וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בש"ס משוכנעים: תוך זמן קצר נחזור לקואליציה

4.3.2013 / 11:38

המפלגות החרדיות מבינות שיישארו בחוץ, אבל שומרות על אופטימיות ומאמינות שהקואליציה לא תאריך ימים, והם ישובו אליה מהר. ומהי הצעת החוק של לפיד-בנט שמדירה שינה מעיניהן?

צילום: מור שאולי, עומר מירון, חדשות 2, דניאל בוק; עריכה: רן מנחם; קריינות: אביב אברמוביץ'

מנהיגי המפלגות החרדיות עוברים ימים לא פשוטים. לא כל יום הם מבינים שלמרות שהקואליציה עוד לא מגובשת – הם, על פי המסתמן, יישארו בחוץ. דבריהם של מנהיגי ש"ס אתמול (ראשון) בצאתם מהפגישה עם ראש הממשלה נתניהו, חיזקו הערכה זו. עם זאת, מקפידים בש"ס וביהדות התורה לשמור על אופטימיות, שמתבססת על שלושה תסריטים שמאירים להם פנים, בעיניהם. הראשון הוא שבסופו של דבר לא תוקם קואליציה עם בנט ולפיד, השני הוא הליכה לבחירות מוקדמות, והשלישי – שלמרות הכול, וגם אם הממשלה תוקם בלעדיהם, חיש מהר הם ימצאו את עצמם בפנים.

ישיבת סיעה של ש"ס ואריה דרעי חוגג יומולדת, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
נגמרה החגיגה/נועם מושקוביץ

גורמים בקרב המפלגות החרדיות מעריכים כי ימיה הממשלה המסתמנת יהיו קצרים, והישיבה על ספסלי האופוזיציה לא תהיה ארוכה במיוחד. אחד מחברי הכנסת של ש"ס אמר כי "אנחנו הולכים לאופוזיציה, אין ברירה אחרת, אבל זה לא נורא. הממשלה הזו לא תחזיק מעמד זמן רב. זו אהבה שתלויה בדבר, וברגע שבטל הדבר, בטלה האהבה. הפערים ביניהם כל-כך מהותיים, שאין סיכוי שזה יחזיק מעמד הרבה זמן".

גם אפשרות של הליכה לבחירות חוזרות לא נשללת במציאות הנוכחית. גורם בש"ס אמר היום כי "אין לנתניהו מה להפסיד גם אם הסקרים לא מחמיאים. הרי לנהל ממשלה כזו, עם לפיד ובנט שיעשו לו צרות, זה בלתי אפשרי, וגם הוא יעדיף ללכת לבחירות חוזרות". למרות זאת, בקרב המפלגות החרדיות מעריכים כי גם עתה עומד על הפרק צירופה של שלי יחימוביץ' ומפלגת העבודה לקואליציה. "נתניהו עוד לא הבטיח לה הכול", אמר גורם המצוי בפרטי המגעים. "אם הוא ייתן לה לנהל את כל נושא האוצר כראות עיניה, היא לא תוכל לסרב. כל הזמן יש מגעים בנושא, ועוד לא נאמרה המילה האחרונה". מי שפועל רבות בכיוון הזה הוא ח"כ אריה דרעי, וגם גורמים ביהדות התורה היו שמחים שמהלך כזה יבשיל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נתניהו קיבל שבועיים נוספים להרכבת הממשלה. שי מכלוף
נתניהו מבקש ארכה מהנשיא פרס/שי מכלוף

עיקר הזעם בקרב המפלגות החרדיות הוא על "הבית היהודי", שמקפידה לאשרר את הברית שכרתה עם יאיר לפיד ו"יש עתיד". המתיחות בין המפלגות החרדיות לבין המפלגה המייצגת את הציבור הדתי-לאומי, על גלגוליה השונים, תמיד הייתה קיימת, אך איש לא דמיין שתגיע לשיאים של התקופה האחרונה. החרדים יודעים להתמודד עם מפלגות שחרתו על דגלן מלחמה בחרדים ובדת, אבל עבורם לראות נציגים אורתודוכסים אחרים שפועלים נגדם זה כבר יותר מדי. בתקופה האחרונה ניסו בש"ס לפנות אל "הלב היהודי", הזהירו מפגיעה בעולם הישיבות, אלא ששום דבר לא עזר. גם הפנייה לרבנים של הציבור הדתי-לאומי העלתה חרס. כעת, הם מבינים, הם כנראה באמת בדרך לאופוזיציה.

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, מגיע לפגישתו עם ראש הממשלה, 3 מרץ 2013. נועם מושקוביץ
פוגע בציבור מצביעיו? נפתלי בנט/נועם מושקוביץ

בכל זאת, ביהדות התורה ובש"ס נשענים על הציבור הדתי-לאומי, שיפעיל את הלחץ מלמטה, ויבטל את הברית בין שתי המפלגות. מדי יום נציגי יהדות התורה מתראיינים בכלי התקשורת ופונים דרך המיקרופון לציבור המתנחלים. לדבריהם, מי שייפגע מישיבה משותפת של בנט ולפיד בקואליציה הם בעיקר המתנחלים וההתיישבות ביהודה ושומרון, כפי שמסביר גורם ביהדות התורה. "מה הם חושבים לעצמם? הרי לפיד יהיה מוכן לפשרות כואבות, והראשונים שייפגעו יהיו המתנחלים. מה יקרה אם יסכימו להקפאה נוספת בשטחים?".

למרות הניסיונות הללו, נראה שעד כה הציבור הדתי-לאומי סומך על בנט, ומאפשר לו להתנהל לפי שיקול דעתו. חיזוק נוסף קיבל בנט בדמות מכתב שנשלח אליו על ידי רבני "תקומה", הנחשבים כסמן מאוד ימני, שבו הביעו תמיכה בברית עם יאיר לפיד. ראש החותמים הוא לא אחר מאשר הרב דב ליאור, שתמך בבחירות ב"עוצמה לישראל", מפלגתם של מיכאל בן ארי וברוך מרזל.

נתניהו רוצה - אך לא יכול

ראש הממשלה נתניהו לא מרוצה מההחלטה של עצמו, הם משוכנעים. הם יודעים כי הוא מודע לכך שהם יעניקו לו את היציבות שהוא רוצה כל-כך, ולכן הם מאמינים כי הוא ממשיך להוציא הודעות שכל ייעודם לחבל בברית בין לפיד לבנט. גם היום בצהריים, בפגישה בין נתניהו לשלישיית דרעי-ישי-אטיאס, הביע נתניהו את רצונו להכניסם לקואליציה, אך כפי שאמר מול אמצעי התקשורת – הברית בין בנט ללפיד לא מאפשרת לו לעשות זאת. הוא הבטיח שיעשה הכל עד לרגע האחרון כדי לשנות את רוע הגזירה ולצרף אותם, אלא שגם הוא מבין שאין לכך סיכוי של ממש. גם יהדות התורה בתמונה. אמש קיים נתניהו שיחה עם לפחות אחד מנציגי יהדות התורה, ועדכן אותו בנעשה. מבחינת ראש הממשלה, הם מאמינים, הדבר החשוב ביותר הוא להבטיח שבטעות לא יקום ראש ממשלה אחר – בדמות לפיד, למשל. בפגישתם עם נתניהו הבהירו נציגי ש"ס כי זו מטרתו היחידה של מנהיג "יש עתיד", והזהירו אותו פן יתפתה להכניס אותו לקואליציה.

גם תקוותיהם של החרדים כי הברית בין לפיד לבנט תתפרק בסוף, כרגע נדמה שהיא לא רק צוברת תאוצה, אלא גם מחלחלת לשטח. הצעת חוק חדשה משותפת לחברות כנסת משתי הסיעות מעוררת אף היא דאגה בקרב החרדים. ההצעה קורא לשריין ארבעה מקומות לנשים בוועדה למינוי דיינים. לפני הכול ואחרי הכול, הכסאות והתפקידים הם שמעניינים את החרדים, ובדיוק שינויים מהסוג הזה מפחידים אותם, יותר מהכול. מדובר בחיזוק נוסף למלחמה ההיסטרית שמנהלים החרדים כדי לפרק את הברית, שמבחינתם עלולה לגדוע את השליטה החרדית במוסדות הדת בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully