וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש החזק בחצר: מיהו הרב משה יוסף?

19.10.2012 / 8:00

אומרים שאין לו שאיפות פוליטית. אך הרב משה יוסף, בנו של הרב עובדיה שנושא בעול הטיפול באביו הקשיש, מצוי בכל מוקדי הכוח של ש"ס. השבוע הוא רקם את העסקה לשובו של דרעי

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן

אחד האישים שהובילו לגיבוש הסכם הפשרה בין אלי ישי לאריה דרעי ולחזרתו של דרעי להנהגת תנועת ש"ס הוא הרב משה יוסף, בן הזקונים של הרב עובדיה. משה יוסף, בן 46, נולד בירושלים וגדל בעיר, למעט מספר שנים בהן אביו היה רבה הראשי של תל אביב והמשפחה התגוררה שם. הוא למד בישיבת "קול תורה" ולאחר מכן בישיבת "חברון" בירושלים. הוא נשוי ליהודית, ולבני הזוג תשעה ילדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בן זקונים. הרב משה יוסף עם אביו הרב עובדיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1994, לאחר שאשת הרב, הרבנית מרגלית יוסף נפטרה, יוסף ויהודית קיבלו את האחריות על הטיפול ברב עובדיה. מאז, הוא מתגורר בביתם ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים. מכרי המשפחה מספרים שבני הזוג מטפלים באב הקשיש בצורה מעוררת השתאות. מכריו של משה יוסף מתארים אותו כאדם שקט ונחבא אל הכלים, שמתרחק מהתקשורת ושאין לו שאיפות פוליטיות. הוא לא מרבה להופיע באירועים פומביים ובוודאי לא מרבה לדבר בהם. אף פעם לא יעמוד בחזית, כדמות מייצגת. חוג ידידיו מצומצם מאוד, והוא בקשר רק עם מעגל זה. לדברי המכרים, קשה מאוד ליצור אתו קשר והוא לא עונה לשיחות מאנשים שהוא לא מכיר.

זה 12 שנים הוא עומד בראש בד"צ בית יוסף, מערך הכשרות של הרב עובדיה. הוא מקדיש את כל זמנו לעבודה ולעולם לא יימצא מחוץ למשרדי החברה או לבית הרב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ישיבה שבועית עם מנכ"ל רשת החינוך

למרות הדימוי הצנוע העולה מן התיאורים, לאחר שהרב עובדיה עבר להתגורר בביתו, הרב משה יוסף הפך לגורם משמעותי ומשפיע בכל התחומים. הוא העומד בשער ושולט על הגישה אל הרב – מי ייכנס אליו ומתי, ומי לא. הוא מעורב בכל סוגיה הקשורה לתנועת ש"ס. אף שנטען עליו שאין הוא שואף להנהיג, הוא מעורה בכל הנושאים שעל הפרק ודעתו נשמעת. אביו, מספרים המכרים, מעריך אותו ומייחס חשיבות רבה לדבריו. גם לאשתו יהודית השפעה גדולה - "מאגית", יש הטוענים - בבית הרב. למילתה ולדעתה, בכל נושא, יש משקל גדול.

המכרים מתעקשים שגם בממסד הרבני אין לרב משה יוסף שאיפות – בשונה מחלק מאחיו – אך גם כאן, הוא מעורב מאוד בנעשה ברבנות הראשית ויכול להשפיע על מינוי רבנים ברחבי הארץ. אף יש לו חלק במינוי כמה מאחיו לרבני ערים. למעשה, כיום הרב משה יוסף הוא האיש ששולט ברוב מוקדי הכוח של ש"ס. הבד"צ שהוא עומד בראשו הוא מערך הכשרות הספרדי היחיד כמעט בישראל, והוא זוכה להצלחה ומניב רווחים. בנוסף, יוסף יושב מדי שבוע לישיבה עם מנכ"ל "מעיין החינוך התורני" של ש"ס, מעורב כל החלטה ויש מי שאומר שקולו הוא הקול הקובע. כמו כן, אשתו יהודית מנהלת את רשת הצהרונים של ש"ס.

לדברי המכרים, בשנים האחרונות הרב משה מקדיש פחות זמן לענייני התנועה אך הוא עדיין קרוב מאוד לאזנו של הרב עובדיה. הוא נקרא לדגל בעיקר כשיש מחלוקות, וכמו השבוע – הוא מצליח בסופו של דבר לגבש פתרון.

המורה הפרטי והרבנית

את אריה דרעי הוא הכיר עוד כנער - בטרם הפך למנהיג החדש-ישן של ש"ס, היה דרעי מורה פרטי למשה. בשיעורים שנערכו בבית הרב עובדיה החל החיבור של דרעי לרבנית מרגלית, ומשם נסללה דרכו להקמת תנועת ש"ס ולהנהגתה. היחסים בין דרעי למשה יוסף היו מאוד קרובים, אך לאחר שדרעי נכנס לכלא וישי התמנה במקומו היחסים התקררו. נוספו לכך משקעים שנוצרו במהלך השנים לאור העובדה שגם לאחר שחרורו, דרעי לא קיבל בחזרה את כוחו בתנועה. בשנתיים האחרונות, אט-אט ובעקביות, יחסיהם התחדשו והפכו לקרובים יותר.

אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס לאחר ההסכמה על הנהגה משולשת בש"ס, אוקטובר 2012. עומר מירון
חברים של משה. אטיאס, דרעי וישי השבוע/עומר מירון

גם שר השיכון אריאל אטיאס הוא חבר בנפש של הרב משה מהתקופה שהשניים עבדו יחד בבד"צ בית יוסף, כשאטיאס שימש מנכ"ל החברה. קשר זה תרם ללא ספק לכניסתו של אטיאס לסיעה ולמעורבותו בכל עניין ובכל החלטה כבר בתקופה שעשה את צעדיו הראשונים בכנסת.

לדברי יודעי דבר, בהחלטה להחזיר את דרעי לתנועה מעורבים שיקולים כלכליים. הבד"צ – שמהווה עסק לכל דבר – ומוסדות החינוך של ש"ס שולטים שליטה כמעט מלאה ברחוב הספרדי, ואין להם מתחרים. אך החשש הוא שלאחר 120 שנים של הרב עובדיה, שכיום הוא בן 93 ואינו בקו הבריאות, התחרות תוכל להרים ראשה ואף לכבוש נתחים מהשוק. יתרה מזאת, ברור היה שאם דרעי, על כוחו הציבורי, יישאר מחוץ לש"ס הוא בהחלט יוכל לעמוד מאחורי מהלך כזה, ולהותיר את הבד"צ ורשת החינוך במצב קשה. עם דרעי כחלק מהתנועה וכשותף מרכזי בהנהגה, מוקדי הכוח הללו צפויים להישאר בטוחים ויציבים לאורך שנים ארוכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully