וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות אלים בין צה"ל לפעילים במאחז הפלסטיני בגדה

שבעה פלסטינים נעצרו בהפרות סדר אלימות במאחז הלא-חוקי "אל-מנאטיר" שהוקם הבוקר דרומית לשכם. כ-150 פלסטינים יידו אבנים על כוחות הביטחון, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות

שבעה פלסטינים ומתנחל אחד נעצרו אחר הצהריים (שבת) ליד המאחז הבלתי חוקי "אלמנאטיר" שהוקם הבוקר דרומית לשכם במהלך הפרות סדר אלימות ועימותים בין הפלסטינים לכוחות צה"ל ומתנחלים מיצהר. ברשות המתנחל שנעצר נמצאו שני מסורים. לדברי צה"ל, על רקע הקמת המאחז הבלתי חוקי, כ-150 פלסטינים מיידים אבנים אל עבר כוחות הביטחון, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות. הערב נפצע באורח קל לוחם מג"ב עקב אבנים שיידו לעברו פלסטינים. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוחות הביטחון הגיבו ליידוי האבנים באמצעים לפיזור הפגנות/מערכת וואלה!, צילום מסך

כוחות גדולים של צה"ל ומג"ב הציבו מחסומים באזור, שהוכרז כשטח צבאי סגור, במטרה למנוע הגעה של פעילים נוספים. זאת לקראת פינויים של האוהלים שהוקמו. לדברי הפלסטינים, כמה מתנחלים מיצהר ירדו לכיוון הכפר, יידו אבנים והתפרעו בבית הספר שנמצא בסמוך, וכמאה עצי זית השייכים לפלסטינים נעקרו. עוד דיווחו הפלסטינים על חצר מסגד שנשרפה עקב רימון גז שהושלך. בצה"ל הדגישו כי גם דיווח זה איננו מוכר להם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, בצומת יצהר החלו פלסטינים ומתנחלים להתעמת, ובמקום נרשמו יידוי אבנים הדדיים. לטענת הפלסטינים, נער מהכפר בורין נפצע ברגלו מירי של מתנחלים. צה"ל מסר כי הדיווח על הירי איננו מוכר, וכן לא התקבלה תלונה בנושא במנהל האזרחי. כמו כן נרשמו הפרות סדר של פלסטינים בפאתי הכפר הסמוך עוריף, שם החלו כמה עשרות פלסטינים לעלות לכיוון ההתנחלות יצהר. האוהלים שהוקמו בשטח המאחז "אלמנאטיר" טרם פונו.

הבוקר הקימו פלסטינים את המאחז, בכפר בורין דרומית לשכם. מדובר במאחז הבלתי חוקי השלישי שהוקם בגדה המערבית. המאחז הוקם בכפר בורין ונקרא "אל-מנאטיר", ולדברי הפלסטינים הוקם על מנת "לשמור על אדמות הכפר מפני המתנחלים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשרות פלסטינים הקימו הבוקר את המאחז/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר יצהר, אברהם בנימין אמר הערב כי "בעקבות הפרובוקציה של פעילי השמאל והערבים ירדו עשרות מתושבי היישוב למשמרת מחאה בצומת יצהר, ועשרות ערבים החלו ליידות לעברם אבנים. אחד מהם נפצע בראשו מאבן ופונה לבית חולים". לדברי בנימין, כוחות מג"ב שהיו במקום נמנעו מלעצור את תושבי בורין, דבר שהביא ליידויי אבנים הדדיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר דיווחו הפלסטינים כי כוחות צה"ל מנסים לפזר את הפעילים שהגיעו למקום וירו גז מדמיע ורימוני הלם. המאחז החדש נקראה "אל-מנאטיר", על שמם של בתי המשמר עשויי האבן ובוץ המסורתיים, אשר פלסטינים בנו על אדמותיהם, כדי לשכן בהם את שומרי האדמה. מדובר בעוד מאחז שמוקם על ידי פעילים פלסטינים, בדומה לאלה שכבר הוקמו באזור E1, כאשר הכוונה היא לחקות את המאחזים הלא-חוקיים שנבנים על ידי מתנחלים ברחבי השטחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתנחלים מיצהר שהגיעו למקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר ההקמה הגיעו למקום גם מתנחלים וכאמור במקום נרשמים כעת עימותים. לטענת הפלסטינים, מטרת המאחז היא למנוע התקפות של מתנחלים, בעיקר של תושבי המאחז יצהר הרחוק כמה מאות מטרים מהמקום. "הקמת השכונה החדשה של הכפר מדגישה את הצורך המיידי בחיזוק מסורת ההגנה העצמית והשמירה העממית על אדמותינו", אמרה אחת ממארגנות הקמת השכונה, והוסיפה כי, "יתרה מכך, זהו חלק מהמאבק לפינוי כל המתנחלים וההתנחלויות".

בפעמיים הקודמות הוקמו המאחזים ב-E1

לפני כשבועיים דיווחו מקורות פלסטינים כי מאות מתושבי הכפר בית איכסא צפונית-מערבית לירושלים הקימו מאחז חדש על אדמות הכפר הקיים. הפלסטינים קראו לכפר "אלכראמה" - "כבוד" בערבית. כוחות צבא ומשמר הגבול הגיעו למקום, אך בשלב זה טרם התקבלה החלטה האם לפנות את הפלסטינים ממנו. גורם ביטחוני מסר כי האירוע מוכר ומטופל הן על ידי כוחות הביטחון והן בתחום המדיני מול הפלסטינים. המאחז פונה כמה ימים לאחר מכן כשלדברי גורמים פלסטינים ששהו במקום, הכוחות הישראלים הרסו את האוהלים שבנו הפעילים במאחז ופינו את יושביו. עוד מסרו כי הכוחות מנעו את הגישה לאזור המאחז.

פינוי המאחז הפלסטיני בשטח E1, ינואר 2013. רויטרס
מעצר פעילים פינוי באב א-שמס, בחודש שעבר/רויטרס

המאחז "באב א-שמס" היה הראשון שהקימו הפלסטינים לפני כשלושה שבועות בשטח E1 הסמוך למעלה אדומים במחאה על כוונת ממשלת ישראל לקדם את הבנייה באזור. כ-200 פלסטינים הגיעו למקום והקימו במאחז כ-30 אוהלים. "אנו, בני ובנות פלסטין, מודיעים על הקמתו של הכפר באב אל-שמס ("שער השמש"), בצו העם, ללא היתרים מהכיבוש, ללא שביקשנו רשות מאף אחד, כי אדמה זו היא אדמתנו והזכות לבנות עליה היא זכותנו", הכריזו הפלסטינים.

עשרות פלסטינים ניסו לשוב אל שטח המאחז שפונה לאחר יומיים מהקמתו. הפלסטינים הגיעו בכלי רכב פרטיים לכביש ירושלים-תל אביב, נעצרו בצדי הדרך והחלו לעלות לכיוון למאחז. כוחות מג"ב שהוצבו במקום מבעוד מועד הדפו אותם ומנעו מהם להגיע לשטח המאחז. 22 פלסטינים נעצרו בתקרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully