וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינת האילוף: איך מונעים מהכלב להרוס את הבית?

דרור בראל

10.12.2012 / 9:00

דרור בראל, המאלף של וואלה! בעלי חיים, עונה לשאלות גולשים נוספות: מה עושים עם כלב דומיננטי ותוקפן? ואיך נותנים ביטחון לכלב שמפחד מאנשים?

גור לברדור. Nagel Photography, ShutterStock
מטרידה סדרתית. גורת לברדור/ShutterStock, Nagel Photography

יש לי לברדורית בת 11 חודשים. בבית הקודם שלה, היא עברה פעמיים אילוף בגיל צעיר, דבר שלדעתנו הרס לה את ההתנהגות. בבית היא כל הזמן הולכת אחרינו, ממש באופן צמוד אחרי כל צעד וסיבוב. מה עושים כדי להפסיק את ההתנהגות המטרידה הזאת?

תשובה: קשה לדעת מהתיאור שקיבלתי מה הבעיה. יכול להיות שהלברדורית מעט חרדתית ולכן היא כרוכה אחריכם אך בדרך כלל חרדתיות כזאת מאופיינת בסימפטומים נוספים שלא תוארו בשאלה. לכן אני מסיק שהכלבה פשוט רוצה תשומת לב וחום. אני ממליץ לפנות למאלף מוסמך ומקצועי שיאבחן את הכלבה ויידע לתת לכם את הכלים המתאימים לפתור את הבעיה.

יש לי כלב שאימצנו מכלביה לפני שנתיים. הוא מאוד חברותי ויחסית ממושמע, אבל הבעיה היא שכשעוזבים אותו לבד בבית, אפילו לזמן קצר, הוא הורס דברים ועושה נזק. מה עושים?

אילוסטרציה. ShutterStock
דקה אי אפשר להשאיר אותו לבד. כלב אוכל גליל ניר טואלט/ShutterStock

תשובה: הכלב שלך הורס את הבית כפי הנראה מתוך שיעמום ואולי יצר משחק מפותח ועודף אנרגיה . במקרים כאלו מומלץ לתת לו אפשרות לשחרר אנרגיה באופן יום יומי, וכמובן לספק לו מגוון צעצועים שיעסיקו אותו בזמן שהוא לבד בבית. קיימים בחנויות צעצועים התנהגותיים המיועדים למטרה זאת בדיוק. בכל מקרה רצוי לקנות לו צעצועים מגוונים שיספקו לו מגוון רחב ככל האפשר של אפשרויות. עד עכשיו הסברתי כיצד לאפשר לכלב להביא לידי ביטוי את האנרגיות והיצרים בדרך חיובית, אך ניתן בנוסף לכך להשתמש בחומרים דוחים בעלי ריח או טעם חריפים שידחו את הכלב מהאובייקטים אשר בסכנה. ניתן למרוח או לרסס את החומרים על גבי רגליים של כסאות שהכלב מכרסם או צעצועים של הילד שהכלב מעדיף וכדומה.

יש לי כלב לברדור בן 7 מקסים ויפיפיה, אבל כשהוא רואה זכרים אחרים, או חתולים הוא הופך מאוד תוקפני ומושך את הרצועה בחוזקה, כך שזה הפך קשה ללכת איתו לטיולים.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
כלב לברדור שחור מביט בגור חתול אפור. ShutterStock
תוקפן גם לחתולים. לברדור שחור אדיש וגור חתולים/ShutterStock

תשובה: הלברדור כפי הנראה תוקפן עקב היותו זכר דומיננטי, אך גם חשדן או פחדן. תוקפנות לרוב נובעת מפחד וחוסר ביטחון. חשוב לדעת לפני שפונים לאיש מקצוע, האם תמיד היה תוקפן ורק לאחרונה היתה החמרה, או שהתוקפנות החלה רק עכשיו. את השליטה בכלב ניתן להשיג באמצעים בהם משתמשים באילוף, לפיהם מציבים לכלב גבולות ברורים ואוכפים אותם. בתהליך הזה אנו עובדים על הריכוז של הכלב ויכולת השליטה שלנו בו ושלו על עצמו. ניתן לשלוט בכלב בנוסף באמצעות אביזר שניקרא "הלטי" או "ג'נטל לידר" - שניהם אביזרים שנועדו לסייע בהליכה עם הכלב ברחוב ללא יכולת של הכלב למשוך. בכל מקרה אני ממליץ לפנות לעזרה מקצועית של מאלף כלבים מוסמך שיסייע לכם באבחון וטיפול נכון בכלב.


לפני כשנה וחצי מסרנו את כלבנו לאימוץ לידי אדם מבוגר, ועכשיו יצרו איתי קשר שהכלב נמצא משוטט והגיע להסגר. נסעתי להביא אותו הביתה, ונמסר לי שהאדם נפטר והכלב שוטט ברחובות כבר 4 חודשים. הוא מאוד השתנה וניכר עליו שהוא עבר טראומה קשה. לאט לאט עם הרבה יחס חום ואהבה הוא משתקם והביטחון העצמי חוזר אליו. רציתי לדעת איך אפשר לעזור לו לחזור לעצמו ולהיות כלב שמח ושובב כמו שהיה בעבר?

כלב וצעירה. Cindy Hughes, ShutterStock
חום ואהבה הם כלי טיפולי לכל דבר/ShutterStock, Cindy Hughes

תשובה: קודם כל ברצוני לחזק את ידייך ולומר כל הכבוד על הדאגה והאיכפתיות שלך לכלב, זה לגמרי לא מובן מאליו. התשובה בעצם נמצאת בגוף השאלה. תמשיכו לתת לכלב הרבה חום ואהבה ותראו את המשך השיפור. אין לי ספק שהכלב ישתפר עוד עם הזמן אך גם כדאי לזכור שהצלקות שנשארו לכלב הן לא רק פיזיות אלא כנראה גם נפשיות, לכן הוא לא בהכרח יחזור לעצמו לגמרי. שוב ,יישר כוח וכל הכבוד.

אימצנו גור ממשפחה, שהיה מבודד מבני אדם במשך חודש וחצי בגלל קדחת קרציות. מאז יש לו פחד בלתי נשלט מאנשים וכל פעם שמפגישים אותו עם אנשים חדשים הזנב שלו בין הרגליים והוא תוקף.

גור כלב גולדן רטריבר. ShutterStock
מפחד מאנשים. גור גולדן רטריבר/ShutterStock

תשובה: אין ספק שחוסר החשיפה של הגור לבני אדם בגיל הקריטי יכולה לגרום לפחד המתואר. ניתן לתקן זאת על ידי חשיפה מבוקרת והדרגתית לבני אדם, בכדי לשפר את הביטחון שלו. בכל מקרה אני ממליץ לעשות זאת בעזרת מאלף מוסמך שינחה אתכם לעשות זאת נכון. במידה ועשים זאת בצורה לא נכונה עלולים להחמיר את הבעיה. חשיפה מבוקרת והדרגתית הינה הבאת הכלב למפגשים עם אנשים שיודעים על בעייתו של הכלב ומוכנים למפגש איתו. המפגש צריך להיעשות גם בטריטוריה של הכלב וגם מחוצה לה, ורצוי להפגיש אותו עם אנשים שונים כל פעם, ואף לגוון - גברים נשים ואף ילדים.




יש לכם מה להגיד? כנסו לפורום בע"ח של וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully