וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור המוזר של הערפד האמיתי וילדותו המזוויעה

התרחשות מוזרה שמקורה בטורקיה מתארת צעיר בן 23 שרופאיו הגדירו את מצבו כ"ערפדות קלינית". במשך תקופה ארוכה של מחקר נחשף סיפורו המרתק, שכלל תשוקה לדם - ותאווה לבשר

מיתוס הערפד שייך בדרך כלל לאגדות העמים או לסדרות הטלוויזיה. היצורים החיוורים מתוארים כחיים-מתים שמעבירים את שעות האור בארונות מתים, וממתינים לחשיכה כדי לשחר לטרף ולמצוץ את דמם של בני האנוש, שהוא הנוזל היחיד המאפשר להם להתקיים.

כעת נדמה שהאגדה העתיקה קרמה עור וגידים גם במציאות. התרחשות מוזרה, שמקורה בדרום טורקיה, מתארת צעיר בן 23 שרופאיו הגדירו את מצבו כ"ערפדו?ת קלינית": מחלה המתאפיינת בתשוקה אלימה ובלתי-נשלטת לדם. המצב הנדיר תואר בסוף 2011 במחקר שהתפרסם ב-Psychotherapy and psychosomatics, כתב עת בנושא נוירופסיכולוגיה ופסיכולוגיה רפואית. כלי התקשורת בטורקיה חזרו השבוע לתיאור המעשייה, כדי לדווח שאותו צעיר התאושש ונרפא בתום תקופת האשפוז והטיפול הארוכה.

סצינה מסרט הערפדים "נוספרטו" בכיכובו של מקס שרק. 1922. GettyImages
הרוזן אורלוק עולה באש. מתוך סרט הערפדים "נוספרטו", 1922/GettyImages

בכתב העת, תיאר רופאו של הצעיר, ד"ר דירנק סאכריה מבית החולים הצבאי בעיר דניזלי, את מצבו הרפואי של הצעיר שהובא למרפאתו:

"מדובר בגבר בן 23, נשוי, האח השלישי מבין שישה ילדים, ובעל היסטוריה בת שנתיים של 'התמכרות' לשתיית דם. הוא נהג לחתוך בתער את ידיו, את חזהו ואת בטנו, כדי לאסוף את הדם בכוס וללגום אותו. העניין הראשוני שלו בשתיית דמו-שלו הפך בחלוף הזמן לשתיית דמם של אחרים. 'משברים' אלה התאפיינו בדחף עז לשתייה מיידית - 'דחוף כמו נשימה'. הוא נהנה מניחוח הדם ומטעמו, למרות שידע 'שזה טיפשי'. הוא גם נהנה לנשוך פצעים של אחרים כדי לטעום בשר. הוא נעצר כמה פעמים אחרי שתקף עוברי אורח בדקירות, תוך כוונה לאסוף את דמם וללגום אותו. הוא אילץ את אביו להשיג עבורו את הנוזל מבנקי הדם".

רצח מאדום לאדום

התיאור שמספק הרופא לא מסתפק במלים יבשות לגבי התסמינים החיצוניים של המחלה, ומנסה לאתר בילדותו של החולה את הגורמים למצב הנדיר. הפרטים הביוגרפיים מעברו של הצעיר מתבררים כמזוויעים לא-פחות:

"ה'צמא' שלו לדם החל לפני שלוש שנים, אחרי מותה ממחלה של בתו בת הארבעה חודשים. הוא גם מקשר את מצבו לרציחתו של דודו, ארבע שנים קודם לכן. הוא היה עד לרצח, והוא עדיין זוכר זאת בבירור. הוא זוכר שחיבק את הגופה המתה והרגיש את הדם ניגר על פניו. הוא היה עד לרצח אלים נוסף לפני שלוש שנים: אחד מידידיו ערף את ראש הקורבן ואת איבר מינו".

סיפורו של ה"ערפד המודרני" - ששמו ואזור מגוריו לא פורסמו - רק מסתבך בהמשך, כשלתמונה מצטרפים תסמינים מוזרים עוד יותר. בהמשך, דיווח הצוות הרפואי שטיפל בצעיר כי הם הבחינו שהוא נתקף בפרצי שכחה - ונהג לדבר עם עצמו:

"החולה הצהיר: 'יש בתוכי עוד אחד כמוני'. הוא סיפר שראה אדם גבוה במעיל שחור, צעיר ממנו, ולצדו 'ידיד דמיוני' בן 6 או 7, שהכריח אותו לבצע מעשים שונים. הוא הורה לו: 'תקפוץ עליו, תחנוק אותו, תהרוג את עצמך". לדברי הצוות הרפואי, "ייתכן שבשל 'ההחלפה' בין שני מצבי האישיות, החולה הצעיר לא הצליח לעקוב אחרי רצף האירועים האלימים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

(ערפדים מודרניים מסוג אחר. מתוך הסדרה True Blood, 2012)

אחרי שנשללו אבחנות של סכיזופרניה, החולה אובחן כלוקה בהפרעת זהות דיסוציאטיבית, המוכרת לעתים בתרבות הפופולרית בכינוי "פיצול אישיות". כמו כן, הצעיר אובחן כסובל מדיכאון קליני ומהפרעה פוסט-טראומטית. אחרי שישה שבועות של טיפול תרופתי אינטנסיבי, דווח כי הצליח הצעיר להיגמל ממנהגו לשתות דם וכי חל שיפור ניכר בתסמיניו האחרים. לא ברור עם זאת האם החולה סבל מנזק לקיבתו בשל מנהגו המוזר ללגום הנוזל האדמדם. כך או כך, מתברר ש"ערפדים" קיימים גם במציאות.

לקריאה נוספת
כפר סרבי בבהלה: "הערפד המקומי מחפש קרבנות"
בולגריה כמרקחה: נחשפו שני שלדים של "ערפדים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully