וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם שלום היסטורי בקונגו: "תחילתה של יציבות"

24.2.2013 / 23:40

בתום 20 שנות סכסוך עקובות מדם, נחתם הסכם בין הממשלה המרכזית בקינשסה ונציגי המורדים. לדברי מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שתיווך בין הצדדים: "ההסכם ידרוש מעורבות ממושכת"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הקץ לסכסוך? מנהיגים ונציגי מדינות באפריקה חתמו היום (ראשון) על הסכם שלום היסטורי בתיווכו של האו"ם, אשר נועד לשים קץ ל-20 שנות עימותים במזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. ההסכם נחתם באדיס אבבה, בירת אתיופיה, במעמד מזכ"ל האום, באן קי-מון, שהביע תקווה כי ההסכם החדש יסמן את תחילתו של "עידן של שלום ויציבות" באזור.

כ-800 אלף בני אדם נאלצו להעתיק את מקום מגוריהם מאז פתחה קבוצת "ה-23 במרץ" בהתקפה נגד הממשלה המרכזית בקינשסה בשנה שעברה. "זוהי תחילתה של הסתכלות כוללת שתדרוש מעורבות ממושכת", אמר המזכ"ל, וציין כי בקרוב יכריז על שליח מיוחד למזרח המדינה, הנכללת באזור "האגמים הגדולים" במזרח אפריקה, שגבולותיו הקולוניאליים חצו והפרידו קבוצות אתניות שונות, ושעמד במוקד ההתקוממויות של המורדים.

המורדים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו נסוגים מהעיר גומה. 1 בדצמבר 2012. רויטרס
כוחות המורדים נסוגים מהעיר גומה, דצמבר 2012/רויטרס

ההסכם החדש נחתם על ידי מנהיגים ונציגים מ-11 מדינות באפריקה, ובהן רואנדה ואוגנדה, שהואשמו בעבר על ידי האו"ם בסיוע למורדים, אולם דחו את ההאשמות. בתום טקס החתימה אמר סגן נשיא אוגנדה, אדוארד סקנדי, כי ההסכם יוכל לזרז את הצבתו של כוח או"ם על מנת להשתלט על קבוצות המורדים. בחודש שעבר נכשלו המגעים לחתימה על הסכם בשל חילוקי דעות בנוגע לגורם שיפקד על הכוח.

המרד האחרון פרץ בחודש מאי אשתקד, ובנובמבר אף הצליחו המורדים להשתלט על העיר גומה, בירת מחוז קיבו הצפונית. ואולם, הם נסוגו ממנה כעבור זמן קצר על מנת לסלול את הדרך לשיחות השלום. אף על פי כן הם דרשו את הדחתו של נשיא קונגו, ג'וזף קבילה, ושל כוחותיו. דובר "ה-23 במרץ", ברטרנד ביסמיוואה, מסר בתגובה לחתימה על ההסכם כי טרם הספיק לעיין במסמך של "הסכם אדיס אבבה" במלואו, אולם הביע תקווה שלא יפרצו עימותים נוספים בין המורדים לכוחות הממשלה.

הסכם השלום נועד להסדיר סוגיות כלכליות, פוליטיות וביטחוניות בין הממשלה והמורדים, ובהן גם חנינה ללוחמים שהורשעו ב"פעולות מלחמה והתקוממות", שחרור אסירים ופיצויים בשל נזקי המלחמה. בתום טקס חתימת ההסכם, אמר הנשיא קבילה במסיבת עיתונאים כי המגעים עם המורדים יימשכו, אולם לדבריו יש להשלימם עד ה-15 במרץ – מועד הסיום הרשמי של השיחות. "מה שנעשה באדיס אבבה הוא רק אמצעי דיפלומטי", אמר קבילה. לדבריו, "השיחות יימשכו באוגנדה, אבל אנחנו צריכים להתייחס לעובדה שאין לנו הרבה זמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully