וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד נפגש עם פרס: "לא משחקים, ממליצים על נתניהו"

הנשיא הודה לחברי ועדת הבחירות והחל בסבב התייעצויות עם נציגי המפלגות, בראשן הליכוד-ביתנו ויש עתיד. לפיד, שצפוי לדרוש את ועדת הכספים, אמר כי הוא תומך בראש הממשלה

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

על רקע המתיחות הגוברת בגבול הצפון, נשיא המדינה, שמעון פרס, קיבל (רביעי) את תוצאות הבחירות הרשמיות מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין. בתום הטקס החל הנשיא בסבב התייעצויות עם נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת ה-19, על פי סדר הגודל של המפלגות. נציגי הליכוד-ביתנו ויש עתיד הם חברי המפלגות הראשונות בתור להיוועצות אצל הנשיא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרס בירך את לפיד על ההישג המרשים בבחירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ב-22 בינואר התקיימו בחירות בישראל לכנסת ה-19. כנסת זו מתברכת במספר רב של חברי כנסת חדשים, בהם יותר חברות כנסת, אם כי עדיין לא במספר מספיק. ח"כים צעירים נבחרו לצד ח"כים מנוסים. מערכת הבחירות התנהלה באורח מעורר כבוד ללא תופעות של אלימות והפרות סדר. אני מברך את אזרחי ישראל על מימוש חובתם האזרחית בכבוד ועל השתתפותם בפועל בעיצוב עתיד המדינה", אמר פרס בטקס. יו"ר ועדת הבחירות, השופט רובינשטיין, אמר כי "יש לקחים שראוי להפיק ואנו מקווים להידרש להם בהתאם, תוך הליכה עם רוח העידן והתחום המתפתח של הטכנולוגיה. סוף סוף יש מקום למבט מחדש לחוק הבחירות האוסר בין השאר על תעמולת בחירות 60 יום לפני הבחירות".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בצאתו מהפגישה עם הנשיא כי מפלגתו ממליצה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתפקיד ראש הממשלה. "במצע יש עתיד כתוב שראש המפלגה הגדולה ביותר יהיה ראש הממשלה. אנחנו לא נעשה שום משחקים - אנו ממליצים על נתניהו", אמר לפיד. פרס השיב כי הוא "רוצה לברך אתכם על ההישג שהשגתם בבחירות. גם אני ניסיתי להקים מפלגה ויצאנו בשן ועין יחסית אליכם, עם בן גוריון ומשה דיין קיבלנו רק 12 מנדטים". לפיד ציין כי העובדה שהמליץ על נתניהו, לא מעידה כי הוא ויתר חברי יש עתיד יישבו בקואליציה. "כלום עוד לא סגור אבל מדינת ישראל זקוקה לממשלה שתחזור למשא ומתן המדיני ותדאג לשיוויון בנטל. אני לא רוצה להנמיך ציפיות, אני רוצה שנגיד לעצמנו שגם אם זה ייקח זמן, אנו ננצח במאבק על אופיה של מדינת ישראל". שר החינוך, גדעון סער, אמר בתום הפגישה עם פרס כי "אנחנו המלצנו בפני כבוד הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו". לדבריו, "על פי תוצאות הבחירות יש רשימה אחת שקיבלה הכי הרבה קולות. ברור גם שרק לאדם אחד יש אפשרות להקים ממשלה בישראל שצריכה להיות ממשלה רחבה ויציבה ככל הניתן שתיתן את הרוב והגיבוי הפרלמנטרי שעומד מאחורי הממשלה. הנשיא הציג לנו שורה של שאלות בנושא המדיני, הכלכלי והאירני עליהם ענינו. הוא שאל אם ההמלצה כוללת את שתי המפלגות הליכוד וישראל ביתנו והשבנו על כך בחיוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סער: "המלצנו על הקמת ממשלה רחבה". בכירי הליכוד בשיחה עם פרס צילום: יוסף אבי יאיר אנגל)/מערכת וואלה!, צילום מסך

יתר המפלגות יגיעו לבית הנשיא מחר, בשני מקצים. בראשון, שיתחיל בשעה 9:00, יגיעו נציגי מפלגת העבודה ואחריהם נציגי הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. המקצה השני יחל בשעה 15:20. התנועה בראשות ציפי לבני תהיה המפלגה הראשונה שתגיע לנשיא ואחריה יגיעו מרצ, רע"מ-תע"ל, חד"ש ובל"ד. קדימה, שבפעם הקודמת פתחה את סבב ההתייעצויות כמפלגה הגדולה עם 28 מנדטים, הידרדרה לסוף התור כמפלגה הקטנה ביותר עם שני מנדטים בלבד. על פי ההערכות במערכת הפוליטית, בין 75 ל-82 חברי כנסת צפויים להמליץ לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו. מרגע שיטיל פרס את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, על פי החוק יש לנשיא המדינה סמכות להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים.

במהלך המשא ומתן הקואליציוני, "יש עתיד", צפויה לדרוש מהליכוד-ביתנו את תיק הבינוי והשיכון וכן את ועדת הכספים של הכנסת. מדובר בשני מוקדי כוח גדולים, שנמצאים היום בידי המפלגות החרדיות – משרד השינוי אצל השר אריאל אטיאס מש"ס וועדת הכספים בידי ח"כ משה גפני מיהדות התורה. חברי המפלגה החרדית-אשכנזית דרשו עד כה את ראשות הוועדה בכל משא ומתן קואליציוני לכניסתם בממשלה, ועמדת הכוח העניקה להם את היכולת לפקח על העברות הכספים בממשלה. לאחר הבחירות הקודמות ב-2009, במהלך הרכבת הממשלה, התנהל מאבק עיקש בין גפני לבין חברו למפלגה, יעקב ליצמן, על תפקיד יו"ר ועדת הכספים. גפני ניצח וליצמן, כפרס ניחומים, הסתפק בסגנות שר הבריאות. גורמים ב"יש עתיד" הסבירו כי הוועדה היא "בלוק חשוב" שיכול לעצור הזרמת כספים שהממשלה החליטה עליה. לכן חשוב לדעתם שחבר "יש עתיד" יחזיק בתפקיד, כדי לדאוג שהכספים ינותבו לפי מה שרוב העם חושב עליו.

"זכות גדולה וחובה מפורשת כאחד"

במהלך הטקס הודה הנשיא לחברי ועדת הבחירות המרכזית ולעומד בראשה, פנה אליהם ואמר כי "עשיתם את המלאכה הקשה והמורכבת באופן מעורר כבוד. תרשו לי מילה אישית. אני מכיר את השופט אליקים רובינשטיין שנים רבות וזכיתי אפילו להשתתף בחגיגת נישואיו, שיצרה משפחה של משפטנים. מששמעתי שאתה, ידידי אליקים, תעמוד בראש ועדת הבחירות המרכזית, ידעתי שהיא תנוהל במירב האחריות, ההגינות והיושר האינטלקטואלי - ואכן כך היה. תודת האומה נתונה לך".

פרס התייחס למלאכת הרכבת הממשלה וכן לתפקידו כנשיא – הטלת המשימה על ראש המפלגה שעליו ימליצו יתר המפלגות. "אני מודע לכך שהאחריות המוטלת עליי לפי החוק היא כבדה מאוד, ובכוונתי לקיימה תוך נאמנות מלאה לחוק ומחויבות לאזרחי המדינה, כדי לאפשר הקמתה של הממשלה אשר תשקף את רצון העם בהקדם האפשרי", אמר הנשיא, והוסיף כי "אשתדל לעשות זאת בדחיפות הנדרשת מבלי לקפח את האפשרות המלאה של כל אחת מהסיעות להשמיע את עמדתה במלואה. אני רואה בזאת זכות גדולה וחובה מפורשת כאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully