וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי בהירות לגבי סיבת מות העציר; רופא פלסטיני: "מת ממכות"

נתיחת גופתו של ערפאת ג'רדאת העלתה כי 2 מצלעותיו היו שבורות, אך במכון הפתולוגי אומרים כי ייתכן שזו תוצאה של מאמצי ההחייאה: "לא ניתן לקבוע את סיבת המוות". חשש מהסלמה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ערפאת ג'רדאת, העציר הפלסטיני שנמצא מת אתמול בתאו בכלא מגידו, מת כתוצאה ממכות ועינויים, כך אמר הערב (ראשון) הרופא הפלסטיני שהיה נוכח ושותף בנתיחת הגופה. יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, כדורא פארס, הוסיף כי הטענה של הצד הישראלי כי ג'ראדת מת מאירוע לב התגלתה בנתיחה כלא נכונה. בשעה 19:30 ייכנסו משרד האסירים של הרשות ומועדון האסיר הפלסטיני מסיבת עיתונאים ברמאללה שבה יפרסמו את תוצאות הנתיחה שבידיהם. ישראל טרם פרסמה את תוצאות הנתיחה.

מנגד, מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר נמסר כי "במהלך הנתיחה לא נמצאו סימני חבלה חיצוניים, למעט סימני החייאה ושפשוף קטן בחזה ימין". לפי ההודעה, בנתיחה לא נמצאה עדות למחלה. "נראו שני דימומים בשריר, אחד בכתף ואחד בחזה ימין, היכולים להעיד על מאמצי החייאה. אין בממצאים ראשוניים אלה בכדי לקבוע את סיבת המוות", נמסר. בהודעת המכון נאמר כי הנתיחה בוצעה היום בשעות הצהריים על ידי פרופ' יהודה היס, בנוכחות פרופ' ארנון אפק, ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות ובנוכחות הפתולוג הפלסטיני ד"ר סאבר עלול. לסיכום, נמסר כי "בשלב זה, בטרם קבלת ממצאי בדיקה מיקרוסקופית וטוקסיקולוגית, לא ניתן לקשור את סיבת המוות בממצאים שנתגלו בנתיחה".

העברת גופתו ערפאת ג'ראדאת, תושב הכפר סעיר הסמוך לחברון שנפטר בכלא מגידו, פברואר2013. יותם רונן
אמבולנס עם גופתו של ג'רדאת בכניסה לחברון, היום/יותם רונן

גופתו של ג'רדאת הועברה הערב לידי משפחתו במעבר תרקומיא שליד חברון. יותר ממאה פלסטינים הגיעו למעבר כדי ללוות את הגופה אל הכפר סעיר בו מתגוררת המשפחה והמשיכו לטעון כי מת מעינויים. במקביל, שוחח היום מתאם הפעולות בשטחים, אלוף איתן דנגוט, עם ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, ודיווח לו על סיום נתיחת הגופה. אלוף דנגוט הבטיח לפיאד שקיפות בחקירת המוות.

בתוך כך, מתברר כי במהלך העימותים שפרצו היום באזור ביתוניא שממערב לרמאללה, בעקבות מקרה המוות, נפצע בנו של מפקד מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני בגדה המערבית, זיאד הב אל-ריח. במערכת הביטחון ובצה"ל נערכים להמשך הפרות הסדר בגדה המערבית בימים הקרובים, בעיקר סביב הלוייתו של ג'רדאת, שתיערך מחר בצהריים בכפרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אמו, שתי נשותיו ובתו של ערפאת ג'ראדאת, תושב הכפר סעיר הסמוך לחברון שנפטר בכלא מגידו, פברואר2013. יותם רונן
מימין: בתו של ג'רדאת, אמו ואשתו - היום בסוכת האבלים בכפר סעיר/יותם רונן

בני משפחתו של ג'רדאת מסרבים להאמין כי לקה בהתקף לב, כפי שטענו בשירות בתי הסוהר. בני המשפחה הבהירו היום כי בכל מקרה הם לא יאמינו לתוצאות הנתיחה לאחר המוות שנערכת היום בישראל לגופתו, כדי לברר את נסיבות מותו. אחיו של ההרוג, מועתז, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי אחיו "היה בריא ולא סבל משום מחלה", ולדבריו "לא ייתכן אלא שמת כתוצאה מעינויים". גם רעייתו ואמו העלו טענות דומות, וסיפרו כי בעת מעצרו הכריח איש שב"כ את ערפאת להיפרד בפעם האחרונה מבני משפחתו.

העברת גופתו ערפאת ג'ראדאת, תושב הכפר סעיר הסמוך לחברון שנפטר בכלא מגידו, פברואר2013. יותם רונן
גופתו של ג'רדאת בתוך האמבולנס/יותם רונן

ג'רדאת, תושב הכפר סעיר הסמוך לחברון, נעצר לחקירת שב"כ ב-18 בפברואר בעקבות עדויות מחקירות תושבי כפרו, בהן עלה החשד שהיה מעורב בזריקת אבנים בחודש נובמבר סמוך לקריית ארבע, שבה נפצע ישראלי. ג'רדאת בן ה-30 הודה בחשדות נגדו, ומסר בעדות משטרתית כי במהלך מבצע "עמוד ענן" ביצע יחד עם נוספים פעילות שכללה יידוי אבנים בכביש מספר 60 סמוך לכפרו.

"לברר לאלתר את נסיבות המוות"

טרם מעצרו ובמהלך חקירתו, היה ידוע כי ג'ראדת סובל מכאבי גב, וכן כי נפצע בעבר מכדור גומי ברגלו השמאלית ומרימון גז בבטנו. במהלך החקירה, בעיקר ביום חמישי האחרון, נבדק ג'רדאת כמה פעמים על ידי רופא. בבדיקות לא אותרו בעיות רפואיות כלשהן וחקירתו נמשכה. במהלך יום שבת, כששהה במנוחה בתאו לאחר ארוחת הצהריים, חש ג'ראדת ברע. כוחות הצלה וטיפול נמרץ שהוזעקו לטפל בו לא הצליחו להציל אותו ונאלצו לקבוע את מותו, כתוצאה מדום לב.

לאחר מותו של ג'רדאת עלו קריאות לחקור את נסיבות המוות. ארגון "בצלם" קרא אמש "לחקור את מכלול נסיבות מות העציר הפלסטיני היום בכלא מגידו". לדברי הארגון, "יש לבחון את היחס אליו במהלך החקירה, את הנהלים לפיהם פעלו חוקרי השב"כ ואת האחראים לקביעתם. כן יש לבחון את התנהלות הרופאים שבדקו אותו, את הנהלים לפיהם עובדים הרופאים במתקני החקירה, למי הם כפופים ומה מידת עצמאותם מול גורמי שב"כ".

גם ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, הביע את תדהמתו מהמוות הפתאומי. בהודעת לשכתו נכתב כי פיאד "מביע את צערו העמוק ואת תדהמתו עקב 'מות הקדושים' של האסיר ערפאת ג'רדאת בבית הכלא של הכיבוש הישראלי". כמו כן, נכתב כי "פיאד מאשר את הצורך לברר לאלתר את הסיבות האמיתיות שהביאו למותו".

סוכת האבלים של משפחת העצור ערפאת ג'ראדאת, תושב הכפר סעיר הסמוך לחברון שנפטר בכלא מגידו (הבוכה בסוכה הוא מוטעז אחיו), פברואר2013. יותם רונן
מועתז, אחיו של ג'רדאת, מתייסר על מותו. סוכת האבלים בכפר סעיר, היום/יותם רונן
סוכת האבלים של משפחת העצור ערפאת ג'ראדאת, תושב הכפר סעיר הסמוך לחברון שנפטר בכלא מגידו, פברואר2013. יותם רונן
אבלים מחוץ לבית המשפחה בסעיר, היום/יותם רונן
סוכת האבלים של משפחת העצור ערפאת ג'ראדאת, תושב הכפר סעיר הסמוך לחברון שנפטר בכלא מגידו, פברואר2013. יותם רונן
סוכת האבלים/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully