וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבן גוריון עד נטורי קרתא: כרזות מ-4 מערכות בחירות

בגין נגד בן גוריון, התחייה נגד שלטון ערבי ביש"ע, מרצ נגד פגיעה בבעלי חיים, ונטורי קרתא נגד השתתפות בבחירות. הכרזות ההיסטוריות האחרונות מתוך ארכיון הספרייה הלאומית

1955: "מיזוג גלויות בנוסח בן-גוריון"

היריבות בין מפא"י בראשות ודוד בן-גוריון ובין "חירות" בראשות מנחם בגין הייתה בעלת אופי מורכב. פרט למחלוקות הרעיוניות, היו בין המחנות משקעים קשים מתקופת ההתנגדות לבריטים, ולא פחות מכך – איבה אישית. האיבה רחשה בקרב פעילי כל מפלגה כלפי מנהיג המפלגה היריבה, אף יותר מאשר בין בן-גוריון ובגין אישית, הגם שאף מן הבחינה הזאת הייתה לא פעם אווירה קשה.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך או אחרת, לקראת הבחירות בשנת 1955, מערכת הבחירות השלישית בתולדות המדינה, נצברה מנה גדושה של טינה ובוז בין הצדדים. מפא"י הציגה את בגין באורח נלעג, כדמגוג ריקני וכאיש גבולי מבחינה אישיותית. גם "חירות" לא טמנה ידה בצלחת והכרזה שלפנינו היא דוגמה לכך, ואפילו דוגמה מתונה.

בכרזה מוצג דוד בן-גוריון כמנהיג שתלטן המבקש לנכס לעצמו את כל הזהות היהודית על הגוונים הרבים שבה אשר מתבטאים בבני העדות השונות העולים ארצה. לפי הכרזה, בן-גוריון מגלה רב-פרצופיות: לתימנים הוא תימני, למצרים הוא מצרי, לעירקים הוא עירקי וגם לכורדים הוא פונה כאילו הוא אחד משלהם.

1988: התחייה נגד אוטונומיה ערבית ביש"ע

תנועת התחייה קמה מתוך ההתנגדות בשורות הליכוד להסכם השלום עם מצרים ולנסיגה מחצי-האי סיני – נסיגה שכללה פירוק כל היישובים הישראליים שהוקמו בו, כולל העיר ימית. באוקטובר 1979, חודשים לא רבים לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים, שהפך את הנסיגה לעובדה ברורה, פרשו מן הליכוד חברי הכנסת גאולה כהן ומשה שמיר. הם היו לסיעה שנטלה לעצמה את השם "התחייה". התנועה נשאה אופי של תנועת מחאה, על רקע הפעילות נגד הנסיגה מסיני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לקראת הבחירות בשנת 1981 עמד בראש "התחייה" הפיזיקאי פרופ' יובל נאמן, ובבחירות לכנסת העשירית זכתה המפלגה בשלושה מנדטים. בבחירות בשנת 1984 הביא איחוד עם "צומת" של רפאל איתן להישג של חמישה מנדטים, אך לפני הבחירות הבאות פרשו אנשי "צומת" מן המפלגה.

לקראת הבחירות בשנת 1988 חידדה "התחייה" את המסר נוכח המציאות החדשה של ראשית האינתיפאדה הראשונה. הכרזה שלפנינו חדה, והמסר בה פשוט: תכנית האוטונומיה שדובר בה באותם ימים תקים שלטון ערבי ביהודה, שומרון ועזה. ואין דבר ש"התחייה" התנגדה לו יותר.

2003: גם לבעלי החיים יש בית פוליטי

ממערכת בחירות אחת לאחרת, משנה לשנה, גוברת בציבור הישראלי המודעות הסביבתית והערנות לנושאים "ירוקים". אחד הנושאים הללו נוגע לבעלי החיים, ובפרט לחיות הבית. מפלגות במרכז ובשמאל הישראלי זיהו את רחשי הלב בקרב מצביעים רבים, ונושאים סביבתיים והומניטריים מהסוג הלא-פוליטי החלו להופיע בכרזות ובתשדירים לקראת הבחירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפנינו דוגמה לכך, ממערכת הבחירות של שנת 2003, כשמפלגת "מרצ" מדגישה באורח מובהק את עניין זכויות בעלי החיים כתחום שהיא מתכוונת לקדם. ולא זאת בלבד, אלא שהכרזה מספרת לנו שהעניין הוא חלק במצע של המפלגה: "לכל בעל חיים הזכות לחיות בשלווה, חופשי מכאב, רעל וסבל, בסביבה אוהבת וידידותית לו, ובתנאים העונים על צרכיו הטבעיים, בהתאם למינו ולתנאי הסביבה".

הפנייה מכוונת לא רק לבעלי חיות הבית, אלא לכך שמרצ מתנגדת להרעלת בעלי חיים על-ידי פיזור רעל בחצרות, ושהיא גם יוצאת נגד ניסויים בבעלי חיים ושימוש לא אנושי בהם. המפלגה מתגאה בפורום בעלי החיים שהיא מקיימת ומזמינה את הציבור ליטול בו חלק פעיל, בוודאי בפזילה למתחריה הירוקים.

2009: נטורי קרתא נגד "הבחירות הטמאות"

מאז ומעולם התנגדו "נטורי קרתא" להשתתפות בבחירות לכנסת. התנגדותה של הקבוצה הקיצונית הקטנה לא שככה כהוא זה ממערכת בחירות אחת לאחרת. הקבוצה החרדית, שאינה מכירה במדינת ישראל או בלגיטימיות שלה, אינה נוהגת לקבל אפילו את קצבאות הביטוח הלאומי מידי מוסדות המדינה. לשיטתם, מדינת ישראל והציונות הן חטא נורא, עניין שיש לבכות עליו ולא לתת יד להתנהלותו בשום צורה ודרך. מבחינת "נטורי קרתא" הרגע שבו יש להתנגד למדינה באורח החד ביותר הוא ביום ההצבעה בבחירות לכנסת, ריבון המדינה הציונית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעניין לראות כי התמונה שלפנינו מתעדת הדבקה של כרוז על גבי לוח מודעות בשכונה חרדית, באופן שחוסם את הכתוב במודעות. ההדבקה האלכסונית וההדפסה ללא זיהוי המדפיס או מזמין המודעה מעידים על אופייה הפיראטי של הפעילות של "נטורי קרתא".

אנשיהם פושטים על הרחוב, בוודאי עם ליל, ומותירים את סימניהם על לוחות המודעות. הנוסח בסיסי וחד: ההשתתפות "בבחירות הטמאות" היא חטא. הפיתוי קיים, הדבר ידוע, אך אסור להתפתות, אסור להיכנע ליצר: "לא תאבה להם!"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully