וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני טייסים נהרגו בהתרסקות מסוק קוברה ברבדים

12.3.2013 / 6:37

מחקירה ראשונית עולה שסמוך לשעה אחת בלילה אבד הקשר עם הטייסים, רב סרן וסגן אלוף במילואים, בדרכם לבסיס פלמחים בעת אימון. ההערכה היא שאירעה תקלה שהפתיעה את הטייסים

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

שני טייסים, רב סרן וסגן אלוף במילואים, נהרגו הלילה (שלישי) בהתרסקות מסוק צבאי מסוג קוברה באזור רבדים שליד גדרה. הודעה נמסרה למשפחות. דובר צה"ל מסר כי הלילה התרסק מסוק קרב מסוג "צפע" (קוברה) בעת שהיה בטיסת אימון באזור שפלת יהודה. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הורה על הקמת ועדת חקירה. כמו כן, הנחה מפקד חיל האוויר על קרקוע מערך הצפע עד לבירור נסיבות התאונה.

מחקירה ראשונית עולה שכשל טכני שהוביל להתרסקות המסוק. גורם צבאי מסר כי מכיוון שהמסוק טס בגובה נמוך ובמהירות, לא הספיקו הטייסים לדווח על התקלה בקשר. יצויין כי בתאונות המסוקים של מסוקי קרב שאירעו עד היום בחיל האוויר, לא הצליחו לדווח על תקלות בקשר בגלל גובה הטיסה. את מקום ההתרסקות סורקים בשעה זו עשרות חיילים וקצינים מחיל האוויר בסיוע פיקוד העורף במטרה לאתר את שברי המסוק שהתפזר על פני מספר קילומטרים.

שני טייסים נהרגו בהתרסקות מסוק קוברה בדרום. שי מכלוף
שרידי המסוק בזירת ההתרסקות, הלילה/שי מכלוף

סמוך לשעה 01:00 בלילה אבד הקשר עם המסוק אשר היה בדרכו מגיחת אימונים חזרה לבסיס פלמחים. כוחות חיפוש והצלה נרחבים בהם מסוקים, וכוחות קרקעיים הוזנקו לאזור ופתחו בחיפושים. סמוך לשעה 05:15 אותרו שרידי המסוק. לא נמצאו ניצולים, במקום מתבצעות פעולות זיהוי.

צביקה פניג'ל, עד ראייה שנכח בקרוואן במרחק של 500 מטרים ממקום ההתרסקות סיפר: "בסביבות השעה אחת שמעתי את המסוק ולפתע הוא הפסיק לפעול וחזר שוב. נראה כאילו הרוטור של המסוק הפסיק ולפתע שמענו את ההתרסקות. יצאנו החוצה וראינו את העשן. התחלה פחדנו לגשת למסוק אבל אחרי שראינו שכוחות מגיעים למקום רצנו וראינו את שברי המסוק, את חלקי הרוטור וחלקים נוספים מהמסוק".

קצין בכיר בחיל האוויר מסר כי לאחר שאבד הקשר עם המסוק, הפעיל חיל האוויר כוחות מג"ב, מד"א, 669, כיבוי אש. "עד לעת הזו לא יודעים מה סיבת ההתרסקות. מדובר שני אנשי צוות אוויר במילואים ותיקים ששומרים על כשירות בטייסת במשך שנים רבות". הקצין סיפר כי מפקד חיל האוויר מינה ועדה שתחקור את נסיבות האירוע. "לא שמענו מהם דבר חוץ מפרטי הנתיב שלהם. אנו עושים תחקיר מאוד מעמיק על המסוק גם בהיבט הטכני ובודקים את כל האפשרויות. הדיווח האחרון מהמסוק הוא נתיב הטיסה שלו". על העובדה כי המסוק פעל לבד אמר הקצין כי "הערכה היא שהרבה דלק לא היה בו והוא לא היה חמוש. המסוק נשאר לאימון נוסף והמוביל שלו חזר לבסיס".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מפקד בסיס פלמחים לשעבר: חשד לתקלה בחשמל

מפקד בסיס פלמחים לשעבר תא"ל גבי שחור, טייס ותיק של מסוקי קרב, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות: "מסוקי הקוברה טסים בחיל האוויר מאז שנות ה-70 ויש ממנו שש סדרות: א', ב', ג', ד', ה' ו-ו'. סדרות המסוקים א ו-ב' כבר לא טסות בחיל האוויר והמסוקים שנמצאים במערך הם מאמצע שנות ה-80. מדובר במערך מתוחזק ברמה גבוהה ולמרות הזמן שחלף מאז כניסתו לחיל, ההכרה של תכונות המסוק עלתה בצורה משמעותית וכך רמת ההחזקה".

תא"ל במיל שחור התייחס לעובדה שצוות המסוק לא דיווח על התקלה הטכנית: "זה נתון מאד חשוב. גם אם יש שנייה אחת לדווח לצוות על הממצאים והעובדה שהצוות לא דיווח מעידה על האפשרות של תקלה אלימה במסוק. כמפקד פלמחים, באוקטובר 2008 עם התרסקות מסוק הקוברה בעמק יזרעאל העביר צוות הטייסים דיווח ראשוני ולא ברור, אך זו הייתה פעולה הראשונה שהם נקטו עם התרחשות התקלה". תא"ל במיל' שחור ציין כי על פי הערכתו מדובר בתקלה טכנית חמורה מאד, כגון הפסקת חשמל מלאה למסוק.

ההתרסקות הקטלנית הראשונה מאז יולי 2010

אירוע ההתרסקות האחרון שנרשם בחיל האוויר הישראלי אירע במהלך טיסת אימונים בהרי הקרפטים ברומניה בחודש יולי 2010. כתוצאה מההתרסקות על צל ההר, נהרגו שישה אנשי צוות מחיל האוויר הישראלי ומשקיף מצבא רומניה.

שני טייסים נהרגו בהתרסקות מסוק קוברה בדרום. שי מכלוף
שרידי המסוק/שי מכלוף

חודש קודם לכן, נטשה צוערת מקורס טיס בבית הספר לטיסה בחצרים את מטוס האימון החדיש ביותר של החיל, "עפרוני", במהלך נחיתה על המסלול. הצוערת, שנטשה בהצלחה, נפגעה באורח קל אך למטוס נגרם נזק רב.

בחודש ספטמבר שנת 2009, התרסק מטוס האף- 16 שהמריא מבסיס נבטים ובו אסף רמון ז"ל בנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל בעת שהיה בטיסת אימונים. באותו החודש נאלץ מטוס אף 16i המכונה 'סופה' לנחות נחיתת חירום בבסיס רמון עקב תקלה במנוע. בסוף שנת 2008 אירעו שתי התרסקות שני כלי טיס של חיל האוויר. בחודש ספטמבר התרסק מסוק 'קוברה' בעמק יזרעאל ושני טייסי המילואים המנוסים נהרגו. חודש לאחר מכן התרסק מטוס האימונים 'צוקית' בחולות צאלים. מדריך וחניך נהרגו במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully