וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר להירגע: תקיפה באירן - לא בשנה הקרובה

יוסי מלמן

27.9.2012 / 23:21

בנאומו בעצרת האו"ם, לא חידש ראש הממשלה דבר ורק הוסיף גימיק נוסף לרשימה - בדמות לוח השרטוט. מה שבטוח: תיאורטית, אירן יכולה להחזיק בנשק גרעיני עד סוף השנה הבאה

החדשות הטובות הן שלא תהיה מלחמה עם אירן בשנת 2012. הציבור יכול להירגע. פרשנים ישראלים ואמריקאים, שניבאו בשנים האחרונות ובמיוחד בחודשים האחרונים, כל שני וחמישי, שישראל תתקוף בקרוב את אירן וזרעו בהלה ופניקה, טעו והטעו שוב. מנאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק ברור למעלה מכל ספק כי לא תהיה מתקפה כזו, אם בכלל, עד קיץ 2013.

ביממה שקדמה לנאום, הצליחו עוזריו של נתניהו להפיץ סחרירים (ספינים) לכתבים המדיניים, כאילו הוא צפוי לחשוף נתונים או עובדות חדשות על תכנית הגרעין של אירן. הוא לא עשה זאת. הוא לא יכול היה לעשות זאת, משום שאין בנמצא מידע חדש. הכול ברור וידוע.

נתניהו באו"ם: מתח "קו אדום" לאירן. רויטרס
הבעיה של ראש הממשלה היא שהוא מתאהב בגימיקים. נתניהו באו"ם/רויטרס

אירן מתקדמת בקצב קבוע ושיטתי אל אותה נקודת זמן שתהפוך אותה למדינת סף – על מפתן הנשק הגרעיני. כפי שראש הממשלה עצמו הודה בנאומו, כל הנתונים והמידע בנושא זה הם גלויים ומופיעים בדו"חות הרבעוניים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אותם ניתן למצוא באתר הסוכנות.

אירן זקוקה ל-25 קילוגרמים של אורניום מועשר בדרגה של 90% כדי שיהיה לה את החומר הבקיע – המסה הקריטית שמתבקעת בפצצה בעזרת שרשרת פיצוץ. כדי להגיע לכמות זו דרושים לאירן לפחות 250 קילוגרמים של אורניום מועשר בדרגה של 20%. כיום, יש בידי הרפובליקה האיסלמית כ-190 קילוגרמים.

למדעני הגרעין יש את הידע; ההחלטה בידי חמינאי

בקצב ההעשרה הנוכחי, ואם לא יהיו תקלות חדשות בסרכזות שלה, היא תצבור את הכמות הזו באביב הבא או כפי שאמר נתניהו, לכל המאוחר, בקיץ הבא. מאותו רגע יידרשו לה עוד כמה שבועות, אולי חודש וחצי, של העשרה נוספת כדי להפוך את 250 הקילוגרמים ל-25 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 90%. כלומר, לייצר חומר בקיע. במילים אחרות, תיאורטית, יכולה אירן להחזיק בנשק גרעיני עד סוף 2013 או ראשית 2014.

למדעני הגרעין של אירן יש את הידע והם יכולים לעשות זאת. מבחינה זו, הם חצו כבר את הסף הטכנולוגי. אך אין זו החלטה טכנית. זו החלטה מדינית, הרת גורל מבחינת אירן. פירושה שאירן החליטה, למרות התנגדות כל העולם, להתחמש בנשק גרעיני ולהיות למדינה העשירית במועדון המדינות המחזיקות בנשק גרעיני. זו החלטה שהמסר שלה הוא בוטה: אנו מצפצפים על כל העולם ולא מתייראים מפניו.

את ההחלטה על מהלך כזה יצטרך לקבל המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי. זו לא תהיה החלטה פשוטה עבורו. המטרה העיקרית, שבגללה חותר משטר כוהני הדת בטהרן לפתח נשק גרעיני, היא אמונתו כי הפצצה תבטיח את הישרדותו. אך חמינאי ואנשיו יודעים גם שדווקא בחתירתם לייצר את הפצצה, הם מסתכנים במתקפה צבאית שתביא כליה על משטרם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מה שנתניהו יודע, יודע גם יודע נשיא ארה"ב

ככל הידוע למודיעין הישראלי, האמריקאי ולשירותי הביון של מדינות באירופה, חמינאי טרם קיבל החלטה כזו. לכן, יש לעולם עדיין זמן להגביר את הלחץ על אירן ולהשית עליה עוד ועוד עיצומים כואבים ומשתקים. בניגוד לדברי ראש הממשלה כאילו העיצומים אינם מספיקים, מחקר של משרד החוץ בירושלים קבע בדיוק את ההיפך. הסנקציות מדרדרות את הכלכלה האירנית ומעוררות זעם ציבורי נגד הממשלה.

עם זאת, צודק ראש הממשלה כי בצד העיצומים יש להעביר לאירן מסר חד משמעי: אם היא תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 90% זהו "קאזוס בלי" -עילה למלחמה נגדה. זהו "הקו האדום" ששרטט נתניהו בטוש אדום, על אותו לוח, שהציג מעל דוכן האו"ם בניו יורק.

הבעיה של ראש הממשלה היא שהוא מתאהב בגימיקים. לפני שנים, בהיותו ראש האופוזיציה, חשף מעל דוכן הכנסת מסמך סודי של אגף המודיעין. לפני כמה שנים, בעצרת האו"ם הציג תרשימים של מחנה ההשמדה באושוויץ. והשנה, הוא שרטט ציור פשטני וסכמטי, שנראה כמו רימון יד ישן, שנועד לדמות פצצת גרעין.

בדיפלומטיה בינלאומית ובאסטרטגיות של הרתעה יש דרכים אחרות, מתוחכמות יותר, להעביר מסרים של אולטימטום וקווים אדומים. עושים זאת בחדרי חדרים ולא מול מצלמות הטלוויזיה של כל העולם ואשתו. בוודאי לא במחיר של תגרה קולנית עם נשיא המדינה הקריטית ביותר לקיומה של ישראל.

מה שנתניהו יודע על סכנת הגרעין האירנית, יודע גם יודע נשיא ארצות הברית. ולכן, ברק אובמה לא זקוק להטפות מוסר וללוח השרטוט של ראש הממשלה. הנשיא אובמה שב ומבהיר - הוא עשה זאת שוב השבוע בנאומו באו"ם – כי לא יסכים שלאירן יהיה נשק גרעיני. המסקנה מדבריו היא חד משמעית: אם חמינאי ייתן הוראה להרכיב נשק גרעיני, ארצות הברית תתקוף את אירן. לא יהיה צורך במתקפה ישראלית, שיכולתה בין כה וכה מוגבלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully