וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להגיש תביעה אזרחית נגד "הקצב מבנגקוק"

עו"ד ענת קאופמן

15.11.2012 / 11:19

אלי כהן שרצח את גרושתו אמנם זכה לחנינה - אך ניתן לתקן את העוול התאילנדי ולזכות במעט צדק. תביעת פיצוי אולי לא תשיב את הקורבן אבל תיתן הזדמנות להתאושש מהאסון

השבוע התפרסמה הידיעה המזעזעת לפיה אלי כהן, שזכה לכינוי "הקצב מבנגקוק" לאחר שביתר את גופת גרושתו והשליך אותה בתוך מזוודה לנהר, ישוחרר מהכלא התאילנדי הודות לחנינה שהעניק לו המלך המקומי.

חוסר הצדק במקררה הזה משווע. לא זו בלבד שכהן ישתחרר מהכלא טרם זמנו, גם לא ניתן יהיה גם להעמידו למשפט נוסף בישראל, והוא צפוי להתהלך חופשי למרות המעשה הנפשע שעשה. הסיבה לכך היא, שחוק סדר הדין הפלילי קובע כי לא ניתן לשפוט אדם בפעם השנייה על מעשה שבגינו נשפט והורשע בעבר.

מהפרשה המטרידה עולות שאלות כבדות משקל. הייתכן שהרוצח ייהנה מן ההפקר? הייתכן שלמשפחת הקורבן נותר רק להמשיך ולכאוב בזמן שמתחוללים עיוותים במאזני הצדק?

במדינה בה גואה האלימות והתקיפות הקטלניות, חשוב לזכור שבפני הקורבנות ובני משפחותיהם עומדת גם האפשרות לתביעה אזרחית. בין אם הנאשם קיבל עונש ראוי במשפט הפלילי, ובין אם הוא זכה מן ההפקר, ניתן לתבוע אותו בתביעת פיצויים בגין הנזקים שגרם. ברור כי במקרה הנורא של רצח, אין שום פיצוי כספי שיחזיר את הקורבן לחיים - אך יש בו כדי לסייע למשפחת הקורבן להתמודד עם השלכות מות היקר להם.

סכומי הפיצוי עשויים להגיע למיליונים

לא מדובר רק בסוגייה הכלכלית. גם מבחינה חברתית, התביעה האזרחית יכולה להיות כלי עבור משפחת הקורבן ושופטי בית המשפט כדי לאזן את מאזני הצדק במקום שבו כולנו מרגישים שיש לכייל אותם מחדש.

למרות האפשרות הקיימת, מעטים הם המקרים בהם בני משפחה של קורבנות רצח פונים ומגישים תביעה אזרחית נגד הרוצחים. הכאב והסבל של בני המשפחה מובן לכולנו, והוא מובן גם לשופטים. בדיוק בשל כך קיימת סבירות גבוהה שבית המשפט יפסוק לקרובים פיצויים בסכומים שעשויים להגיע למאות אלפי שקלים.

לעתים עולה החשש, שגם אם יידרש הנתבע לשלם פיצוי כספי, כלל לא יהיה ברשותו כל ממון לשלם איתו. יחד עם זאת, יש לזכור שגם במקרה שלנתבע אין כסף, ייתכן מאוד שיש לו נכסים אחרים (כגון: רכב, דירה, חסכונות) או כל רכוש שהוא שווה כסף וניתן יהיה להיפרע ממנו.

לראיה, לאחרונה הגישה משפחתה של אישה שנרצחה בידי בעלה תביעה נזיקית נגד הרוצח, ובית המשפט פסק לטובת התובעים סכום של ארבעה מיליון שקל. הגם שלרוצח לא היה את כל הסכום לתשלום, הצליחו התובעים לגבות מאות אלפי שקלים על ידי הטלת עיקולים ועל ידי אמצעים אחרים. זה אמנם לא כל הסכום שנפסק, אבל גם כך מדובר בסכום לא מבוטל, שסייע למשפחה להתמודד עם הטרגדיה.

הכותבת, עו"ד ענת קאופמן, היא מומחית בתביעות נזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully