבנתו הוא יכול לעשות. התוצאות מוכרות".

ושאלה לסיום: אם יש לך כסף להשקעה, תשקיע אותו בצימר ברמת הגולן?

"בטח. חד משמעית. זה אזור מבחינה תיירותית בעל פוטנציאל ההתפתחות הגבוה ביותר. זה ידע שבכלל קשור ללימודים האזרחיים שלי. אצבע הגליל במצב של רוויה מבחינת צימרים. לעומת זאת ברמת הגולן יש מרחב עצום שפתוח לתיירות. תזכור מה אני אמרתי לך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully