וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מגנים בזהירות את שיגור הטיל מקוריאה הצפונית

רויטרס

12.12.2012 / 9:15

שבוע לפני יום השנה למות אביו, הצליח קים ג'ונג-און לשגר בהצלחה טיל לחלל. ארה"ב התריעה מההשלכות ובריטניה "הצרה" על סדר העדיפויות של המשטר. בערב: דיון במועצת הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

למרות האזהרות, קוריאה הצפונית שיגרה בהצלחה טיל לחלל וככל הנראה הציבה לוויין במסלולו, ובעולם מגיבים בגינויים ברורים - אך מאופקים. פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה (NOARD) הודיע כי השיגור אותר בשעה 09:49 לפי שעון קוריאה (02:49 לפי שעון ישראל). בארה"ב הודיעו כי שיירי השלב הראשון של הטיל המשגר נחתו ב"ים הצהוב", החלק הצפוני של ים סין המזרחי, וכי שיירי החלק השני נפלו לים הפיליפינים. "בשום שלב לא נשקפה סכנה לארצות הברית", נמסר.

ארצות הברית, שהובילה במשך שנים את הלחץ הבינלאומי ואת משטר הסנקציות על פיונגיאנג, גינתה את המהלך כבר בתחילת החודש והגדירה אותו "פרובוקטיבי ביותר". ההערכה במערב היא שתחת מעטה של שיגור הלוויין לחלל, למעשה ביצעה קוריאה הצפונית ניסוי בטיל בליסטי ארוך-טווח ותלת-שלבי, שיוכל לשאת ראש נפץ מכל סוג, גם גרעיני. השיגור הקודם מסוג זה נכשל בחודש אפריל, כשהטיל של קוריאה התפרק כדקה אחרי שהמריא.

צפון קוריאה הודיעה: "שיגרנו בהצלחה לוויין לחלל". רויטרס
תושב קוריאה הדרומית צופה בדיווח על שיגור הטיל/רויטרס

מהבית הלבן נמסר הלילה כי ארצות הברית "עוקבת" אחרי הנעשה בקוריאה הצפונית, ותפעל בנחישות יחד עם הקהילה הבינלאומית כדי להגיב לצעד של פיונגיאנג. דובר המועצה לביטחון לאומי, טומי ויטור, הבהיר כי וושינגטון תשמור על שיתוף פעולה הדוק עם ידידותיה באזור. "בשעות ובימים הקרובים ארה"ב תפעל יחד עם שש שותפותיה ומועצת הביטחון של האו"ם כדי להגיב לצעד", אמר ויטור. "על הקהילה הבינלאומית לשלוח מסר ברור לפיו להפרה נוספת של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם יהיו השלכות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שיגור טיל מקוריאה הצפונית. 12 בדצמבר 2012. רויטרס
שיגור הטיל Unha-3 לפנות בוקר מבסיסו בקוריאה הצפונית/רויטרס

השיגור עורר דאגה לא רק בארה"ב אלא גם בקרב המדינות השכנות לקוריאה הצפונית. רוסיה, שכנתה ממערב של המדינה הדיקטטורית בראשה עומד קים ג'ונג-און, מסרה באמצעות סוכנות הידיעות אינטרפקס כי מערכות ההגנה שלה איתרו את מסלול הטיל ששוגר מקוריאה הצפונית לכיוון דרום. "הטיל לא היווה איום לרוסיה", נמסר. משרד החוץ במוסקבה הביע "דאגה" מהשיגור, שהפר את הוראת מועצת הביטחון, וקרא למדינות האזור "להימנע מפרובוקציות נוספות".

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב. מוסקבה, יוני 2012. רויטרס
במוסקבה הביעו "צער עמוק" מהשיגור. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב/רויטרס

בסין טרם הגיבו באופן רשמי לשיגור. סוכנות הידיעות הממלכתית בבייג'ינג פרסמה הודעה בה נכתב כי "כמו שאר האומות, גם לקוריאה הצפונית יש זכות לבצע ניסויים אזרחיים בחלל החיצון, אך עליה לציית להחלטות מועצת הביטחון, שדורשות ממנה לא לשגר טילים בליסטיים". כמו כן, נכתב בהודעה כי "בשל הנסיבות הרגישות ביותר, כל הצדדים נקראים לרגיעה ולהימנע מליבוי הלהבות כדי שהמצב לא ייצא משליטה". במקביל, נודע כי אמש נשלח לפיונגיאנג נציג בכיר של המפלגה הקומוניסטית, ונפגש עם קים ג'ונג און בשליחותו של הנשיא הנבחר של סין, שי ג'ין-פינג.

בבריטניה, שר החוץ וויליאם הייג אמר כי הוא "מגנה" את העובדה שקוריאה הצפונית העדיפה לשגר טיל מאשר לשפר את איכות החיים של תושיבה. הוא הודיע כי השגריר הקוריאני יזומן לפגישת נזיפה.

מערכת פטריוט שהציבה יפן לקראת שיגור טיל בליסטי בצפון קוריאה, דצמבר 2012. רויטרס
סוללות טילי הפטריוט שהוצבו בחופי יפן לקראת השיגור/רויטרס

ביפן, שהציבה טילי בחופיה סוללות פטריוט מחשש שפיסות מהטיל יסכנו את תושביה, הודיעו כי שיירי הטיל הקוריאני נחתו "כמתוכנן" בים הפיליפינים. הפוליטיקאי שינזו אבה, שצפוי להיבחר בשנית לתפקיד ראש ממשלת יפן, קרא למועצת הביטחון לאמץ "החלטה תקיפה" נגד קוריאה הצפונית. נשיא קוריאה הדרומית, לי מיונג-בק, הודיע כי בכוונתו לכנס ישיבה דחופה עם הצמרת הביטחונית בסיאול.

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, גינה בחריפות את שיגור הטיל, והביע דאגה מפני התערערות היציבות באזור. באן, בעצמו אזרח קוריאה הדרומית, הביע "צער" על שיגור הטיל, ודובר לשכתו בניו יורק מסר כי "מדובר בהפרה ברורה של החלטה 1874 של מועצת הביטחון של האו"ם, בה נדרשה קוריאה הצפונית שלא לערוך שום ניסוי בטכנולוגית טילים ארוכת טווח". במקביל, דיפלומטים באו"ם מסרו כי מועצת הביטחון של האו"ם תדון אחר הצהריים בשיגור הטיל, במסגרת ישיבה שגרתית.

צפון קוריאה הודיעה: "שיגרנו בהצלחה לוויין לחלל". רויטרס
טיל-דמה שהועלה באש הבוקר בסיאול, במחאה על השיגור מקוריאה הצפונית/רויטרס

משטר העיצומים הבינלאומי על קוריאה הצפונית אוסר עליה לערוך ניסויים בטילים בליסטיים או לעשות ניסויים הקשורים לנשק גרעיני. בפיונגיאנג הדגישו כל העת כי הטיל ינסה להציב לוויין בחלל בלבד, אך מדינות המערב התייחסו לשיגור כאל ניסיון ל"עשיית שרירים" מצדו של קים הבן, שירש את השלטון מאביו, שמת בחודש דצמבר הקודם.

בתחילת החודש הודיעה קוריאה הצפונית על כוונתה לשגר טיל בליסטי, בפעם השנייה מתחילת השנה. סוכנות הידיעות הרשמית בפיונגיאנג הודיעה כי הטיל ככל הנראה ישוגר בין 10 ל-22 בדצמבר, סמוך ל-17 בדצמבר - יום השנה למותו של השליט המנוח של המדינה, קים ג'ונג-איל, ובמקביל לבחירות לנשיאות בקוריאה הדרומית. ואולם, ביום שני האחרון דיווח המשטר כי דחה מעט את השיגור בשל קשיים בכן השיגור, שהוסברו בשלג כבד שנערם סביבו. לפי ההודעה הרשמית שפורסמה לפני כמה שבועות, מסלול השיגור "נבחר בקפידה כך ששיירי הטיל ינחתו בים". הטיל ששוגר הוא ככל הנראה מסוג Unha-3 (בקוריאנית - "גלקסיה"), שמגיע לטווח של 2,200 קילומטרים – אותו טיל ששוגר בניסיון הכושל בחודש אפריל.

לקריאה נוספת
לקראת השיגור: "מדענים אירנים באו לצפון קוריאה"
דו"ח: צפון קוריאה ממשיכה בפיתוח תכנית הטילים
בחודש אפריל נכשלה המדינה בניסיונה לשגר טיל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבסיס שממנו שוגר הטיל/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully