וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילי המשט לעזה: "אנשי מוסד איימו עלינו"

יהושע בריינר

25.10.2012 / 16:50

פעיל שמאל משבדיה שנעצר על ידי חיל הים בספינה "אסטל" וגורש מישראל, טען כי חוקריו "איימו להפוך את חיי לגיהנום". פעיל אחר טען כי נמנעה ממנו אפשרות להיפגש עם עורך דין

צילום: שי מכלוף, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בספינה אסטל מובלת לנמל אשדוד)

פעילי משט המחאה לרצועת עזה, שנעצרו ביום שבת על ידי חיל הים וגורשו מישראל לארצות מוצאם באירופה, טענו כי במהלך חקירתם בארץ, אנשי מוסד ושירות הביטחון הכללי איימו עליהם. "תחילה נחקרנו על ידי אנשי מחלקת ההגירה אבל לאחר מכן הגיעו חוקרי שב"כ או מוסד. כל החקירות שלהם היו מלוות באיומים קשים נגדי", סיפר אתמול (רביעי) לוואלה! חדשות ג'ואל אופרדוס, פעיל שמאל שבדי שהשתתף במשט הספינה "אסטל" לרצועת עזה. לטענתו, "הם איימו לפגוע בי והחוקר אמר לי שיהפוך את חיי לגיהנום. חוקר אחר אמר לי שגם כשאשוב לשבדיה לא אהיה בטוח. הוא אמר בפניי פרטים אישיים על בני משפחתי ואמר לי מפורשות שאם אי פעם אתערב שוב בעניינה של מדינת ישראל - אצטער על כך". בשירות הביטחון הכללי הכחישו בתוקף את טענות הפעיל, ומסרו כי אנשי שב"כ כלל לא מעורבים בחקירות של אנשי המשט.

הספינה "אסטל" שביקשה להסיר את המצור מרצועת עזה, אוקטובר 2012. רויטרס
"המוסד שאל על התארגנות המשט". פעילי המשט על הספינה "אסטל"/רויטרס

כמה ימים לפני הגעת המשט לאזור הרצועה, העביר משרד החוץ הישראלי מסר לפעילים באמצעות ממשלת פינלנד, לפיו חיל הים של צה"ל יפעל נגדם, תוך שימוש בכוח במידת הצורך, אם הפעילים ינסו להפר את הסגר שהוטל על הרצועה. בהודעה נמסר כי "אם ייעשה שימוש בכוח, ייתכן שביטחונם של הנוסעים בספינה יהיה בסיכון", וכי התקרבות למרחק 20 מייל ימי מחופי עזה תגרור תגובה ישראלית. ספינתם של פעילי המשט, בהם אזרחים שבדים, אנשי פרלמנט בעבר ובהווה מאירופה וכן פעילי השמאל הקיצוני דרור פיילר ויונתן שפירא, נעצרה על ידי לוחמי חיל הים במרחק 15 מייל ימי מחופי הרצועה.

"צה"ל גנב את הציוד ההומניטרי"

סטלן וינטהאגן, פעיל שמאל נוסף שהשתתף במשט ונחת אתמול בשבדיה, טען כי במהלך החקירה בישראל נמנעה ממנו הזכות להיפגש עם עורך דין. "חוקר של המוסד הישראלי ניסה לשאול אותי על ההתארגנות למשט, האם מתוכננים משטים נוספים ופרטים על המסע שלנו. אני בכל אופן שמרתי על זכות השתיקה ולבסוף הם ויתרו", אמר וינטהאגן. הפעילים, שטענו כי בעת השתלטות צה"ל על הספינה "אסטל", הלוחמים השתמשו ברובי "טייזר" חשמליים, וגרמו לרבים מהם כוויות קשות, הדגישו כי גירושם מישראל לא ירתיע אותם מלהמשיך בפעולותיהם ל"שבירת המצור על עזה". "מדובר בבית הסוהר הגדול בעולם שילדים פלסטינים מוחזקים בו בתת-תנאים", אמר וינטהאגן. "הפעילות שלנו אינה נגד ישראלים אלא למען זכויות האדם של כלל האנשים בעולם", הסביר. על הטענות של צה"ל לפיהן בספינה כלל לא היה ציוד הומניטרי, טען הפעיל השבדי כי מדובר בשקר. "הרי בסופו של דבר הם העבירו דרך אונר"א את מה שהבאנו איתנו: כיסאות גלגלים, ציוד לילדים וכדורי רגל. בפועל הם פשוט גנבו מאתנו את הציוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully