וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד המפלגות לנשיא מתחיל: כמה ימליצו על נתניהו?

פנחס וולף וניר יהב

29.1.2013 / 0:00

פרס יקבל היום את תוצאות הבחירות הרשמיות ולאחר מכן יגיעו נציגי המפלגות כשהאחרונה היא קדימה. מלבד הליכוד-ביתנו, צפויים להמליץ על נתניהו גם יש עתיד, הבית היהודי וש"ס

בין 75 ל-82 חברי כנסת צפויים להמליץ לנשיא המדינה, שמעון פרס, להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו. היום (רביעי) יחל הליך קבלת ההמלצות לאחר שפרס יקבל לידיו את תוצאות הבחירות הרשמיות. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי הליכוד-ביתנו עם 31 מנדטים, יש עתיד עם 19 מנדטים, הבית היהודי עם 12 מנדטים, ש"ס עם 11 מנדטים, וייתכן שגם יהדות התורה עם שבעת חברי הכנסת שלה, ימליצו על נתניהו, בעוד שהמפלגות האחרות כנראה לא ימליצו על איש - גם לא על יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ'.

שמעון פרס בקלפי, ינואר 2013. רויטרס
עובר אל הנשיא. פרס ביום הבחירות/רויטרס

הפעם הזאת מלאכת הרכבת הממשלה מלווה בהרבה פחות מתח מהתחושות שליוו את נושא ההמלצות לנשיא אחרי בחירות 2009 – אז תמיכת ליברמן הייתה נתונה בסימן שאלה, כשבשיא המתח הוא בחר לנפוש בבלרוס. נתניהו ולבני נאלצו לכסוס ציפורניים עד לשובו, אז שלח לשניים מכתב עם דרישות ישראל ביתנו ורק בסוף התהליך הודיע על תמיכה בנתניהו. אחת הסברות של איחוד נתניהו-ליברמן לפני הבחירות הייתה החשש שליברמן ישוב על אותו תרגיל גם בפעם הזאת. כעת הוא יחד עם נתניהו.

יאיר לפיד מצידו החליט לקטוע את האשליה ליצירת גוש חוסם כשעוד הייתה בחיתוליה והודיע שלא יהיה שותף לגוש חוסם עם ה"זועביז". נאמנים למצע שלהם הקובע כי ראש המפלגה הגדולה ירכיב את הממשלה, אנשי "יש עתיד" ימליצו על נתניהו. "על פי תכנית יש עתיד לשינוי שיטת הממשל ראש הממשלה יהיה אוטומטית ראש הסיעה הגדולה", נמסר מהמפלגה. "לא ראוי שננהג אחרת". מלבדם, גם הבית היהודי, למרות הכתף הקרה לה זכה נפתלי בנט מנתניהו, וש"ס יצטרפו להמלצה. יהדות התורה עושה כעת "שריר" ומשאירה את המצב מעומעם, אך גורמים במפלגה רמזו כי כנראה שכך גם הם ינהגו. ייתכן שלממליצים על נתניהו יצטרפו גם שני חברי הכנסת של קדימה.

התנועה תצטרף לממשלה?

מה עם מועמד מגוש השמאל? כנראה שלא יהיה. במרצ החליטו שלא להמליץ על איש. בכל מקרה לא ריאלי שגורם בגוש ירכיב את הממשלה, אז אין טעם להודיע, הסבירו גורמים במפלגה. בעבודה ובתנועה טרם החליטו כיצד לנהוג, אך ההערכה היא כי בסופו של דבר יחליטו להשאיר את הבחירה בידי הנשיא – כלומר לא להמליץ על איש, גם לא על יחימוביץ'.

ומה קורה במפלגות הערביות? נציגי רע"מ-תע"ל, בל"ד וחד"ש ייפגשו עם הנשיא ביום חמישי ולא ימליצו על אף מועמד. "אנו נגיד לנשיא פרס שאין בקרב המועמדים אף אחד שיכול לשרת את האינטרסים של המגזר הערבי", אמר לוואלה! חדשות ח"כ מסעוד גנאים. "אנו רוצים בהקמת ממשלה שמאמינה בשלום ובצדק כלפי הערבים. לצערנו אנו לא רואים שיש מועמד כזה מבין אלו שרואים עצמם מועמדים להרכיב ממשלה". יו"ר המפלגה, ח"כ ג'מאל זחאלקה, אמר כי "נגיד לנשיא שהממשלה צריכה להפסיק את ההתנחלויות, לקדם שוויון בין יהודים לערבים ולבוא עם תכנית מפורטת בנושא". ח"כ דב חנין הבהיר את עמדת מפלגתו חד"ש. "מה שבטוח הוא שלא נמליץ על נתניהו", אמר ח"כ חנין. "נמליץ לו להטיל על מי שייקח את ישראל בכיוון ההפוך מנתניהו - כלומר, מי שיקדם שלום וצדק חברתי".

ההערכה במערכת הפוליטית היא שבסופו של דבר הממשלה תורכב מהליכוד, יש עתיד, הבית היהודי, ש"ס ואולי אולי גם התנועה. בכירים בתנועה אמרו לוואלה! חדשות כי "לא כיף לשבת באופוזיציה, במיוחד כשאנחנו בסך הכל עם שישה מנדטים. אבל למרות זאת, ניכנס לממשלה רק אם היא תקדם תהליך מדיני". אם כך יהיה המצב, יחימוביץ' תוכרז כיו"ר האופוזיציה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם אביגדור ליברמן לאחר היוודע תוצאות הבחירות לכנסת ה-19, ינואר 2013. רויטרס
המלאכה עוד לפניו. נתניהו וליברמן בליל הבחירות/רויטרס

כאמור, הליך קבלת ההמלצות לנשיא יחל מחר, כשבשעה 17:30 הנשיא יקבל את תוצאות הבחירות הרשמיות מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין. בתום הטקס יחל הנשיא בסבב התייעצויות עם נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת ה-19, על פי סדר הגודל של המפלגות. כך, הליכוד ביתנו ויש עתיד יהיו המפלגות הראשונות להגיע להיוועצות אצל הנשיא.

יתר המפלגות יגיעו לנשיא ביום חמישי, בשני מקצים. בראשון, שיתחיל בשעה 9:00, יגיעו נציגי מפלגת העבודה ואחריהם נציגי הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. המקצה השני יחל בשעה 15:20. התנועה תהיה המפלגה הראשונה שתגיע לנשיא ואחריה יגיעו מרצ, רע"מ-תע"ל, חד"ש ובל"ד. קדימה שבפעם הקודמת פתחה את סבב ההתייעצויות כמפלגה הגדולה עם 28 מנדטים, הידרדרה לסוף התור כמפלגה הקטנה ביותר עם שני מנדטים בלבד.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, על פי החוק יש לנשיא המדינה סמכות להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully