וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוץ, אוצר והורדת ידיים: מדריך הספינים בדרך לממשלה

לירון מרוז

7.3.2013 / 16:45

המו"מ הקואליציוני לקראת סיום, וסחריר רודף סחריר: הכרזות מוכחשות בפייסבוק, תיקים נזרקים מצד לצד, לפיד בכלל רוצה מהות - ומופז שובר שוויון. מבולבלים? הנה מורה נבוכים

למרות שבהתחכמות משפטית יכול ראש הממשלה למשוך את המו"מ הקואליציוני עוד כמה שבועות, סביר להניח שהעסק הזה יסתיים בימים הקרובים. הנשיא אובמה סוף-סוף מגיע לביקור וחבל לבטל, אין תקציב, ובעיקר - לכולם נמאס לנסות ולרבע את המעגל רק כדי לגלות שוב ושוב שחישוקיו חזקים ויציבים כמו פלדה. לכן, הימים ואולי אף השעות הקרובות הם רגעי השיא בשיחות המשולש נתניהו-לפיד-בנט. לטובת אלו שאיבדו כיוון, מוגש מורה הנבוכים לספינים הרוחשים.

1. עכשיו זה רק ויכוח על תיק החוץ ללפיד

ההתנהלות בליל אמש ממצה היטב את הספין הזה. גורמים רשמיים ב"יש עתיד" טענו בשעת ערב מאוחרת שבכוונתם להודיע היום לנתניהו שמכיוון שמפלגתם, הבית היהודי וקדימה בראשות שאול מופז מונות יחד 33 ח"כים - מגיעים להם תיקי החוץ והאוצר. חלק מכלי התקשורת הלכו צעד קדימה והציגו בחצות את האמירה הזו כאולטימטום לנתניהו.

בתוך זמן קצר הגיעה תגובה פוליטית הולמת בדפי הפייסבוק של בנט ולפיד. הראשון כתב: "פורסם כאילו יש אולטימטום-תיקים שלנו לנתניהו. אין דבר כזה. אנחנו עובדים קשה כדי לסייע בידיו של ראש הממשלה להקים ממשלה חדשה שתוכל להתחיל לעבוד בשביל עם ישראל". השני פירט: "ראיתי גם את הפרסומים לפיהם נפתלי בנט ואני מציבים אולטימטום לראש הממשלה בעניין התיקים. זה אינו נכון כמובן, וגם לא מכובד... כמו שאמרתי לכם בעבר, רוב מה שאתם שומעים או קוראים על הרכבת הממשלה פשוט אינו משקף את המציאות. יכול להיות שזה מעניין יותר מבחינה תקשורתית לדבר על חלוקת התיקים, אבל לא באתי לפוליטיקה כדי להיות מעניין, אלא כדי לעבוד. היות ולא קיבלנו עדיין תשובות על נושאי המהות, הדיון על התיקים יצטרך לחכות".

אם לפיד מדייק, נשאלת השאלה מדוע גורמים מטעמו מצאו לנכון לדבר רק על התיקים ולא על המהות? מצד שני, אם יש כבר סיכומים על המהות, מדוע בליכוד לא מדברים עליהם? האם זה נובע מהעובדה שכאן קיבל נתניהו את מרבית הדרישות של לפיד ובנט וכדי להסיט את הדיון מכך הוא רוצה להציגם כפוליטיקאים שרבים על הכיבודים?

2. המאבק על תיק החוץ והאוצר

לפיד שאל איפה הכסף. לפיד הבטיח לדאוג למעמד הביניים. לפיד הבטיח להוריד את יוקר המחייה. היכן הוא יכול לעשות זאת הכי טוב? במשרד האוצר, כמובן. לכן, צודק נתניהו שהוא מציע לו את המשרד הכלכלי החשוב ביותר על מגש של כסף - ולפיד הוא סתם אחד שמדבר גבוה גבוה, אבל בסופו של דבר רוצה לעשות חיים בקוקטיילים בחו"ל במקום לשבת עד אמצע הלילה עם פקידי האוצר.

אבל בעצם, האם יש לו סיכוי להצליח בתפקיד עם ראש ממשלה שחושד בכוונותיו? אולי נתניהו מתכוון להכניס אותו למלכודת הזו כדי לקבור אותו פוליטית עם קיצוצים בלתי אפשריים וגזירות על מעמד הביניים? ובכלל, בואו נשאל את עצמנו בכנות - משרד אוצר זה משחק ילדים פוליטי שאפשר לעשות בו ניסיונות? לפיד הרי לא מבין בכלכלה, אז למה לתת לו את המשרד הקשה ביותר לניהול? הרי ראינו מה קרה עם מינויים לא מתאימים בעבר במשרד הביטחון ובמשרד לביטחון פנים.

ואולי יש פה בכלל ספין על ספין? לפיד מלכתחילה רצה את משרד האוצר - לו או למישהו מטעמו. הוא ידע שאם ידרוש את זה מנתניהו הוא לא יקבל את התיק, וברגע שייסוג יאמרו עליו שראש הממשלה הצליח לכופף אותו ולגרום לו לוותר על מעמד הביניים. לכן, הוא דרש את תיק החוץ. נתניהו, שרוצה להוכיח שהוא לא פראייר, מסרב לתת ללפיד את מבוקשו - ולכן מציע לו את... תיק האוצר. עכשיו לפיד יוותר וייתן לנתניהו את תמונת הניצחון שהוא רוצה, אבל מפלגתו תזכה באוצר.

זה אכן מתוחכם ומרחיק לכת - אבל כשאורי שני בסביבה, הכל יכול לקרות.

3. הברית בין בנט ללפיד

בהתחלה לפיד דאג לבנט. אחר כך נפתלי שמר על הגב של יאיר. בין לבין, כולנו ניסינו לתהות על מהות הקשר בין השניים והאם הם יצליחו לשרוד את הבליסטראות שיידה נתניהו על מנת להפריד ביניהם. בסופו של דבר, יש בין השניים הסכמה על 70% מהדברים. השאלה מה עושים עם 30% הנותרים.

כאן נכנס עניין האמון. אם לפיד ימשיך להיות "אח" בעיני בנט, ובנט ימשיך להיות "ברזל" בעיני לפיד - הם ישרדו את הוויכוחים. אם החברות תיפרם - וללא ספק זה חלומו של נתניהו - יש עתיד תהפוך לזוללת מתנחלים ושונאת דתיים (למרות שיש ברשימתה יותר רבנים מאשר בבית היהודי), ולפתע נגלה שביש עתיד חושבים שהבית היהודי זו מפלגה קיצונית ומטורללת, שנשמעת לרבנים ורוצה להמיט אסון על ישראל עם תכניתה המדינית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

4. החרדים הולכים לדפוק את ישיבות ההסדר וההתנחלויות

ארבעה חברי כנסת מש"ס מכהנים במשכן כבר 17 שנה. עוד שלושה התחילו לא מכבר את שנתם ה-14. הח"כים עם הניסיון המועט במפלגה ביותר נמצאים בכנסת כבר שבע שנים. משה גפני מיהדות התורה מסתובב בכנסת משנת 1988 (עם כמה הפסקות). יעקב ליצמן ומאיר פרוש מ-99'. הח"כים החרדים יודעים היטב את העבודה, מסורים לאלו ששלחו אותם ויודעים לעבוד כאיש אחד. לכן, שימו לב אנשי הבית היהודי שלכל חבריכם ביחד אין את הקילומטראז' של ח"כ יצחק וקנין מש"ס: אתם הולכים לאכול מהחרדים חצץ בכנסת הבאה, כשהם יהיו באופוזיציה. הצעות חוק שפוגעות בהתיישבות, עיכוב בהעברת הכספים לישיבות הציונות הדתית - חבל לכם על הזמן.

אבל לפני שאורי אורבך מעלה דופק ואיילת שקד מבקשת חמצן, אפשר להירגע. נוכחותם של החרדים באופוזיציה לא תשנה את העובדה שקהל בוחריהם יצטרך עזרה ממשרדי הממשלה. במשרדים בולטים וחשובים הם ימצאו את נפתלי בנט, את אורי אריאל ואת חבריהם. ואז, כשיבקשו עזרה בענייני שיכון ותעסוקה - נראה אותם מרימים יד נגד ההתנחלויות וישיבות ההסדר.

בונוס למתקדמים - הספין הבא:

5. אז מי התקפל - נתניהו, בנט או לפיד?

לפי התנהלות הצדדים עד כה, עם חתימת ההסכם הקואליציוני, ואולי כבר במסיבת העיתונאים המשותפת, יחל המאבק סביב השאלה מי ניצח את מי במו"מ הקואליציוני. השיחות בין המפלגות בשבועות האחרונים ערבבו בין מהות לג'ובים, בין מונחים של פוליטיקה ישנה ופוליטיקה חדשה - ובסלט הזה, השאלה המרכזית היא איך ניתן לבנות שותפות על סמך אמון והערכה הדדית. תהיו בטוחים שהתקשורת תדון רבות בשאלה מי באמת מוביל ושולט בממשלה הזו. לטובתם של השלישייה, מוטב שינסו להכניס את היחסים ביניהם למסלול קצת יותר קונסטרוקטיבי. אחרת, בעוד זמן קצר נעלה כולנו על הקרוסלה ונתחיל לסובב את הכל מחדש.

לאחרונה במו"מ הקואליציוני:
לפיד ובנט מכחישים חלוקת תיקים: "ניסיון שקוף להסחת דעת"
בנט: "נדאג לאחינו החרדים ולעולם התורה"
אתמול: משבר? יש עתיד ביטלה פגישה עם הליכוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully