וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאלה אחרונה: יפני גוסס הצביע בבחירות בארה"ב

רגע לפני שהסרטן הכניע את גופו בגיל 93, פרנק טאנבי צולם כשהוא ממלא, בסיוע בתו ונכדתו, טופס הצבעה לנשיאות ארצות הברית - בקשתו האחרונה. מי זכה לקבל את הקול שלו?

עריכה: מיכאל ברגמן

פרנק טאנבי, אמריקאי-יפני שהתנדב לצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה, ריגש מצביעים רבים ברחבי ארצות הברית בשבוע שעבר. משפחתו של טאנבי, בן 93, הפיצה תצלום בו הוא נראה שרוע במיטתו בהונלולו, בירת הוואי, ממלא טופס ההצבעה לנשיאות ארה"ב בעזרתן של בתו ונכדתו. ביום חמישי הוא מת.

התצלום הועלה לאתר השיתוף imgur. נכדתו של טאנבי תיארה אותו במלים האלה: "מאז שלסבי הוענקה אזרחות, אות לשירותו במלחמת העולם השנייה, הוא תמיד התגאה להצביע בכל אחת ממערכות הבחירות לנשיאות. והנה - הוא בן 93, על ערש דווי, לצד דודתי שמסייעת לו למלא טופס הצבעה אחרון בהחלט".

פרנק טנבי, יפני-אמריקני שלחם במלחמת העולם השנייה, והספיק להצביע בבחירות לנשיאות ארה"ב לפני שמת בחודש אוקטובר 2012. AP
ממלא את הטופס בכוחותיו האחרונים. פרנק טאנבי/AP

כמו במקרים רבים של תצלומים דומים, גם הפעם שיחקה הרשת החברתית Reddit תפקיד חשוב בהפצת התמונה ובהפיכה ללהיט ויראלי. מאות אלפי משתמשים העבירו אותה מיד-ליד, ויותר מחצי מיליון בני אדם צפו בתמונה. רובם המוחלט של המגיבים כתבו תגובות נרגשות באתרים השונים שאליהם היא הועלתה, והיללו את רוח הפטריוטיות של טאנבי, לצד מסירותן של בתו ונכדתו, שנרתמו לסייע לו למלא את בקשתו להצביע בפעם האחרונה בחייו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"ההצעה עצמה היא שעושה את ההבדל"

טאנבי אובחן כלוקה בסרטן הכבד, ובמשך חודשיים טופל בהוספיס קטן שהוקם בדירתה של בתו. הבת, ברברה טאנבי, אמרה כי אביה היה נחוש מאוד להצביע. מדי בוקר הוא שאל אותה "מתי כבר יגיע הטופס?".

ביום רביעי שעבר, הטופס המיוחל הגיע לתיבת הדואר. הליך ההצבעה ב"טפסי נעדרים" משמש בארה"ב להצבעה מרחוק, ומיועד לאנשים שאינם מסוגלים להגיע לקלפי בכוחות עצמם או שלא ישהו באזור הקלפי ביום ההצבעה. "כשהגיע הטופס, הקראתי בפניו אבי את שמות המועמדים שהופיעו על הטופס. והוא נד בראשו כדי לסמן 'כן' או 'לא' לגבי כל אחד מהשמות", סיפרה ברברה טאנבי. לדבריה, היא בטוחה שאביה היה צלול בדעתו כשהצביע. בריאיונות עם כמה כלי תקשורת, היא העידה כי אביה אף נהג לקרוא עיתונים ולהתעדכן בחדשות "עד הרגע האחרון". ולמי הצביע אביה? זה כבר לא משנה. "ההצבעה עצמה היא שעושה את ההבדל", אמרה.

פרנק טנבי, יפני-אמריקני שלחם במלחמת העולם השנייה, והספיק להצביע בבחירות לנשיאות ארה"ב לפני שמת בחודש אוקטובר 2012. AP
זכה להוקרה על פועלו למען ארצות הברית. טאנבי/AP

פרנק טאנבי נמנה על כ-110 אלף יפנים שנשבו בתחילת המערכה באוקיינוס השקט. בראשית המלחמה הוא התגלגל אל מחנה מעצר בקליפורניה, ואחרי זמן מה הצליח להתנדב לחיל המודיעין של הצבא האמריקני. בין היתר, נשלח בחזרה מעבר לים עם הכוחות הלוחמים, וחקר אסירים יפנים שהובאו למחנות שבויים בסין ובהודו. בשנה שעברה, זכה להוקרה על פועלו למען ארה"ב, כשהמתנדבים היפנים ששירתו במערך המודיעין במלחמה קיבלו במשותף את מדליית הזהב של הקונגרס - אחד מעיטורים הגבורה היוקרתיים ביותר המוענקים בארה"ב.

כמה מהמגיבים לתצלום אמרו שאמנם יש לשבח את רצונו של טאנבי להשתתף בהליך הדמוקרטי, בייחוד נוכח אחוז ההצבעה המדלדל כל העת, אך תהו במה יועיל קולו של מצביע הנוטה למות. ככל הנראה, טופס ההצבעה של טאנבי ייכלל בספירת הקולות של תושבי הוואי - שמרביתם מצביעים, באופן מסורתי, למפלגה הדמוקרטית. לפי החוק היבש, כמו בכל המדינות בארה"ב, גם ועדת הבחירות בהוואי מחויבת לפסול את קולותיהם של התושבים שהצביעו ומתו אחרי שקולותיהם נשלחו לספירה. ואולם, לפי ההערכות, יחלוף זמן רב ממועד קבורתו של טאנבי עד שתעודת הפטירה שלו תונפק – ותישלח לידי ועדת הבחירות, למרות הסיקור הנרחב שניתן לסיפור.

לפי ה"לוס אנג'לס טיימס", גם אם ועדת הבחירות תקבל בזמן את ההודעה על מותו של טאנבי עד 6 בנובמבר, יש סיכוי קטן מאוד לאתר את טופס ההצבעה שלו בין עשרות אלפי הטפסים שנשלחו בדואר, ויעורבבו יחד עם אלה שיוטלו בקלפי ביום הבחירות עצמו. סבתו של ברק אובמה, שהצביעה בהוואי ב-2008, מתה יומיים לפני מועד הבחירות. לפי סוכנות הידיעות אי-פי, טופס הבחירה שלה נכלל לבסוף בספירה הכוללת של הקולות, מפני שמשרד הבריאות המקומי לא קיבל את הודעת הפטירה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully