וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע סוריה לא תגיב על "המתקפה הישראלית"

ניר יהב

31.1.2013 / 12:13

אם ב-2007 אסד לא העז להגיב - קל וחומר שהפעם, כשמשטרו מפורר ולא מסוגל לנהל חזית נוספת, הוא לא יגיב. והאזרחים הסורים? ספק אם הם בכלל שמעו את הדיווחים על התקיפה

מדבר אחד נזהרה סוריה כשפרסמה את הודעת התגובה הרשמית שלה לתקיפה הישראלית שבוצעה, לפי הפרסומים הזרים, בשטחה. סוריה נזהרה כמו מאש שלא לאיים בתגובה על התקיפה. במקום זאת היא תקפה במילים קשות את ישראל ("מעשה נוסף שמתווסף להיסטוריה ארוכה של מעשי תוקפנות ופשעים"), קשרה בין ישראל לבין המורדים הסורים ("כעת מתברר שישראל עומדת מאחורי פעולות הטרור בסוריה ומסייעת למורדים ביחד עם טורקיה וקטאר") ומתחה ביקורת קשה על הקהילה הבינלאומית ("אשר מאפשרת לישראל להמשיך בביצוע פשעים, שלא יצליחו להחליש אותנו").

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אזור התקיפה בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עברו כמה שעות טובות עד שסוריה פרסמה תגובה על התקיפה שבוצעה בשטחה. כל מילה בתגובה נבחרה בקפידה ולמעשה יש בתגובה זו חזרה על הרבה מאד טענות וסיסמאות שמשמיע המשטר מזה חודשים ארוכים: טורקיה וקטאר מסייעות למורדים, הקהילה הבינלאומית לא עושה דבר, אף אחד לא יצליח להחליש את כוחו של העם הסורי, סוריה תמשיך לעמוד לצד הפלסטינים, ישראל מסייעת למורדים הסורים וכו'. אין ולו מילה אחת שעשויה לרמז על כך שסוריה תגיב על המתקפה. אין אפילו שימוש בביטויים "לא נשב בחיבוק ידיים" או "לא נשתוק לנוכח המתקפה" שכה אהובים על ידי חברות ציר ההתנגדות – אירן, סוריה, חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלמי.

מדוע, אם כן, סוריה לא צפויה להגיב על התקיפה שביצעה לכאורה ישראל בשטחה? ראשית, יש לחזור אחורה חמש שנים וחצי. בשנת 2007 תקפה ישראל - לפי פרסומים זרים - כור גרעיני שבנתה סוריה בדיר א-זור. העולם כולו עסק בתקיפה יומם וליל. נשיא סוריה בשאר אסד היה אז בשיא כוחו, סוריה נתפסה כמי שחטפה מהלומה משפילה, אולם בסופו של דבר העדיף אסד להבליג. כיום נמצא אסד במצב הגרוע ביותר שהיה משטרו אי-פעם: המדינה מדממת, המשטר קורס וחלש מתמיד, הגופות נערמות ברחובות והקהילה הבינלאומית מפנה לו עורף. על כן, אין שום סיכוי שהפעם הוא יגיב. אלו שטוענים שיש אפשרות שהוא יגיב רק כדי "להסיט את תשומת הלב מהמלחמה עם המורדים למלחמה עם ישראל" – טועים טעות מרה. צבאו של אסד מפורר לחלוטין והוא אינו מסוגל להתמודד עם שתי חזיתות.

אסד ישתמש בתקיפה נגד המורדים

אסד יודע מה הן יכולותיו של צה"ל. הוא ראה זאת אתמול לפנות בוקר ואף תאר זאת בהרחבה בהודעה הרשמית מטעם סוריה. הוא מבין שאם יפתח חזית מול ישראל - ואפילו אם הדבר יסתכם בשיגור טיל אחד לעברה - ישראל תביא לקריסת משטרו בתוך שעות בודדות. מה בכל זאת הוא עושה? אסד מנסה לנצל את התקיפה שביצעה לכאורה ישראל בשטחו כדי לגייס את דעת הקהל הסורית נגד המורדים. הוא פונה לציבור הסורי ואומר להם דבר פשוט: ישראל, קטאר, טורקיה והמורדים (שאותם הוא מכנה גורמי טרור חמושים – נ.י) הם מקשה אחת. במשך חודשים הוא ניסה לנצל את השנאה ברחוב הערבי לישראל כדי לקשור אותה למורדים, הפעם נוצרה לו הזדמנות והוא מנצל אותה. "כעת מתברר לכולנו שישראל היא זו שעומדת מאחורי פעולות הטרור שמבצעות חוליות הטרור החמושות", נכתב בהודעה הסורית. בנוסף נרמז כי ישראל תקפה את אותו "מכון מחקר צבאי" לאחר שהמורדים ניסו פעמים רבות להשתלט עליו, "אך נכשלו".

התקיפה שביצעה לכאורה ישראל בסוריה כובשת את הכותרות בארץ. את אזרחי סוריה, אם לומר את האמת, התקיפה לא ממש מעניינת. ספק גדול אם מי מהם בכלל שמע עליה בתוך ים הדיווחים על מאות הרוגים מדי יום ביומו בערים הסוריות. אסד מבין זאת ומנצל את האדישות הזו כדי לא להפוך את התקיפה לסיפור גדול. ומה לגבי חיזבאללה? לעת עתה, הארגון הלבנוני מרחיק את עצמו לחלוטין מכל מה שנוגע לתקיפה שבוצעה בסוריה. בהודעה שפרסם הבוקר הוא גינה בתוקף את המתקפה "הישראלית הברברית" על המתקן בסוריה, אך לא מודה שהוא קשור אליה. המשמעות היא פשוטה: גם חיזבאללה לא מעוניין עכשיו לפתוח חזית מול ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully