וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למשבר הבא: אושרה הקמת 1,500 דירות ברמת שלמה

17.12.2012 / 16:59

פרסום ראשון: התכנית לבנות בשכונה הירושלמית שמעבר לקו הירוק הביאה בעבר למשבר ביחסי ישראל-ארה"ב, כשפורסמה בעת ביקור סגן הנשיא ביידן. הסיכויים לערער עליה קלושים

תכנית הבנייה בשכונת רמת שלמה, השוכנת מעבר לקו הירוק בירושלים, אושרה אחר הצהריים (שני) בוועדה המיוחדת להשלמת תכניות – שלוחה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים, כך נודע לוואלה! חדשות. על פי התכנית, תוכנית צפויה השכונה להתרחב ב-1,500 יחידות דיור נוספות. האישור הינו אישור סופי וכל שנותר כעת למדינה זה לשווק את הקרקעות לקבלנים. כזכור, הודעה על הרחבת השכונה פורסמה לפני כשלוש שנים, בעת ביקורו של סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בישראל - וגרמה למשבר ביחסים בין המדינות.

אלא שגם עתה, ישנן שתי אפשרויות פעולה למתנגדים: אפשרות ראשונה היא במידה ויצליחו המתנגדים להשיג שלוש חתימות של חברי הוועדה המחוזית, תינתן האפשרות לערער על ההחלטה לוועדה הארצית לתכנון ובנייה. האפשרות הסבירה יותר היא ערעור לבתי המשפט. בכל מקרה, סיכויי ההצלחה לעצור את המהלך הם קלושים ביותר.

שכונת רמת שלמה במזרח ירושלים. רויטרס
בנייה ברמת שלמה/רויטרס

עקב המשבר שהביאה עמה הפקדת התכנית במרץ 2010 ביחיסם בין ירושלים לוושינגטון, מנע הדרג המדיני את הדיון בהתנגדויות לתכנית - ובכך את המשך אישור התוכנית. כעת, לאחר עיכוב של שלוש שנים איפשר הדרג המדיני את הדיון בהתנגדויות.

כבר בימים האחרונים היה ברור כי כיוון הוועדה הוא אישור התכנית: "הניסיון מלמד שעל כל התנגדות ניתן למצוא פתרון", אמר אמש גורם בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים. "אני מניח שאנשי הוועדה יעשו מאמצים לאשר את הבנייה גם אם הדבר ייארך כמה שעות".

כצפוי, לדיון על ההתנגדויות לבנייה הגיעו מתנגדים רבים, בהם גם מספר מתושבי השכונה שמחו בשל גובה הבנייה ורצון לשמור על הסביבה: "בשכונה קיימות כעת 2,000 יחידות דיור. תוספת 1,500 יחידות משמעותה הכפלה כמעט של השכונה. הדבר הזה לא יכול להיעשות ללא תשתיות מתאימות ובצפיפות כזו", אמר בדיון נציג התושבים.

מרבית המתנגדים לאישור התכנית היו תושבי שכונת שועפט הסמוכה, שהגישו לא פחות מ-38 התנגדויות, אותם ייצג עורך הדין סאמי ארשיד. "הבנייה של השכונה שהיא בעצם התנחלות נעשית על אדמות שהופקעו מהכפר על ידי המדינה בשנות ה-70'. הפקעה, שעד כה לא יצאה לפועל", אמר עו"ד ארשיד לוואלה! חדשות. "אנו לא נגד פיתוח ירושלים, אך אם רוצים לפתח, צריך לפתח קודם כל את שכונת שועפט שסובלת ממצוקת דיור קשה. אנו מבינים שהחלטה כבר נפלה ומה שהיה היום זה סוג של תיאטרון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון עצמו טען ארשיד כי היות ומדובר בממשלת מעבר לפני בחירות, אין לקבל החלטות מדיניות בעלות השלכות רחבות היקף וכי לוועדה אין כלל מנדט לאשר את התוכנית משום שזו לא הוקמה לפי ההליך מסודר ובהחלטת שר הפנים. כמו כן רמז כי חברי הוועדה עצמם עשויים למצוא את עצמם תחת תביעה בבית הדין הלאומי בהאג, כשהזכיר את החלטת האומות המאוחדות להכיר במדינת פלסטין שבירתה ירושלים המזרחית, על כן, לטענתו, המשך בנייה "בשטח הכבוש של פלסטין" עלול להיחשב כפשע מלחמה וניתן יהיה לדרוש את העמדתם לדין של אלו שנתנו את ההוראה לכך.

"חוק יסוד ירושלים קובע את גבולות העיר - ולא האו"ם"

אך לא כולם קטרגו על התכנית. "חוק יסוד ירושלים קובע את גבולות העיר ולא האו"ם והוא בהחלט מכיר בשטח הזה כשטח המוניציפאלי של ירושלים", אמר חבר הוועדה המחוזית יאיר גבאי. "לגבי נושא ההפקעה, אני רוצה לבשר לארשיד שההליך הסתיים כחוק. הוועדה המקומית המליצה להפקיד את התוכנית הזו מתוך ראייה שזו תכנית חשובה לירושלים ובעקבותיה יגיעו גם תכניות נוספות - המשך יבוא". גם חבר הוועדה המחוזית, יוסי דויטש ברך ואמר כי "חבל שהתכנית המתינה כל כך הרבה זמן לדיון בהתנגדויות. כבר שנים רבות בירושלים לא אושרה למגזר החרדי מסה של 1,500 יחידות דיור. צריך בתוך זה צריך לחשוב גם על דיור בר השגה. מדברים על דירות של 95 ממ"ר וצריך לחשוב גם על קטנות יותר, כדי להביא זוגות צעירים".

הדיון בהתנגדויות לתוכנית רמת שלמה, תוכנית 11085, לא נערך בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, כשם שנהוג במקרים אלה, אלא בוועדה מיוחדת להשלמת תכניות המורכבת מנציג משרד הפנים, נציג הרשות המקומית ונציג הוועדה המחוזית. זאת משום שהחוק קובע כי על הוועדה לדון בהתנגדויות לא יאוחר משלושה חודשים מתאריך הפקדתן, כשניתן להאריך את מועד זה עד 10 חודשים. על פי סעיף 109 א', הממונה על המחוז או יושב ראש הוועדה רשאים למנות את ועדת המשנה להשלמת תכניות. זו למעשה "ועדה וירטואלית", שכמעט ולא נעשה בה שימוש והוועדה הזו תתכנס מחר זו הפעם הראשונה מזה שנים רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully