וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב פרומן הובא למנוחות: "האמנת ששלום יבוא מאהבה"

5.3.2013 / 19:29

בני משפחה, תלמידים, חברים ומכרים, בהם פלסטינים תושבי האזור, ליוו בדרכו האחרונה את הרב מנחם פרומן, רבה של תקוע שנאבק כל חייו למען השלום. השר יעלון: "ראיתי בך חוזה"

צילום: רומן ואיינר, עריכה: מיכאל ברגמן

מאות בני אדם השתתפו היום (שלישי) בהלווייתו של הרב מנחם פרומן, רב היישוב תקוע שבגוש עציון, שמת אתמול בביתו בתום מאבק במחלת הסרטן. בתחילת מסע ההלוויה התייחדו בני המשפחה בביתם ונפרדו מהרב בשירה ובבכי. חברים, תלמידים ומכרים, בהם פלסטינים תושבי האזור, התכנסו ברחבת בית הכנסת ביישוב וליוו את הרב בדרכו האחרונה. חלקם שר את מילות השיר המיוחסות לרבי נחמן מברסלב: "אני איש פלא ונשמתי פלא גדול, חידוש כמוני לא היה מעולם", שביטאו את תחושתם כלפי הרב המוערך.

הלוויתו של הרב מנחם פרומן ביישוב תקוע, מרץ 2013. יואב דודקביץ'
הרב פרומן מובא למנוחות/יואב דודקביץ'

בנו שיבי הודה על כך שלבני המשפחה התאפשר לחלוק זמן משותף עם אביו. הבן הבכור יוסי ספד לאביו ואמר "מתוך האהבה לאדוניך, צמחה האהבה כלפינו, כלפי אמא, התלמידים ותושבי היישוב. הדבר העיקרי שלמדת אותנו היה להיות אנשים חופשיים. גידלת אותנו להיות ילדים חופשיים ושאהבה יכולה לבוא רק מחופש". הבן יוסי הוסיף כי "לימדת אותנו שככל שאדם חופשי יותר - הוא קרוב יותר לאלוהים. אמרת שבחופש כל הקצוות נפגשים - וזה המשחק המשוגע של החיים שלך. גם בדאגתך לעם שלנו ראית את זה בקצוות בעם שלנו, ימין ושמאל, וגם לחבר את השכנים שלנו הערבים, יוזמה שהייתה מפעל חייך".

הבן הבכור המשיך בדבריו ואמר כי "האמנת ששלום יכול לבוא לא מתוך גדרות והסכמים, אלא באהבה שיכולה להיות מתוך חופש. אנחנו רוצים להמשיך את הדרך שלך ונמשיך אותה בדרכך, ולא בדרכנו. לימדת אותנו שגם כאשר שנגמרות המילים, נשארת מילה אחת לומר - וזו המילה תודה. תודה לאלוהים על הזמן, על החיים האלה עם אבא. ממש זכינו לגדול עם אבא כזה, ובמיוחד בשנתיים וחצי האחרונות שזכינו לאור של אבא בצורה מחודדת מתמיד". בסיום ההספד שרו המשתתפים בהלוויה את מילות השיר "אין לי ארץ אחרת" – לפי בקשתו של הרב פרומן טרם מותו. נשיא המדינה, שמעון פרס, שלח אגרת תנחומים שהוקראה במהלך ההלוויה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בוגי יעלון בהלוויתו של הרב מנחם פרומן, מרץ 2013. יואב דודקביץ'
השר משה יעלון ספד לרב/יואב דודקביץ'

השר משה יעלון, שהכיר את הרב שנים רבות, סיפר כי "רק לפני ימים בודדים שוחחנו, אמרת לי שהתקשרת לרגע כדי לדרוש בשלומי. השיחה כמובן נמשכה זמן רב ונגעה בנושאים רבים. אתה איש של חלומות ומעשים גדולים. האמנת בכל לבך בשלום והיית איש שאוהב שלום ורודף שלום. לא בחלת בשום מאמץ עד ששמך הגיע לכל העולם". השר הוסיף כי "היו אנשים שראו בך הוזה, אבל אני ראיתי בך חוזה. האמנת שאת השלום צריך להתחיל מלמטה ולא בהסכמים. התנגדת וגינית בכל תוקף אלימות מצד יהודים, ובכל לבך התנגדת לפינוי תושבים מבתיהם כביכול בשביל השלום, בעיניך זה היה 'תרתי דסתרי' (שני מושגים הסותרים זה את זה – ש.ב). אהבתי אותך הרב פרומן, אתגעגע אליך".

קשר מיוחד עם הרעיה הדסה

חברת הכנסת רות קלדרון (יש עתיד) ספדה גם היא לרב פרומן, וציינה בדבריה את יחסיו המיוחדים עם רעייתו הדסה. חברת הכנסת אמרה כי היא לוקחת ממנו את התעוזה לפעול על פי דרכו, ולא להתיישר לפי כללים מסוימים. לבקשתו של הרב פרומן טרם מותו, שרו הנוכחים לכבוד הרעיה את מילות הפרק האחרון בספר משלי, "אשת חיל מי ימצא". אחת מבנותיו של הרב סיפרה כי אביה הקפיד שלא להעירה בלילות, כאשר נזקק לעזרה, על אף שדרשה זאת ממנו. לדבריה, הוא עשה זאת כי חס עליה.

לפני כשנתיים וחצי חלה הרב פרומן בסרטן שהתגלה במצב סופני. מאז עבר טיפולים כימותרפיים רבים לצד טיפולים אלטרנטיביים. לפני כשבועיים נערכה תפילה מיוחדת עבורו ברחבת הכותל בהשתתפות תלמידיו. הרב פרומן נודע במאבקו למען השלום, והוא נפגש במשך השנים עם אישים פלסטינים בכירים כיאסר ערפאת ואחמד יאסין וכן עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, על רקע המתיחות בין ירושלים לאנקרה לנוכח אירועי המשט הטורקי לרצועת עזה ב-2010. בשנים האחרונות קיים הרב פרומן שיעורי תודה בליווי מוזיקלי של אמנים כאהוד בנאי, אביתר בנאי וברי סחרוף. בסיום ההלוויה שר אהוד בנאי שירים מן המקורות, בהם השיר "למען אחי ורעי אבקשה טוב לך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully