וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי לילה חשוך: אספקת החשמל בחדרה מתחדשת

שלומי גבאי

9.1.2013 / 7:57

2,500 בתי אב עדיין מנותקים מחשמל בעיר, בתום לילה שבו מרבית העיר נותרה בחושך. הלימודים במזרח העיר לא יתקיימו היום בעקבות חסימת דרכים שנגרמה בשל ההצפות באזור

צילום: שלומי גבאי, דרור פיקלני, עריכה: מיכאל ברגמן

פגעי הסערה: 2,500 בתי אב בחדרה עדיין מנותקים מאספקת החשמל הבוקר (רביעי), בעקבות ההצפות שהחלו אתמול בעיר. במהלך הלילה נותקו מרבית תושבי העיר מחשמל, והבוקר מורגשים ניתוקים בעיקר באזור התעשייה של העיר. בשכונת בית אליעזר, שבחלקה המזרחי של חדרה, לא יתקיימו הבוקר לימודים, זאת מאחר שהדרך לשכונה חסומה. עם עלות הבוקר מתגלות עשרות מכוניות שקועות במים, שניזוקו באופן קשה. כמו כן, מורגשים עומסי תנועה ברחבי העיר.

אמש פונו עשרות מתושבי העיר בשל הצפות חמורות שנגרמו מעליית נחל חדרה על גדותיו. כוחות הכיבוי המשיכו במהלך הלילה לפנות את התושבים מרחוב צה"ל על גבי גגות הכבאיות וגם באמצעות סירות גומי. במקביל, הוזעקו למקום צוותי חיל הים כדי לסייע בחילוץ. מספר מכוניות כוסו לגמרי במים ומספר עסקים סמוכים הוצפו.

סבטלנה, עובדת בחנות במתחם "מיקס" שהוצף, סיפרה אחרי שירדה מהכבאית: "במהלך העבודה היה גשם חזק ופתאום הבחנו שכמות גדולה של מים מתקרבת לעבר החנות. ניסינו לחסום את כניסת המים בעזרת חסימת הדלתות, אך הזרם התגבר ולמעשה חדר לחנות. כל העובדים נכנסו לחרדה ולפאניקה. כבאים שהגיעו החלו לחלץ אותנו בסירות גומי למקום יבש והיה מאוד מפחיד".

רחוב צה"ל בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
כבאית בחדרה, הלילה/שלומי גבאי

בשעות הבוקר ובמהלך שעות היום עולה צריכת החשמל, דבר שייצור בעיה בהמשך החזרת אספקת החשמל. חברת החשמל פונה לתושבי האזור ומבקשת להשתמש בחשמל רק למטרות הכרחיות על מנת לסייע בכך לצריכת חשמל נמוכה יחסית כדי לספק ליותר לקוחות חשמל באזור. העבודות נמשכות על ידי צוותים מתוגברים של חברת החשמל .

ראש עיריית חדרה, חיים אביטן, סיפר אמש לוואלה! חדשות כי בימים האחרונים ירדו כמויות אדירות של ממטרים בעיר, וכתוצאה מכך נחל חדרה עלה על גדותיו והציף מספר רחובות. "העירייה הקימה מוקד חירום לתושבים ופועלת בכדי לסייע לכל מי שיש בעיה בביתו או באזור מגוריו. כל עובדי העירייה, לרבות המנהלים, פועלים בשטח ויחד עם כוחות ההצלה מעניקים שירותי סיוע וחילוץ לתושבים. אינני זוכר בכל שנותי כמות כזאת של גשם, ואני מקווה שהמים ינוזקו במהרה וכולם יוכלו לחזור לסדר היום הרגיל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חילוץ ברחוב צה"ל בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
כוחות כיבוי פועלים לחילוץ בחדרה/שלומי גבאי

לבת חפר הוזעקו כוחות של חיל האוויר כדי לסייע בפינוי לכודים בשל ההצפות בשישה רחובות, בהם גובה המים מעל לשני מטרים. משפחה שנתקעה אמש מול תחנת מגן דוד אדום בראש העין, לאחר שכל האזור הסמוך הוצף בשל עליית המים בנחל רבה, נדרשה לעלות לגג הרכב. כוחות ההצלה שהגיעו למקום חילצו את שני ההורים ושלושת ילדיהם מהרכב.

טפסר יצחק שילן, מפקד כיבוי והצלה נתניה, שנמצא במקום: "ככל הנראה נחל שכם הסמוך ליישוב עלה על גדותיו. מספר רחובות הוצפו בגובה של שני מטר והבתים ברחובות אלו הוצפו לחלוטין. התושבים עלו לקומות השניות ואנשי הכיבוי עוברים עם קייק מבית לבית כדי לבדוק האם הכל בסדר עם התושבים. יש פה גם דחפור שעובד במקומות שחובה לפנות אנשים מוגבלים. הבעיה היא שהמים מאוד מלוכלכים ומסריחים. עד כה לכל התושבים שלום ויש אישה אחת בהריון שאנו מחלצים אותה כי היא צריכה להתפנות מהמקום. כרגע אנו ממתינים לצוותים של חיל הים שיסייעו בפינוי כל התושבים".

רחוב צה"ל בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
רחוב צה"ל בחדרה/שלומי גבאי

מוקדם יותר אתמול נלכדו 150 תלמידים בבית ספרם, אשר הוצף במי הגשמים. התלמידים, שהיו בתוך בתי ספר בשכונת בית אליעזר, חולצו לבתיהם בסיוע המשטרה ועיריית חדרה. אוטובוסים שהעמידה העירייה הובילו את הילדים לבתיהם. בשלב זה נותרו כ-12 מורות שעדיין נמצאות בתחום בית הספר. ברגעים אלה כוחות משטרה ועיריית חדרה פועלים לחלצן ולהעלותן למיניבוס שממתין להן. לא היו נפגעים באירוע. רב פקד גיל אלחדד סגן מפקד משטרת חדרה מסר: "כל התלמידים הושבו לבתיהם בסיוע השוטרים. כרגע ציר התנועה הראשי לשכונת בית אליעזר חסום בשל ההצפה. אין מעבר לכלי רכב פרטיים עד שהמים ינוקזו".

סערת חורף: כותרות אחרונות
100 מפלסות בירושלים: "מקווים שהשלג לא יאכזב"
חורף היסטורי: סכר דגניה ייפתח שוב אחרי 20 שנה?
גם הגדה עולה על גדותיה: בתים הוצפו ועצים נעקרו

כוחות ההצלה מפנים תושבים שנלכדו בהצפות בחדרה, 8 בינואר 2013. שלומי גבאי
כוחות הצל שהוזעקו לאזור הצפות בחדרה, הלילה/שלומי גבאי

בית הספר עצמו הוצף במים ובשל כך מאות התלמידים ואנשי הצוות לא הצליחו לצאת ממנו. למקום הוזעקו כוחות הצלה, כיבוי ומד"א יחד עם רכבי 4X4 שסייעו בפינוי. הנהלת בית הספר הודיעה לכל הורי התלמידים על המצב, אך הבהירה כי אין פאניקה או לחץ בקרב התלמידים הלכודים.

מוקדם יותר אמר מאיר, אביו של אחד התלמידים לוואלה! חדשות: "מפליא אותי שדבר פשוט לכאורה הופך למבצע מסובך בכדי להשיב ילדים לבתיהם", אמר האב והוסיף: "תראו מה קצת גשם עושה בישראל, תארו לכם מה היה קורה אילו היינו מקבלים את כמויות הממטרים שיש באירופה".

גם בקרב תושבי השכונה המצב גרם לתסכול רב. אורלי, תושבת בית אליעזר, שאינה מצליחה להגיע לביתה כבר שעות אמרה: "אני לא מאמינה שבישראל בשנות האלפיים המתקדמות הגענו למצב שלא ניתן להגיע הביתה כבר שעות רבות בשל תנאי מזג האוויר. לא יתכן שתשתיות הכבישים לא מתאימות לניקוז כמויות הגשם. אני נמצאת אצל ההורים שלי ואין לי אפשרות להגיע לביתי, דבר שמקשה מאד עלי ועל הילדים".

נחל חדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
נחל חדרה עלה על גדותיו הבוקר/שלומי גבאי

המשקעים הבלתי פוסקים הציפו במהלך היום אזורים בתל אביב, בנתניה בעמק יזרעאל ובשפלה. במקביל, אמש דווח כי רכב ועליו ארבעה נוסעים נלכד בנחל אלכסנדר, סמוך לעיר טייבה. למקום הוזעקו כוחות חילוץ בסיוע מסוק משטרתי שפינו בשלום את הלכודים. מעט צפונית משם בבאקה אל גרבייה, מסוקי צה"ל ועליהם צוותי יחידת 669 פעלו לחלץ 15 בני אדם שנתקעו על גג צריף בשטח פתוח - כאשר מי שיטפון איימו לסחוף אותם. הם חולצו אחד אחד בכבל על ידי מסוק היסעור. ההחלטה לחלצם באופן מוסק התקבלה לאחר שלא התאפשרה גישה לאזור על בסיס הצירים. כל הלכודים שחולצו קיבלו טיפול רפואי ראשוני על ידי פרמדיקים של מד"א, ושישה מהם פונו במצב קל לבית החולים מאיר בכפר סבא כשהם סובלים מהיפותרמיה.

כעבור זמן קצר נדרשו אנשי כוחות ההצלה לחילוץ נוסף בבאקה אל גרבייה – כאשר שלושה בני אדם שנסעו ברכב פרטי נלכדו בזרם. הרכב בו נסעו השלושה כוסה במים עד הגג, והנוסעים נאלצו לעלות על גג עד שהמחלצים יגיעו. עוד נודע כי סמוך לכפר גליקסון, שליד מחלף עירון, נסחף רכב פרטי בשל הזרימה של אחד הערוצים שבאזור. כוחות כיבוי פעלו לחלצו.

חילוץ מוסק נוסף של יחידת 669 אירע ביו"ש. מסוק עם לוחמי היחידה פינה ארבעה חיילים שנתקעו עם רכב צבאי באזור ריחן שבצפון השומרון. מדובר ברכב של סגן מ"פ נחל חרדי.

חילוץ ברחוב צה"ל בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
בית מוצף בנתניה, היום/שלומי גבאי

במפעלי גרנות הסמוכים לגן שמואל נאלצו מספר עובדים לעלות על גג המבנה ולהמתין לחילוץ לאחר שהשטח בו היו הוצף במים. צוותי כיבוי מתחנת חדרה נקראו למקום.

באופן אבסורדי, אלו שאמונים על החילוץ מההצפות, אנשי הכיבוי של תחנת חדרה, גילו כי התחנה שלהם הוצפה במים. התברר כי קיים סיכון לשוהים במקום שכן רשת החשמל והבקרה נמצאת במרתף שהוצף אף הוא. לפיכך, תחנת הכיבוי הועתקה למבנה אחר של עיריית חדרה משם מנוהל החפ"ק. כוחות מתחנות אחרות הוקפצו על מנת לסייע לעמיתיהם וכדי להתמודד עם הקריאות הרבות באזור. נחל רבה הסמוך לראש העין עלה על גדותיו והציף את תחנת מד"א בעיר. על מנת לא לשבש את שירותי החירום בעיר הורה מנכ"ל מד"א לצוותים לעבוד מאתר חלופי בעיר והפעילות נמשכת כסדרה.

ההצפות הגיעו אפילו לירושלים: מים חדרו לבתים בשכונת רמות שבצפון העיר. צוות כיבוי שהוזעק לדירה ברחוב יוסף אלבז דיווח שהרחוב כולו מוצף מים. בסך הכל עשר דירות הוצפו והמשפחות פונו מבתיהן. דווח כי המים ברחוב הגיעו עד לגובה מטר וחצי. אנשי העירייה, הכיבוי וחברת הגיחון עובדים במקום עם משאבות מים על מנת למנוע הצפה של דירות נוספות. חברת החשמל ניתקה את החשמל באזור כדי למנוע התחשמלות.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מתכוננן לשלג, ינואר 2013. עומר מירון
בירושלים נערכים לשלג, גם ראש העיר ברקת/עומר מירון

עוד אירוע חריג נרשם בפתח תקווה. למד"א ירקון נמסר על אוטובוס שנתקע בשלולית גדולה ברחוב עדס שפיק שבשכונת עמישב. נוסעי האוטובוס נלכדו בתוך כלי הרכב, וכוחות ההצלה נדרשו לפנותם.

בשל מזג האוויר ועליית נחל שיטה על גדותיו, הוצפו אמש מספר אגפים בבית סוהר שיטה שבצפון. אחרי הערכת מצב שקיים נציב שב"ס, אהרון פרנקו, הוחלט על פינויים של כ-160 אסירים לבתי סוהר חלופיים. הפינוי ייעשה באמצעות כוחות יחידת נחשון והמחוז הצפוני בשב"ס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצפה בנחל שילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, גם במקומות אחרים בארץ סבלו היום מההצפות. סמוך לנמל התעופה בן גוריון, נכנס גבר עם קיאק לנחל איילון הגועש, שעלה על גדותיו. הגבר, בן 51, הסתבך במערבולת והתהפך עם הקיאק, וחולץ בידי צוות מגן דוד אדום שפינה אותו לבית החולים שיבא בתל השומר, כשמצבו מוגדר קל והוא סובל מהיפותרמיה. באזור לכיש חולצו שמונה בני אדם באמצעות סירות.

בנתניה הוצפה דירה ברחוב השושנה, ושלוש קשישות ששהו בה נפגעו באורח קל וטופלו בידי צוות מגן דוד אדום שהוזעק למקום. בשכונת הארגזים בתל אביב הוצפו שני בתים, וכוחות משטרה בליווי העירייה חילצו 12 בני אדם מהמתחם.

נתיבי איילון, ינואר 2013. קובי אליהו
האיילון עלה על גדותיו, הבוקר/קובי אליהו

אחרי שבכמה אזורים נותקו תושבים מהחשמל בשל קריסת עצים על עמודי מתח, מחברת החשמל נמסר כי "ל-99.8% מכלל האוכלוסייה יש חשמל, וכי מדובר בתקלות בודדות ברחבי הארץ". לדברי החברה, יש עומס חריג בפניות למוקד, "אבל אין בעיה של אספקת חשמל. נכון לעכשיו בכל רגע יש מעל 1,000 עובדים שנותנים מענה מיידי לכל בעיה".

בנוגע להפרעות בתנועת הרכבות שנגרמה אף היא בשל תנאי מזג האוויר, מרכבת ישראל נמסר כי רכבות הלילה בקו נהריה - חיפה - ת"א - נתב"ג - באר שבע לא יופעלו. "לגבי שאר הרכבות, נכון לעכשיו הן יופעלו לפי לוח הזמנים הרגיל, בכפוף לשינויים תלויי מזג האוויר. מומלץ להתעדכן סמוך למועד הנסיעה", נמסר.

מאז החלה הסערה ביום חמישי, טיפלו כוחות מד"א בלמעלה מ-29 נפגעים, בהם 19 נפגעים שטופלו היום. בין הנפגעים הרבים, כאלו שנפצעו בתאונות דרכים בשל התנאים הקשים בכבישים, כאלו שנפגעו בשריפות ונפגעים רבים כתוצאה מהיסחפות במים הסוערים וכתוצאה מפגיעת חפצים שונים שקרסו או עפו ברוח המשתוללת.

בהכנת הידיעה השתתפו: מיכל רשף, אמיר בוחבוט ושבתי בנדט.

עדכון ראשון: 18:24

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully