וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: הצצה נדירה למעבדת הלייזר של צה"ל

3.11.2012 / 10:28

המעבדה המיוחדת אחראית על פיתוח אמצעים המאפשרים ליחידות העילית של צה"ל לחמוק מעיני האויב, לאסוף מודיעין איכותי ולסייע בתקיפת מטרות. "יש לנו יכולת להשיג את האויב"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אמיר בוחבוט

בשנות ה-80' החל צה"ל להשתמש בלייזר מסוגים שונים בעיקר לסימון מטרות אויב, אך בחלוף יותר משלושה עשורים, בהם הותר השימוש בו רק ליחידות העילית של הצבא בשל עלויותיו הגבוהות, התרחב השימוש בו. כיום משתמש הצבא בלייזר על גבי מערכות ניווט של טנקים ונגמ"שים כדי לבצע תצפית בטווחים גדולים מאוד בתנאי מזג אוויר קשים ביום ובלילה, כדי לאמור מרחקים, לציין כוחות ולסמן מטרות המסייעות לטייסי הקרב להטיל פצצות מונחות לייזר או לאמצעי לחימה מתקדמים שמשוגרים מהיבשה או מהים.

בעל הכומתה הכחולה זה רס"ן אברהם אוחיון ובעל כומתת בקום זה סרן משה לוי במעבדת הלייזר של צה"ל. דרור עינב
בשנות ה-80' השתמשו בלייזר בעיקר לסימון מטרות אויב/דרור עינב

אחד הפיתוחים יוצאי הדופן הוא אמצעי לייזר בגודל של "סוללת אצבע רגילה" המאפשרות ללוחמים שפועלים בחשאי בעומק שטח האויב לסמן מטרות עבור חוליות נגד טנקים, טנקים וכלי טיס. ראש מדור אופטרוניקה בזרוע היבשה, רס"ן אבי אוחיון, הסביר לוואלה! חדשות כי בעקבות דרישות מבצעיות שעולות מהשטח, מפותחים בתעשיות הביטחוניות אמצעים שונים שכוללים שימוש בלייזר. כדי לאשר את הפיתוח ולסייע בקבלת ההחלטה האם לרכוש אותו, מתבצעות סדרת פעולות מדעיות במעבדת הלייזרים של צה"ל.

"אנחנו בודקים את הלייזר תחילה בתנאי מעבדה ולאחר מכן בתנאי סביבה אמיתיים", סיפר רס"ן אוחיון, והוסיף כי "אנחנו רוצים לרכוש לייזרים שיהיו עמידים לפחות 25 שנה ולא יתקלקלו במהירות. זו מעבדה ייחודית לזרוע יבשה ותפקידה לבדוק את כל הפרמטרים של הלייזרים בצבא. מבטיחות ועד ביצועים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"ללייזר יש מגבלות בטיחות"

תכונותיו של הלייזר באנרגיה שעולה על 700 ננו מטר מאפשרות לו להיות בלתי נראה לעין אדם שלא מבצע שימוש באמצעי מיוחד, ובשל כך מצליחים הכוחות בשטח לסמן ולציין מטרות וכוחות מבלי להתגלות על ידי האויב. בנוסף לכך, פעולות לאיסוף מודיעין באמצעות לייזר כוללות צילום פריטים ומטרות בתנאים של חשיכה מוחלטת ובטווחים של קילומטרים רבים. "השימוש בלייזר התגבר בצה"ל כיוון שהעלויות שלו ירדו באופן משמעותי", סיפר סרן משה לוי, ראש צוות תצפית ולייזרים בזרוע יבשה. "הלייזר מדויק מאוד אבל יש לו מגבלות בטיחות. פגיעה בעין או בעור אדם יכולות להיות בלתי הפיכות ולכן האמצעי שכולל לייזר ייצא מהמעבדה שלנו כשהחייל יודע באיזה טווח בטיחות עליו לפעול וכיצד הוא לא פוגע בבני אדם בניגוד לאמנת ז'נבה", הוסיף.

קא"ב עומרי פלוטניק, רס"ן אברהם אוחיון, רס"ר איתיאל חוטר, אע"צ איתי קורש, סרן משה לוי. דרור עינב
קא"ב עומרי פלוטניק, רס"ן אברהם אוחיון, רס"ר איתיאל חוטר, אע"צ איתי קורש, סרן משה לוי/דרור עינב

לדבריו של סרן לוי, השימוש הגובר בלייזר ביחידות היבשה השונות מעניק ללוחמים יתרון משמעותי על פני האויב. "למרות שאנחנו יודעים שהאויב שלנו הוא חזק טכנולוגית וחכם אנחנו משיגים אותו ויש לנו את היכולות האלה. מפקדים מיחידות עילית פונים אלינו ומדברים אתנו על טווחים ונתונים מבלי לפרט לנו היכן הם משתמשים בלייזר. זה סוג של תודה בשביל כל המהנדסים והפיזיקאים שעובדים במעבדת הלייזרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully