וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נפגש עם מרקל: "ידידת אמת של ישראל"

טל שלו

6.12.2012 / 1:42

על רקע המתיחות בין ישראל לגרמניה לאור עמדת ברלין בנושא הפלסטינים, וההחלטה הישראלית לבנות בשטח E1, אמרו בפמליית ראש הממשלה כי האווירה בין השניים הייתה "טובה מאוד"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

נתניהו נפגש עם ראש ממשלת צ'כיה, אתמול

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, סיימו את פגישתם שנערכה הלילה (חמישי) בלשכת הקנצלרית בברלין. בתום הפגישה, שתוכננה להימשך שעה וחצי וארכה בסופו של דבר כשלוש ורבע שעות, אמר נתניהו כי "הקנצרלית מרקל היא ידידת אמת של ישראל, שהמחויבות שלה לביטחון ישראל אמיתית ובלתי מותנית. על רקע המתיחות בין גרמניה לבין ישראל לאור ההצבעה על שדרוג מעמד הרשות הפלסטינית באו"ם, וההחלטה הישראלית להאיץ בתגובה לכך את הבנייה בהתנחלויות, אמרו בפמליית נתניהו כי הפגישה הייתה חיובית והאווירה בה הייתה "טובה מאוד". נתניהו ציין כי "זו הייתה שיחה פתוחה ומקיפה על כל הנושאים במזרח התיכון".

הביקור של נתניהו בברלין נערך על רקע האכזבה שהביע ראש הממשלה מהחלטתה של מרקל להימנע, ולא להתנגד, להצבעה בעד שדרוג מעמד הפלסטינים בעצרת הכללית של האו"ם למדינה משקיפה – מהלך שזכה לתמיכה כמעט גורפת בקרב המדינות החברות בארגון. בברלין מנגד, גינו בחריפות את החלטת ממשלת ישראל לאשר בנייה של 3,000 יחידות דיור בירושלים ובגדה המערבית וכן לקדם את הליכי התכנון באזור E1 - המחבר בין ירושלים לבין מעלה אדומים. בעוד מרקל קראה לנתניהו לחזור בו מההחלטה, בפמליית ראש הממשלה אמרו לפני הפגישה כי נתניהו יציג בפניה את "האינטרסים החיוניים של ישראל", ויאמר ש"כבר 45 שנה ממשלות ישראל בונות בירושלים ובגושי ההתיישבות - אזורים שגם הפלסטינים הסכימו על כך שיישארו בשטח ישראל בכל הסדר עתידי".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בברלין, דצמבר 2012. עמוס בן גרשום, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
ידונו בשורת נושאים מדיניים. נתניהו ומרקל בברלין/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום, לע"מ

נתניהו גם הביע את אכזבתו מאופן ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם. "מרקל בוודאי חשבה שהיא מקדמת את השלום אך בפועל ההפך קרה. אחרי ההצבעה באו"ם הרשות הפלסטינית עושה מאמץ להתאחד עם הטרוריסטים של חמאס", אמר נתניהו בראיון לעיתון הגרמני "די-וולט" שיתפרסם הבוקר. לדברי נתניהו, "מרקל עודדה את הפלסטינים להקשיח את עמדותיהם ולא להיכנס למשא ומתן". שני האישים דנו גם בסוגיות ביטחוניות-אסטרטגיות נוספות, כמו המאבק בתוכנית הגרעין האירני, החשש ממאגרי הנשק הכימי של משטר אסד והאירועים האחרונים במצרים.

מחר: מפגש משותף לשתי הממשלות

ביקורו של נתניהו באירופה נפתח אתמול באווירה ידידותית בפראג, שם נתניהו, מלווה ברעייתו, הודה לראש ממשלת צ?כיה, פטר נצ?אס, על החלטתו להתייצב לצד ישראל בשבוע שעבר בעצרת הכללית של האו"ם והדגיש כי "ישראל לא תקריב את האינטרסים החיוניים שלה בשביל לזכות במחיאות כפיים של העולם". בערב נחת נתניהו בברלין, מלווה בשר הביטחון, אהוד ברק, שר האוצר, יובל שטייניץ, ושרים נוספים. היום יקיימו שתי הממשלות מפגש משותף בו ייחתמו שורה של הסכמים להרחבת שיתופי הפעולה בין המדינות ושתי המדינות יאשררו בהצהרות חגיגיות את "מודעותה של גרמניה לאחריותה ההיסטורית כלפי ישראל", ויתנו תוקף למחויבות הגרמנית "לכך שכל ערעור על זכותה של מדינת ישראל להתקיים כאומה, כל קריאה להשמדת מדינת ישראל וכל הכחשה של השואה הם בלתי מקובלים לחלוטין". אמש, במקביל לפגישת נתניהו ומרקל, אירח שר החוץ הגרמני, גידו ווסטרוולה את השרים בבית האירוח הרשמי . "תרגישו כמו בבית. אנחנו לא רק שותפים, אנחנו חברים", אמר ווסטרוולה לשרים. שר האוצר שטייניץ השיב כי "האירוע הזה הוא הוכחה ליחסים החמים בין ישראל לגרמניה". עם זאת, למרות האווירה החגיגית, הפגישות האישיות אמורות להיות מתוחות לנוכח הזעם הגרמני על ההחלטה הישראלית לבנות בתגובה למהלך הפלסטיני ותסכול הולך וגדל של מרקל ממדיניותו של נתניהו בנושא הפלסטיני.

בנוסף לסבב הפגישות, יקיימו היום נציגי שתי הממשלות טקס זיכרון משותף בתחנת הרכבת "רציף 17" בשכונת גרונוולד בברלין ממנו נשלחו רבבות יהודים אל מותם על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. "ששה מיליון מבני עמנו נטבחו על אדמת אירופה. מתוך אפר השואה הקמנו מדינה וצבא", אמר נתניהו לפני צאתו. "ההתקפות על העם היהודי ומדינתם לא פסקו מאז עצמאותנו. ההבדל הוא שהיום יש לנו צבא שמגן עלינו, ויש לנו ממשלה שאומרת את האמת לעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully