וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיצג וידיאו חושף את הנעשה במעבדות הניסויים בבע"ח

31.12.2012 / 8:30

מיצג ראשון מסוגו בישראל שמכיל תמונות קשות חושף את החצר האחורית של חברות הקוסמטיקה בעולם ופותח צוהר לנעשה במעבדות הניסויים בבע"ח

בשבוע האחרון שככו הדי המחאה נגד משחטת בשר "אדום אדום", שהתנהלותה שנחשפה בתחקיר כלבוטק זיעזעה (לרגע, כך נדמה) מאות אלפי צופים שקראו לחרם צרכנים. התמונות הקשות, בשעת פריים טיים טלוויזיוני, חשפו לרגע אחד את המתרחש מאחורי תעשיית הבשר והפכו את קירות בתי המטבחיים לשקופים. "מסירים את הכפפות", מיצג מחאה ראשון מסוגו בישראל שנערך החודש בתל אביב, חושף גם הוא את המתרחש מאחורי קירות מעבדות הניסויים בבעלי חיים, דרך שימוש בשחקנית כ"חיית מעבדה אנושית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיצג ראשון מסוגו שנערך בחלון ראווה בנמל תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"התזמון של המיצג לא הגיע במקרה", מספרת עדי וינטר, דוברת האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים שעומדת מאחורי המיצג. "בתחילת החודש הגשנו יחד עם עמותת "תנו לחיות לחיות" עתירה לבג"ץ נגד הנחיה של משרד הבריאות, שהורה לחברות קוסמטיקה שאינן עורכות ניסויים בבעלי חיים, להפסיק לסמן את מוצריהן בסמל הארנב". ההוראה הגיעה בעקבות חוק שעבר בכנסת לפני כשנתיים שיישומו אמור להתחיל היום, ואינו מתיר שיווק של מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים. על אף החדשות הטובות לכאורה, אנשי האגודה טוענים שייווצר מצב של בלבול הצרכן, בעיקר מפני שהחוק למעשה יכשיר כל מוצר שנוסה על בעלי חיים עד לסוף 2012 וייצור מצג שווא כאילו לא נוסה בבעלי חיים בכלל. על המיצג מספרת ויטנר כי "הבחירה ב'חיית מעבדה נשית' לא הייתה במקרה, ומבחינתנו אף קבוצה מוחלשת, לא נשים ולא בעלי חיים, הם אובייקט לניצול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמל הארנב עומד להיעלם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שמגלמת את חיית המעבדה היא נוי נהרדעא, סטודנטית למשחק בת 22, שבילתה שעות בצפייה בסרטונים המתארים את הסבל שעוברות חיות המעבדה בניסויים, כדי שתוכל לייצג אותם נאמנה. "בתור מי שהפכה לצמחונית בגיל יחסית צעיר, אחרי צפייה בסרטון שמציג התעללות בבע"ח, מאוד חששתי לצפות בסרטונים כאלה שוב", היא מספרת. בין הבדיקות שדימו על נוי היו ניסויי הרעלה בגז המבוצעים על כלבים המולעטים ברוב המקרים בעשן סיגריות, ניסויי מוח והזלפת חומרים רעילים לעיינים - שלרוב נעשה על ארנבות בשל העובדה שאין להן מערכת דמע, כך שהחומרים נשארים בתוך העין וגורמים לצריבה קשה. "מכל הסרטונים שראיתי היה סרטון אחד שמאוד נגע לי ללב, על קוף מעבדה שנלקח מאימו מגיל צעיר, עבר ניסויים במעבדות קוסמטיקה ולבסוף הוצל. לאורך כל המייצג הרגשתי שאני זה הוא. הכאב שאני מדמה במיצג חשוב להגיד, הוא לא כאב פיזי, אלא נפשי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כאב נפשי ולא פיזי. משתתפי המייצג/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין הבדל בין סבל וכאב של אנשים וחיות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרעיון של המיצג הישראלי קיבל השראה ממייצג דומה שנערך באפריל השנה על ידי אמנית אנגליה ששמה את עצמה כחיה במעבדה בחלון ראווה של חברת קוסמטיקה. גם פה בחרו היוצרים להשתמש בחלון ראווה של החנות "קום איל פו" בנמל תל אביב שנרתמה לעניין. "המטרה הראשונה הייתה לזעזע את עוברי האורח בנמל מהניסויים שנעשים בבת אדם, מתוך הנחה שהם יודעים שאין הבדל בין סבל וכאב של בעל חיים ובני אדם", מספר נועם ורדי, במאי המיצג. בהרבה מקרים אנשים בוחרים שלא לראות את מה שעובר על בעלי חיים במעבדות, וחשבנו שכל עוד ברור לצופה שמדובר בשחקנית ולא במקרה אמיתי יהיה לו קל יותר להביט. בפועל נוצר סרטון שכנראה קשה לצפייה עבור חלק מהאנשים, ואני רוצה לקוות שהם יבחרו לא לעצום עיניים ולתת יד לתעשייה שהופכת את החיות למוצר שאפשר להשתמש בו".

לרשימת חברות הקוסמטיקה שאינן מבצעות ניסויים בבעלי חיים לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully